[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Inspuittijdstip meten 300TDT : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 04:30

Inspuittijdstip meten 300TDT

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Inspuittijdstip meten 300TDT

Berichtdoor Camiel300TDT » 21 sep 2009, 11:06

Goedemorgen w123- rijders!

De K-waarde van mijn auto is 2,4. Dit licht 0,1 onder de afkeurwaarde van geblazen dieselmotoren van na 1980. Ik vind deze waarde te hoog en wil hem omlaag brengen.

De motor start goed, loopt goed, heeft geen verlies aan vermogen en geen verlies aan trekkracht, heeft een uitstekend brandstof- en olieverbruik, heeft goede compressie over alle vijf de cilinders en heeft goede verstuivers (alles al gecontroleerd). Kortom, ik heb geen klachten omtrent de werking van de motor. En ja heren…. ik ben al eens met een zwaarbeladen auto 5% heuvel opgegaan in de derde versnelling……. met 100 km/h gedurende 30 minuten! Dus roet in de cilinders...no way.

Tijdens de sleuteldag een aantal maanden geleden spraken wij over slijtage aan de distributieketting. Toen bedacht ik mij het volgende: de ketting slijt en wordt dus langer (bij mij nu 4 graden), het inspuit tijdstip wordt dan verlaat wat zorgt voor niet volledige verbranding en daarmee voor overmatige roetuitstoot. Het is maar een theorie, maar toch...

De werkplaats cd spreekt over een "lagedruk methode" voor het op de juiste tijd instellen van het inspuittijdstip. Als speciaal gereedschap is hiervoor een soort overloopje nodig wat je op de brandstofpomp ( eerste cilinder) schroeft. Dit overloopje is via de Mercedes dealer niet meer te krijgen.

Vragen:
Wat zijn de ervaringen van mensen die dit zelf ook eens geprobeerd hebben?
Kan ik het overloopje niet zelf maken uit een oude inspuitleiding?
Hij heeft er zo’n overloopje en wil deze aan mij uitlenen?

Bedankt voor jullie reactie,

Camiel
Camiel300TDT

Re:Inspuittijdstip meten 300TDT

Berichtdoor Govert » 21 sep 2009, 11:20

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:42
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Camiel300TDT » 21 sep 2009, 12:05

Omtrent de waarde van de roetmeting heb je gelijk. Alleen de manier van meten is sinds 1 januari 2006 veranderd, ik vond het volgende artikel in Autocompas:

"De roetmeting voor dieselauto's wordt vanaf 1 januari a.s. een stuk eenvoudiger. Na het controleren van het stationaire en het afregeltoerental geeft de APK keurmeester eenmaal volgas. Als de K-waarde maximaal 2,00/m of bij een turbo max. 2,5/m (nu is dat 2,5 en 3,00/m) is, dan wordt de roetmeting direct afgebroken en voldoet de dieselmotor aan de emissie-eisen. Als de K-waarde hoger is wordt de oude procedure afgemaakt en geldt de oude K-waarde van 2,5 of 3,00 /m."
Vandaar dat de keurmeester vorig jaar zei dat hij "de roetmeting stopte omdat hij "met 2,4 net binnen de waarde was".

Dat betekent dat ik er dus nog 0,6 vandaan ben… ruim voldoende dus. Desalniettemin blijft ik het een leuk hobby project vinden om mijn brandstofpomp op tijd te zetten. En word ik ook nog eens milieubewust…

Kan ik een keer langsrijden bij je en die overloop lenen/gebruiken?

Groeten,

Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor Govert » 21 sep 2009, 14:04

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:42
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 21 sep 2009, 17:44

Tijdens de roetmeting zelf storten die dingen nog niet direct in, dat gebeurd pas 2 weken later...

Tijdens die volgas zonder last loopt de temperatuur vaak net te hoog op binnenin, pakkingen die het dan begeven en pas 2 weken later er echt uitgeblazen worden. Roet wat veilig tussen de zuigerveren zat komt los en verstopt een oliekanaaltje en meer van die grappen...
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Camiel300TDT » 21 sep 2009, 22:11

Dat geloof ik graag: ik heb ook geprobeerd het te bestellen maar dat was veel moeite. Ze moesten het speciaal opvragen (de prijs en de mogelijkheid tot leveren). Ik heb wel de speciale leidingsleutel maat 17 gekocht van Hazet om de wartels op het juiste moment vast te kunnen draaien. Mocht iemand deze een keer willen lenen dan kan dat dus.

Goed schoonmaken aan de buitenkant? Is het dan mogelijk dat tijdens het verdraaien vuil in het blok komt? Zit er eigenlijk een pakking tussen de pomp en het blok?

Groet, Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor Govert » 21 sep 2009, 22:17

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:46
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Camiel300TDT » 22 sep 2009, 03:08

Dan doe ik het in die volgorde: eerst het tijdstip goed instellen, dan tijdens de keuring ( volgende maand) kijken of de roetmeting lager uitvalt dan tijdens de laatste twee jaar (beide jaren 2,4) en als dat niet het geval is zoek ik verder in de werking van de turbo in combinatie met de ALDA...

Gr. Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor Govert » 22 sep 2009, 07:58

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:46
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Camiel300TDT » 22 sep 2009, 13:20

Tijdens de keuring heb ik opgelet hoe ze alles deden. Het viel mij op dat ze voor de roetmeting bij mijn auto 1 keer het gaspedaal vol intrapte en daarna direct weer loslieten. Dit was dus zowel in oktober 2008 als in oktober 2007 ( dezelfde garage). Met de waarde 2,4 ( eerste meting) zei de keurmeester dat alles in orde was. Indertijd vroeg ik ook hoelang ze mijn auto op maximum toeren zouden laten draaien. De keurmeester vertelde dat dat niet meer hoefde, in tegenstelling tot " vroeger" ( dus vóór 1 januari 2006 denk ik). Een keer gas geven en loslaten was voldoende zei hij. Uiteraard heb ik hiertegen niet geprotesteerd, ik hoor mijn blok liever niet maximum toeren draaien!

Groeten,

Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor MajikSimon » 22 sep 2009, 13:35

Je zult het mij niet horen zeggen hoor maar ik kan me zo voorstellen dat er mensen zijn die denken dat je werk gaat maken, bij een op zich prima lopende motor..Er is natuurlijk de kans dat je je allerlei problemen op de hals brengt.

Mijzelf hoor je zoiets niet zeggen, ik zou me er alleen maar wederom iritatie en ergernis van anderen mee op de hals brengen.

Succes ermee, als je het toch doorzet...<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2009/09/22 15:29
MajikSimon

Berichtdoor Haplo » 22 sep 2009, 21:28

@Maiksimon: Er zijn ook mensen onder ons die gewoon altijd benieuwd zijn of het soms stiekem niet NOG beter kan.. En persoonlijk ben ik ook zo iemand..

Verder is het voordeel van een goede begin situatie dat je deze kunt onthouden/opschrijven, en altijd weer naar de begin situatie terug kunt als het tegevalt.. In tegenstelling tot als je al problemen hebt.. Dan is de gewilde situatie nog onbekend... ;)

Maar naar Camiel toe: Ik zou het eerst eens zoeken in de slijtage, en het onderhoud van alle onderdelen. Ik hoor je er bijvoorbeeld niet over in welke staat je injectoren zijn? Hoe oud zijn ze? Overweeg eens een schoonmaakbeurt van je brandstofpomp.. Bij mij waren beide een wereld van verschil..

Verder staat ook op dieselgiant hoe je de vacuum leiding van en naar de ALDA schoonmaakt.. Is vrij simpel, en kan ook je misschien ook nog helpen?? Net als de rubber pakkingen van de turbo-slang(en)

Waar ik een beetje op doel is: Vernieuw/bekijk eerst al je slijtage onderdelen eens alvorens op de custom tour te gaan.. Daarna kan ik de custom tour alleen maar aanbevelen.. Als je ergens veel van leert en wijzer wordt..

Overigens heeft m'n Pa de afstelling van de brandstof pomp ook gedaan zonder speciaal gereedschap en hem ging het vrij makkelijk af.. Ik zal nog eens ff vragen hoe dat ging..<br><br>Post edited by: Haplo, at: 2009/09/22 21:33
Haplo

Berichtdoor Govert » 22 sep 2009, 23:06

Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Camiel300TDT » 23 sep 2009, 00:13

Nou jongens,

Heel erg bedankt voor de laatste twee motiverende reacties. Ik vind de techniek van onze auto's zeer interessant en ben er gelukkig nog lang niet op uitgekeken. Juist als alles goed draait ben ik geïnteresseerd in goed onderhoud om de motor in goede conditie te houden. Dat is mijn hobby en dat doe ik met veel plezier!

De verstuiverers heb ik vorig jaar bij Arie in Pijnacker gecontroleerd op openingsdruk ( 142 bar) en vernevelingsbeeld, alle vijf waren goed. De compressie over alle vijf de cilinders is ook goed. De bout op de inlaatmanifold en de daaraan gekoppelde slangen heb ik al eens met perslucht schoongemaakt. Ook heb ik in de tank al eens zo'n reinigend goedje gestopt.

Rubbers: Daar heb ik nog niet naar gekeken, goede tip. Ook sprak ik iemand die zei dat een turbo valse lucht kan aantrekken, wat een onregelmatige turbodruk geeft welke je niet direct in het rijgedrag merkt, maar wel in de roetuitstoot.

Ook de werking van de ALDA en de waarden van de turbodruk heb ik nooit gecontroleerd. Dat zal ik dus ook zeker nog doen. Projectje voor van de winter…!

Kijk, een elektrische auto dat hoeft van mij niet. Maar een beetje een nette K-waarde vind ik een leuke uitdaging.

Groet,

Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor Haplo » 23 sep 2009, 23:06

De vraag wordt nu: Wat heb je ervoor over om een mooie K-waarde te halen? Misschien heeft er al iemand wat geschroefd aan je ALDA om daarmee een kunstmatig hoog vermogen te creeeren.. Dat schijnt mogelijk te zijn.. Ben je dan bereidt om vermogen in te leveren om een mooie K-Waarde te halen??

Persoonlijk doet die K-waarde mij niet zoveel.. De motor moet gewoon goed, gezond zijn en mooi lopen. En als die K-waarde dan binnen de limiet ligt.. Prima..

Ander voorbeeld: Naast de Benz heb ik ook nog een (Austin) Mini. Een echte uit 1980. Deze heeft nog een gewone simpele Carburateur (SU). Als ik voor de APK het mensel op een legale CO waarde zet loopt de motor voor geen meter. Veel te arm.. Is ook te zien aan de kleur van de bougies. Zo heeft Britisch Leyland het nooit bedoeld. Dus draai ik 'm na de APK weer zodanig dat ie de goede menselverhouding krijgt en ie weer prima loopt..<br><br>Post edited by: Haplo, at: 2009/09/23 23:07
Haplo

Berichtdoor Camiel300TDT » 29 sep 2009, 12:10

Volgende maand gaat mijn auto naar de keuring. Daarvoor zet ik alleen de pomp op tijd, verder doe ik niets aan de motor. Is de K-waarde na de keuring lager dan 2,4, dan is er een directe relatie in de hoogte van de K-waarde en het op tijd stellen van de pomp (door slijtage van de nokkenasketting!).

Als de meting gelijk is aan die van vorig jaar, begin ik met de ALDA.

In november zal ik op het forum het resultaat van de meting doorgeven, misschien dat anderen hier hun voordeel mee kunnen doen.

Camiel
Camiel300TDT

Berichtdoor Haplo » 30 sep 2009, 20:55

Haplo

Berichtdoor Haplo » 30 sep 2009, 20:59

Zat nog even te denken: Als je echt wilt bewijzen dat de slijtage van de nokkenasketting een negatief resultaat heeft op de K-waarde (wat natuurlijk nog altijd best zo kan zijn), waarom vervang je dan niet gewoon de nokkenasketting, en meet daarna de k-waarde.. ??

Dan heb je wel onweerlegbaar bewijs.
Haplo

Berichtdoor JantjeV8 » 01 okt 2009, 07:38

Als de nokkenasketting opgerekt is, kan je K-waarde wel degelijk veranderen. Weliswaar staan je kleppen net zo lang open/dicht maar de timing is niet correct.

Daardoor ademt je motor niet naar behoren. De zuiger is al aan z'n slag naar beneden begonnen en zuigt dan pas lucht aan. Hij mist dan net het eerste hapje lucht. En juist die lucht heeft hij ook nodig om een goeie spoeling te krijgen. Bij de uitlaatslag eigenlijk idem. De verbrande gassen kunnen pas wat later de verbrandingsruimte verlaten als de bedoeling was. Ook sluiten de uitlaatkleppen iets te laat waardoor de zuiger al aan z'n inlaatslag is begonnen, de inlaatklep was nog niet open, er kan dus juist nog net een beetje verbrande gas door de uitlaat terug gezogen worden.

In elk geval komt de spoeling en het ademen van een motorblok heel erg nauw. Je hoeft deze verschillen niet eens op te merken. De motor hoeft er niet van te trillen of stotteren.
Tijdens het ontwikkelen van motorblokken worden de in en uitlaatspoelingen gesimuleerd door middel van gekleurde vloeistoffen. De cilinders worden van glas nagemaakt en met camera's wordt bekeken hoe de kleurstof mengt in de glazen buis. Zo kunnen ze de optimale cilindervulling zoeken.

Natuurlijk is er veel meer mogelijk met nokkenastiming. Bij motortuning wordt er nog anders naar oepen en sluiten gekeken. Een vroegere of latere verbranding levert een hoger koppel, of een betere loop op hoge toeren, of juist bij lage toeren op. Allemaal van die factoren die mee tellen. Bij onze Benzen is een heel rustige timing gekozen. Echt heel veel PK's worden er niet uit onze blokjes geperst. Maar op die ademing is wel de inspuiting weer afgestemd. Dus het moment van inspuiten en de hoeveelheid inspuiting. Zelfs de inspuithoek van de spraystraal, het aantal gaatjes in je nozzle tellen mee. Maar door deze 'rustige' timing hebben ze in Stuttgart wel een serie blokken ontworpen die een balans hebben tussen juist voldoende vermogen, comfort en een gigantische levensduur.

In elk geval levert een opgerekte ketting een verkeerde ademhaling op, daardoor een minder optimale verbranding, en daar weer door een mogelijk wat hogere K-waarde.

Let op, ik zeg hier absoluut niet mee doordat bij jouw je K-waarde wat hoog ligt, je motor versleten is!!! Niemand weet wat er met dat ding in de loop van de jaren gebeurd is. Wat hebben ze er in gestookt, hoe is er mee gereden, zelfs fabriekstoleranties van tijdens het produceren van de onderdelen tellen mee.
Nog een belangrijk punt. De K-waarde is pas ver na de ontwikkeling van onze blokken geintroduceerd. Het hele fenomeen bestond toen nog niet. Ook de diesel van tegenwoordig is anders van samenstelling, zwavelarm e.d. Wat dat betreft zou je de 2 tankbeurten voor de APK ook wel eens die zogenaamde v-power achtige diesel kunnen tanken, misschien scheelt dat ook.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Govert » 01 okt 2009, 09:15

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/15 00:47

Govert