[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Ik wordt helemaal gek van dat water in mijn auto!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:47

Ik wordt helemaal gek van dat water in mijn auto!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Berichtdoor abszonderstress » 07 dec 2007, 21:31

Mensen,
Het water bevindt zich achter de bestuurdersstoel,nu heb ik rondgekeken hier op dit forum,er wordt verwezen naar de scharnierbakken die vol zouden zitten met alle zooi van de afgelopen 30jaar.maar de scharnierbakken heb ik afegspoten en je ziet keurig alle afwateringsgaatjes.Hier zit geen rommel in.
Ik vraag me echt af waar het vandaan komt!!!
er ligt een hele plas op de vloer/
abszonderstress

Re:Ik wordt helemaal gek van dat water in mijn auto!!

Berichtdoor Semrick » 07 dec 2007, 21:43

Hoi Abs (inmiddels met stress),

Dan zou ik toch nog maar even gaan snuffelen op het forum.
Hier is genoeg over geschreven.
Er zijn heel veel mogelijke oorzaken maar ik gok zelf toch op rot plaatwerk (dat door een laag tectyl of iets anders aan het zicht is onttrokken). Dit zit dan zeer waarschijnlijk ergens onder de scharnierbakken, tegen het schutbord van de voorste wielkasten, achter de voorspatborden ter hoogte van de dorpel enz.
Volg het spoor van het water en kijk eens onder het dashbord of je daar sporen van lekkage ziet. Bijvoorbeeld bij de steun van de parkeerrem.
Zoek en gij zult net als wij, helaas al hebben gedaan, vinden.
Succes ermee en hou ons op de hoogte als je het hebt gevonden.<br><br>Post edited by: Semrick, at: 2007/12/07 20:45
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 07 dec 2007, 22:04

Hoi Abs, ik ben het geheel met Rick eens, De matten er uithalen, krijg je een beet zicht op het gebeuren, de plastic strippen er uit halen die links en rechts zitten waar de vacuumleidingen in lopen voor de centrale vergrendeling.
Ook goed onder de stoelen kijken, eigenlijk de stoelen er een voor een uit halen.
Als er water in de kuip staat, heb je gegarandeerd rottigheid op de laagste punten in de kuip.
Op dit forum is heel veel aan roest trammelant te vinden.
daar kan je wat informatie uit halen.
Als je in de buurt van Utrecht woont, mag je ook gerust een keer bij mij langs komen, ik heb geen werkplaats oid, maar ik kan je wel heel wat plekken aanwijzen die nader onderzoek behoeven
Groet, Henk lith.
henklith

Berichtdoor Wim Matsinger » 08 dec 2007, 23:27

beste mede W123 rijder,

ik had met mijn 300D het zelfde probleem, water achter de passagiersstoel, nergens te vinden waar het vandaan kwam...

ik heb het zo aangepakt, achterbank eruit, stoel eruit, paneeltje onder dashboard kast eraf.

waterslang op nevel stand onder de autospuiten... dan je deuren proberen je dak etc, en probleem bij mij gevonden..

Als je deur open staat zit er een rubberen slang tussen je deur en je A stijl en ook B stijl., in deze rubberen kokor zitten stroom kabels, bij mij was bij de passagiersportier dit rubber kompleet gescheurd en het water liep dus via de kabels naar binnen, naar het laagste punt in de auto. bij mij is dit de oplossing..misshien kan je dit ook bij jou het probleem zijn.
gr wim
Wim Matsinger

Berichtdoor henklith » 08 dec 2007, 23:52

Hoi Wim, zitten daar stroomkabels? bedoel je niet de vacuumleidingen voor de centrale deur vergrendeling?
Ik dacht eerst ook dat het stroom kabels waren, ze zien er uit al aard draden, geel met groen geloof ik.
groet, henk lith.
henklith

Berichtdoor abszonderstress » 09 dec 2007, 14:20

BEdankt voor jullie reacties,ik zal eens kijke maar ik heb zo weinig tijd joh
en dan moet ikook nog een geschikte plek vinden.
MAar dat komt allemaal wel goed:D:D
abszonderstress

Berichtdoor Wim Matsinger » 10 dec 2007, 10:37

Beste Henk,

Je hebt gelijk het lijken stroomkabels !, maar het zijn kabels van de centrale vergrendeling !

En succes Abszonderstress......
Wim Matsinger

Berichtdoor MarceldB » 10 dec 2007, 14:20

Ik ben er achter gekomen door mijn zoontje met een tuinslang tegen het schutbord onder de motorkap te laten spuiten en zelf te kijken waar het water binnenkwam. Toe was ik er snel achter

PS: als je geen zoontje hebt, kan het ook iemand anders zijn ;-)
MarceldB

Berichtdoor abszonderstress » 10 dec 2007, 19:53

'Onder de motorkap' aan de voorkant?zijkant?of gewoon alles!?
abszonderstress

Berichtdoor bluemoon me » 10 dec 2007, 22:37

mischien heb ik een tip voor je. Onder ce bodembekleding zit als het goed is een zwarte slag welke aan de linkerkant van de bestuurderstoel naar achteren loopt. Het is een omhulsel voor stroomdraden. In deze umhulsel, noem het slang ,kan water zitten.Dus deze nagaan en eventueel dichtmaken.

vgr BRam.
bluemoon me

Berichtdoor FrankG » 07 dec 2009, 22:46

Even aanhaken / bumpen.

Ook ik heb helaas heel veel water uit m'n auto moeten dweilen. Tijdens een zware regenbui kwam mijn vrouw (na een heel kort ritje) thuis. Met de mededeling dat er heeeeel veel water in de voetenbak staat. En het was veel, denk aan een bad van 10 cm! Wel fijn zo'n achterwielaandrijver, het was alleen de rechterkant.

Doppen er uitgetrokken, en auto binnen gezet.

Volgende dag alle bekleding losgehaald om te laten drogen.

Ik weet het water te volgen tot helemaal rechts voor, daar zit een opstaand randje, ca 10 cm boven het diepste punt van de voetenbak. Dit randje vormt als het ware een bakje, dat stond vol water.

(Ik beschrijf e.e.a. zo nauwkeurig mogelijk, om een beeld te vormen bij jullie).

Het water kan mi niet uit de bodem komen, omdat het bleef staan, en omdat tijdens stilstand de auto volliep. Mijn hoofdverdachte is de rechtermotorkapscharnierbak (3 x woordwaarde). Dit na gebruik van de zoekfunctie.

Denken jullie dat ook?

Nu kreeg ik sterk de neiging het voorspatbord er even af te halen. Alleen, hoe zit dat vast (afgezien van de zichtbare schroeven natuurlijk). Dat ding loopt helemaal onder de bumper door. Sorrie hoor, ik ben niet gewend aan auto's te sleutelen, alleen aan motoren. Ja, en aan een eend, maar da's eigenlijk een overdekte motorfiets.

Op het forum las ik ook dat zo'n voorspatbord er nog niet zomaar af is. Tenminste niet héél.

Is die scharnierbak ook op een andere manier te repareren?

alsvast bedankt voor de info!
FrankG

Re:Ik wordt helemaal gek van dat water in mijn aut

Berichtdoor Maikel » 07 dec 2009, 23:11

hoi

(Misschien al opgemerkt), maar kan het niet via verotte raamsnorren naar binnen via de deur naar beneden zo je voetenbak in, of kan dat niet?
gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee

Berichtdoor Rupsje Nooitgenoeg » 08 dec 2009, 01:07

Hallo FrankG,

Als ik jou verhaal zo lees dan denk ik te begrijpen waar dat water blijft staan. Dat is hoogstwaarschijnlijk de bovenkant van de dorpelkop aan de binnenzijde. Dit water kan eigenlijk maar via twee wegen daar komen en dat zijn;
a) Een lekke scharnierbak
b) een lek voorruitrubber.

Scharnierbak spreekt voor zich als hij daar lek is dan loopt er gewoon water naar binnen en dat komt dan via dat "gootje".
Een lek voorruitrubber komt vaak via het handeltje van de motorkap. Loop je rubber eens goed na, ook de bovenzijde waar het rubber aan het chassis aansluit. Als er bij de aansluiting tussen dak en rubber namelijk water tussen kan komen dan loopt dit via de a stijl naar beneden (vaak drupt het dan via het handeltje..)

Het voorscherm demonteren:
bumper verwijderen (2 moeren losdraaien) knipperlicht verwijderen, een aantal schroefjes en boutjes aan de voorkant verwijderen (ook bij de zgn keienvanger) boutjes in de holte achter het knipperlicht verwijderen, alle boutjes/schroeven langs het voorscherm verwijderen, twee bouten/schroeven onderzijde (onder het zwart.chromen kapje) verwijderen en de drie bouten tussen deur en voorscherm verwijderen. Dan kun je als het scherm niet vastgekit zit deze met beleid omhoog trekken/drukken en eraf halen.. Bij kitten heel kalmpjes aan de kit proberen los te snijden. Al met al een tien a vijtien minuten werk.

Oh en vlak je achterruitrubber ook zeker niet uit. loopt dan water onder de achterbank door zo in je interieur.... Veel rubbers van auto`s van deze leeftijd zijn verdroogd en poreus en lekken dan ook. Doordat ze niet meer flexibel en veerkrachtig zijn gaan ze slecht afdichten..

In ieder geval heeel veel succes, natte voeten is echt heel irritant..

Groeten Jeroen<br><br>Post edited by: Rupsje Nooitgenoeg, at: 2009/12/08 00:11
Rupsje Nooitgenoeg

Berichtdoor Bemerbenz » 08 dec 2009, 03:17

Om te zien of het water via de scharnierbak richting de dorpel loopt, hoef je niet het hele voorscherm te demonteren. Als je de schermbouten bij de scharnierpunten van de deur verwijderd en ook de boutjes aan de onderzijde van het scherm bij de A-stijl (achter de kunststofstrip), kun je het scherm met enige voorzichtigheid naar buiten buigen (de deur iets open, dan kan het scherm er net langs), ik zette er dan een stukje hout tussen en onderzocht dan de A-stijl. Een piepklein doorgerot gaatje kan voor een compleet zwembad zorgen achter je voorstoelen.
Bemerbenz

Berichtdoor Toontje » 08 dec 2009, 06:34

hoi hoi
bedoel je dat bakje
beste kun je even die beplating onderkant van dashbord weg halen en die aan de zijkant dan de water slang pakken en maar spuiten en kijken waar het naar binnen komt
(wel aan de buitenkant spuiten he )
groetjes toontje

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor FrankG » 11 dec 2009, 00:19

Heee bedankt allemaal!
Dinsdag avond nog wat verder aan het strippen geweest, en ja hoor, een lelijk gat aangetroffen tussen de cabine en de scharnierbak. Had aanvankelijk niet goed doorgezocht. (Gisteren van vroeg tot laat gewerkt, dus geen tijd voor internet).

Toch gek, aan de bovenkant zag ik niks bijzonders in die scharnierbak! (Nu dus wel, na mijn graaf- en krabbelwerk).

Hoe nu verder. Ik neem aan dat voor het laswerk het spatbord toch er af moet. Ben nog aan het twijfelen om het zelf te gaan doen of toch weg te brengen. Ik kan wel een lasappraat lenen, maar ik heb voor het laatst gelast op de MTS. Die bestond toen nog...

Is glasmatje/epoxy een mogelijkheid? Eerst roestv rij maken natuurlijk?

Verder ben ik er nog niet achter waar nu de officiele afwatering van de scharnierbak zit. Aan de linkerkant kan ik het eigenlijk ook niet zien. Die veer zit zo in de weg.

toelichting op de foto: De camera bevindt zich ter plaatse van de grote teen van de passagier, en kijk naar rechts/boven. De connector die linksboven op de foto staat is van de ventilator.

Het bovenste gat komt uit in de scharnierbak, het onderste in de wielkast. Het "bruggetje" daartussen is praktisch weg en zal als verloren moeten worden beschouwd.

<br><br>Post edited by: FrankG, at: 2009/12/10 23:23

FrankG

Berichtdoor FrankG » 11 dec 2009, 00:27

Na verwijderen van het binnenspatbord (zo heet toch die grote plastic kap aan de binnenkant) kwam ik ook nog een gat in de koker tegen. Wel jammer, de vorige eigenaar heeft een gat in het spatbord dichtgeplamuurd een daarvoor de binnenkant (tussen koker en spatbord) volgepropt met koperfolie en oud papier. Die rommel heeft ie daarna laten zitten, en daarom is het zo'n rotte boel geworden.

In tegenstelling tot verkoopadvertenties, het is in het echt minder erg dat op deze foto's. De roestbonken zijn zeer plaatselijk, er omheen is alles hard. Ook de binnenkant van de koker ziet er gaaf uit.<br><br>Post edited by: FrankG, at: 2009/12/10 23:38

FrankG

Berichtdoor Monteur Jan. » 11 dec 2009, 02:05

Werken me glasmatjes is en blijft gepruts, lassen is de enige optie lijkt mij.

Succes.<br><br>Post edited by: Monteur Jan., at: 2009/12/11 01:12
Monteur Jan.

Berichtdoor Toontje » 11 dec 2009, 07:33

hoi hoi
lassen is het beste he
groetjes Toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985

Berichtdoor JantjeV8 » 11 dec 2009, 08:32

Tja, die plekken herkennen we wel...
In de projecten staan best wel wat voorbeelden van hoe het daarachter in elkaar zit. Verdiep je daar maar eens in.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981

Volgende

Keer terug naar Techniek