[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Hybride conversie : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 14:09

Hybride conversie

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Hybride conversie

Berichtdoor BoutWout » 04 mei 2012, 10:06

Ik speel een beetje met het idee om mijn 200T 'hybride' te maken. Weet iemand of dit eens door iemand (gedocumenteerd) gedaan is?

Ik denk aan het volgende:

Dat is dus een elektromotor die je een deel van je aandrijfasvervangt.

Mijn 200T is natuurlijk niet overpowerd, als rijdt hij wel heerlijk, maar een extra duw bij het optrekken zou best lekker zijn en omdat de 200 ruimte voldoende laat on de motorkap kan ik daar wel een paar accu's verstoppen. Het gewicht mag ook geen probleem zijn.

Wie durft er wat gedachten over los te laten, of je dit moet willen, wat de technische complicatie zou zijn etc.

Ik denk voornamelijk de achteras aanpassen de uitdaging zal zijn. Het 'meten' van de gasrespons etc zal wel prutswerk worden om goed af te stellen, maar neemt geen grote mechanische uitdagingen met zich mee verwacht ik.
BoutWout

Re: Hybride conversie

Berichtdoor Bob » 04 mei 2012, 13:04

Hallo wel een leuk idee om te brainstormen.
Heb ook wel eens aangedacht om een electro motor op te nemen in de cadan as. Dus gelijk na de versnellings bak.
Voordeel zou zijn dat de aanpassingen "makkelijker" zijn en je tevens ook weer de accu's kunt opladen als je alleen de verbrandings motor gebruikt.
Nadeel: electro motor, beperkt in afmetingen en draait altijd mee.
Er zullen ongetwijfeld nog meer opmerkingen te maken zijn. Die hoor ik dan graag.

Gr Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor RoelH » 04 mei 2012, 13:10

Hoi Wout,

ik heb zelf 2 jaar geleden een motorfiets omgebouwd van benzine naar elektrisch. Technisch goed te doen. Het lastigste is de RDW. Je zal hem moeten laten keuren na ombouw. Grote kand dat daar ook en EMC-keuring bij hoort. Die is duur en je moet verrekte goed weten wat je aan het doen bent om hem daar in 1 keer doorheen te krijgen. Probeer dus eerst uit te zoeken wat je moet doen om je auto legaal de weg op te krijgen voordat je veel geld uit gaat geven aan onderdelen.

Je zegt dat je je accus onder de motorkap wil plaatsen bij je motor. Ik werk veel met traktie batterijen. En hoe warmer de batterijen hoe korter ze mee gaan, maar hoe hoger de capaciteit. Zorg dat ze niet warmer worden dan 40 graden.

Ik heb eventueel nog wel een 72-120V 400A controller te koop voor serie DC motoren.

Roel
RoelH

Berichtdoor BoutWout » 04 mei 2012, 13:41

@Roel: moet de auto worden RDW gekeurd als het een serieel hybride opstelling is? Ik kan me dit voorstellen als je volledig elektrisch gaat (waarom weet ik niet, maar goed :-))
Wordt dit ook gecheckt voor de APK? Lijkt me dat dit alleen een veiligheidskeuring is. Als de wagen remt, knippert, rolt en de accu's deugdelijk zijn bevestigd dan is het niet iets waarop de auto kan worden afgekeurd lijkt mij?
Punt van de accu's en warmte heb je zeker gelijk in.

@Bob: de weerstand van de elektromotor is wel iets om mee rekening te houden, als de batterijen plat zijn dan moet de auto natuurlijk niet merkbaar worden vertraagd (tenzij dit bij remmen voor regeneratieve energie is).
Op een brushless motor lijkt me dit wel te overkomen, maar meegenomen moet het zeker.
Voor de afmeting denk ik dat er wel een geschikt exemplaar zou moeten zijn.
BoutWout

Berichtdoor RoelH » 04 mei 2012, 20:34

Hoi Wout.
De motor die je voorstelt is een serie dc motor, dat is dus geen borstel loze motor. De mechanische weerstand van de electro motor is verwaarloosbaar klein tov de vetsnellingsbak en de cardan. Je moet er dan wel voor zorgen dat de controller de motor niet laat remmen (windingen kortsluiten).
Keuring zal je uit moeyen zoekrn. De rdw is wel veel strenger geworden over electrisce aandrijvingen. Ik zou het even uitzoeken voordat je duizende euros uit gaat geven.
Regeneratie werkt trouwens ook niet bij die warp motor. Dan heb je een ac motor nodig, maar die zijn duurder.
Maar ik vind het een leuk project. Als ik tijd had zou ik het ook proberen.

groetjes,
roel
RoelH

Berichtdoor Veluwe240 » 05 mei 2012, 09:50

Er was iemand op het oldtimerforum volop aan het bouwen is, eerst voor de hobby, nu als bedrijf, zie:
http://oldtimerforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=43&p=84#p84

Misschien vind je op onderstaande site van dit bedrijf wat meer info wat je kan gebruiken
http://www.zonderbenzine.com/

Groeten,
Reinier.
Als het niet wil zo als het moet, moet het maar zoals het kan.
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Theredone51 » 05 mei 2012, 12:05

Afhankelijk van je gewenste actieradius zou ik eerder opteren om volledig elektrisch te gaan. Zo'n Transwarp is nu niet echt bepaald een "vedergewicht". Verder heb je ook geen mogelijkheid tot regeneratief rijden (zoals eerder opgemerkt) en als je hybride gaat heb je ook al een batterypack nodig. Dan is het een kleine moeite om alles er uit te slopen en gewoon enkel met elektriciteit verder te gaan.

Bijvoorbeeld zoiets: http://www.thunderstruck-ev.com/ac-50.html (motor + controller + kabels als een set). En dat dan in combinatie met enkele lithium cellen. Die AC-50 trekt tot 650A bij max 108V. Als je dan gebruik zou maken van (als voorbeeld) volgende cellen: http://www.thunderstruck-ev.com/calb-180ah.html Dan zou je er maximaal 30 in serie mogen zetten. Dan heb je een batterypack van 108V die continu 720A kan leveren. Je totale capaciteit is dan 19,4 kWh. De meeste mensen laden het pack maar tot 80% en ontladen maar tot 20%, dus daar hou je dan 60% van over. Met andere woorden 11,6 kWh, genoeg om voor een beetje standaard wagen zo'n 75 km mee te kunnen rijden. Dat is wel exclusief regeneratief remmen, waarmee je afhankelijk van het wegprofiel en dergelijke toch wel een goede 100 km zou moeten halen op 1 lading.

Wil je meer km's? Dan zul je meerdere cellen in parallel moeten plaatsen om zo de capaciteit van het pack te verhogen. Met de setup zoals hier boven beschreven zit je dan aan zo'n 12000 dollar aan materiaal, exclusief shipping. Maar ga je voor een hybride, dan zit je ook met een kost voor de motor/controller/cellen/etc. dus veel gaat het elkaar niet ontlopen. Plus, nu kun je het gewicht van de huidige benzinemotor vervangen door dat van de elektromotor, in plaats van gewoon extra gewicht toe te voegen. Paar cellen onder de motorkap plaatsen, paar op de plek van de brandstoftank om de gewichtsverdeling hetzelfde te houden.

Goedkoop is het in ieder geval zeker niet..
Theredone51

Berichtdoor RoelH » 05 mei 2012, 13:56

100% electrische is uiteraard mogelijk, maar veel duurder dan hybride. Als je volledig electrisch gaat heb je veel meer accus nodig. 265 dollar per 180Ah cel is geen peanuts. Zeker niet als ze dan nog in de USA staan, komt er nog 19% BTW bij, inklaringskosten etc. Je hebt dat een grote lader nodig. Reken op 1500 a 2000 euro. dc-dc converter 200 euro. De Lithium-ion cellen hebben een BMS nodig. Daarnaast moet je dan in ieder geval naar de RDW en moet je auto EMC gekeurd worden. Zo'n keuring kost je ook weer 800 euro, en zeer waarschijnlijk kom je er niet doorheen. Vervolgens is het heel lastig om te bepalen waar de storingsbron zit en moet je hem daarna weer herkeurn. Met 12000 dollar ga je er dus echt niet komen. Reken maar op 12 tot 15 duizend euro.
Voor een hybride conversie zou ik een serie gewonden DC motor nemen (dus zonder regeneratie) met controller. Dit is veel goedkoper dan AC. Het voordeel van AC is wel dat ze erg veel koppel hebben bij lage toeren. Voor de accus zou ik gewoon lood tractie accus nemen. Zijn veel goedkoper dan lithium ion en hebben geen BMS nodig. Dit is veel goedkoper dan lithium ion en veiliger. Neem wel gel accus, want anders wordt je niet blij van continu water bijvullen in onbereikbaar geplaatste accus. Als je lood accus op het oog hebt, stuur mij dan even een pb. Het is namelijk ongelooflijk hoeveel onjuistheden er in brochures staan over accus en iedere leverancier/fabriekant gebruikt zijn eigen normen om het aantal laad-cycli te bepalen.
Mocht je geld zat hebben dan zou ik gaan voor volledig electrisch met wielnaafmotoren. Lekker simpel en maximale ruimte over voor accus.

Verder voordeel van het blijven gebruiken van je brandstof motor is dat je de volgende onderdelen niet nodig hebt:
dc-dc converter. (voor je 12V systeem)
kachel voor interieurverwarming. (op het forum staan veel ervaringen van het niet hebben van een kachel in de winter)
krachtstroom aansluiting om laadtijd acceptabel te houden.

Als je de electro motor in een hybride opstelling gaat gebruiken in de cardan as, zorg er dan wel voor dat de motor as het kopel van de brandstof motor aan kan. Zou jammer zijn dat de as van de electromotor in een wokkel verandert als je een keer plank gas geeft.

Het is niet mijn bedoeling betweterig overkomen. Ik heb me dat afgelopen jaren veel in deze zaken verdiept, ben er dagelijks mee bezig op mijn werk en ben blij eens een keer een nuttige bijdrage op het forum te kunnen geven. Ik probeer je zoveel mogelijk informatie te geven om je project succesvol te maken.

Succes,
Roel
ps) Dit is mijn electrische motor:
Bijlagen
PICT4398_800x600.jpg
PICT4398_800x600.jpg (171.36 KiB)
RoelH

Keer terug naar Techniek