[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Jan uit Nijmegen met ..voor de deur ... 280TE ! : Even voorstellen

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:55

Jan uit Nijmegen met ..voor de deur ... 280TE !

Dit is de plaats waar je jezelf en eventueel je auto kunt voorstellen. (en niet meer dan dat!!)
Ook als je al langer lid bent, is het misschien leuk om hier even te laten weten wie je bent.
Dit is dus NIET de plaats om je vragen neer te zetten.
Daar hebben wij tenslotte een heel forum voor.

Jan uit Nijmegen met ..voor de deur ... 280TE !

Berichtdoor Jan123T » 29 sep 2009, 09:41

Hallo allemaal, ik ben helemaal nieuw op dit fraaie forum, heb zelfs totaal geen Mercedes ervaring maar ben wel al enkele jaren besmet met het W123 ‘T’ virus, en de laatste tijd wordt het alleen maar erger.... Onze huidige gezinsauto, een Xantia Break is aan vervanging toe en aangezien wij slechts zo’n 10.000 per jaar rijden lijkt mij dat een mooie gelegenheid om Duits, degelijk en klassiek te gaan rijden. We willen hem dus ‘Alltäglich’ gaan gebruiken en ik verwacht dat de jaarlijkse kosten dan zo’n beetje gelijk zijn aan die van een C5 van circa 3 jaar oud. Hij moet dan natuurlijk wel op LPG (onderbouw) en een goede ‘Hohlraumkonservierung’ krijgen… Als iemand denkt dat ik me ernstig vergis laat het me horen !
Over 2 weken ga ik ergens diep in de BRD kijken naar een ‘ Scheckheftgefplegt’ derde serie exemplaar uit ’84, ‘Full options’ volgens de eigenaar, dus tempomat, Airco, zwartlederen bekleding, AHK etc. en dat in Daimantblau…zucht… Helaas wel ‘professioneel’ overgespoten en al 280.000km op de teller.
De goede man vraagt er 8000 Euro voor…

Heeft iemand nog tips voor mij ?
Hoe voorkom ik een miskleun ?

Alle advies is welkom

Alvast bedankt, Jan

Post edited by: Jan123T, at: 2009/09/29 09:43

Post edited by: Jan123T, at: 2009/09/29 09:44

Post edited by: Jan123T, at: 2009/10/14 23:00

Post edited by: Jan123T, at: 2009/10/23 21:11<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2009/10/25 14:20
Jan123T

Re:Jan uit Nijmegen met bijna een... 280TE !

Berichtdoor Martijn_200D » 29 sep 2009, 10:07

Welkom op het forum Jan.

Misschien heb je iets aan deze 2 linkjes:
http://w123club.nl/component/option,com ... 9/catid,3/
http://w123club.nl/component/option,com ... 3/catid,3/

Veel succes daar diep in Die Heimat ;-)
Martijn_200D

Berichtdoor Semrick » 29 sep 2009, 14:08

Het is natuurlijk een persoonlijke keuze maar waarom kies je niet voor een T met een onderhoudsvriendlijke Dieselmotor?
Hoef je ook geen dure storingsgevoelige LPG-installatie in te bouwen. ;-)
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor De Boskabouter » 29 sep 2009, 18:59

280.000 km en overgespoten? Moet je nog importeren ook. Je kunt je afvragen wat er onder het spuitwerk zit. Voor de vraagprijs moet er dan wel een hééél erg strakke bak staan.

Neem absoluut een kenner mee. Voor € 8000 kun je goed het schip in gaan.
De Boskabouter

Berichtdoor MB280E » 29 sep 2009, 20:26

Een 280(T)E is een leuke wagen. Heel betrouwbaar en kunnen zeer goed mee met het verkeer.
Maar LPG en de M110 is een niet zo beste combinatie. Op de ene loopt het perfect. Op de andere niets dan misserie.
Neem een kenner mee en bezint eer je begint. De M110 is verslavend.
(wegens afkickende eigenaar van een 280E wiens 280E in de garage is voor afstelling)
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Jan123T » 29 sep 2009, 21:53

Fantastisch al die reactie’s op dit forum en ook nog in m'n mail.. Martijn, bedankt voor je links…daarmee kan ik m'n ‘Kaufberatung’ goed aanvullen.
Semrick probeerde me nog warm te laten lopen voor een diesel en inderdaad ik heb dit overwogen, heb zelfs gereden in een 300TD en een 300TDT. De 300TD rijdt heerlijk maar ik vond hem wel erg traag (misschien lag het aan het exemplaar) en de TDT schijnt ook niet zo bedrijfszeker te zijn en bovendien lastig in goede staat te vinden.
Maar last but not least, en jullie zullen me wel voor gek verklaren, ik zoek alleen naar ‘T’-modellen met Airco… dat was nu eenmaal een voorwaarde van het thuisfront…Tja, we gaan er ook mee op vakantie naar Italie (ook nog met caravan) en die airco kreeg ik er niet uitonderhandeld..;-) Enfin om een lang verhaal kort te maken, mijn keuze was dus beperkt. Van de 230TE heb ik er een paar bekeken met airco (oa bij de bekende dealer uit Herkenbosch) maar vond ze te duur en in niet zo goede staat.
Daarnaast zoeft de 280 natuurlijk heerlijk met die 6 cilinders… Ik heb me laten vertellen dat zowel de 230E als de 280E niet ideaal zijn voor LPG maar dat zelfs de 280 nog iets geschikter zou zijn… Mocht dit een misverstand zijn moet ik wellicht toch weer op zoek naar een 230.. en zo blijf je natuurlijk lekker bezig ! Geeft niet want ik beleef veel plezier aan het zoeken en hoop met het wikken en wegen uiteindelijk mijn juiste ‘T’ te vinden.

Nogmaals allen bedankt voor jullie reactie’s !
Jan123T

Berichtdoor SgtPeppers » 29 sep 2009, 22:08

Een diesel traag? Dat heet onthaasten! Maar diesels met airco zijn nog zeldzamer.

Een 230E M102 motor kan prima op LPG, als het maar goed ingebouwd en afgesteld is. Ook nog redelijk zuinig, zo'n 1 op 7,5 bij normaal rijden.

Ik denk wel dat een W123 station met airco en in zeer goede staat best lastig te vinden is… heb je niet gedacht aan een W124 van de eerste (nu belastingvrij wordende) serie? Die zijn veel vaker uitgerust met een airconditioning.
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Jan123T » 29 sep 2009, 22:20

Dat was mij ook al opgevallen, er zijn weinig diesels met airco, vreemd eigenlijk , want dat waren toch meestal de ‘kilometervreters’ ?
Tja, een W124 was zeker een optie geweest als die net zo mooi was als een W123 … nee die valt voor mij optisch gezien direct af…
Je had het over de 230E die prima op LPG kan, bedoel je daarmee dat die geschikter is voor LPG dan een 280E ?

Post edited by: Jan123T, at: 2009/09/29 22:21<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2009/09/29 22:30
Jan123T

Berichtdoor Citrobenz » 29 sep 2009, 22:32

Hallo Jan,

Van een Xantia naar een Benz.............ja we moeten allemaal een stapje terug doen in deze crisis tijd natuurlijk ;) Qua rijcomfort is het wel inleveren, maar ja zo'n W123 heeft ook wel wat hoor :)

Maar je schrijft dat je zo'n 10.000km per jaar rijdt. Is het dan wel lonend dat je er een gasinstallatie in laat bouwen?

Ik zou toch nog eens goed nadenken of het echt niet een diesel moet worden, als je dan toch Mercedes wil rijden doe het dan gelijk goed en koop een diesel.

In ieder geval veel succes.
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor JohndeWinger » 29 sep 2009, 22:56

Jan welkom op de club en ja het advies is wel verschillend Hé.
Succes met het "voorspel"

Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Mercedes Benz: The best or nothing
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967

Berichtdoor Markparket » 30 sep 2009, 01:42

Hoi Jan,

Welkom hier!

Tja, diesel, benzine en gas....daar hebben we hier al zo de nodige discussies over gehad.

Zelf heb ik een M102 op benzine en rij daar al bijna 40.000 zonder noemenswaardige problemen mee rond. Waarom geen LPG?: vind het zonde van de kofferbak en zo blijft de portemonnee lekker licht;-)

Ik kom vanuit een moderne Benz en de W123 werkt echt onthaastend hoor;-)

M110 en LPG: de E uitvoeringen hebben meer last van backfires dan de carburateur motoren.
M102 gaat prima op LPG

Mijn advies vwb je aankoop deep down Germany:

Echt heel goed kijken aan de hand van de checklist en neem ook een magneetje mee;-)
Liefst nog een kenner erbij zonder de bekende roze bril.

Veel succes met je keuzes en laat ons weten hoe eea afloopt.
Markparket

Berichtdoor MB280E » 30 sep 2009, 20:57

beste Jan

Je kan nog altijd op zoek gaan naar een 250T. Is ook 6-cilinder en rijdt volgens sommigen beter in lage toeren dan een 280 en is ook makkelijker op LPG te leggen.

Bestaat er een 280T? (ik heb ze nog nooit tegengekomen)
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Markparket » 01 okt 2009, 01:50

Markparket

Berichtdoor Jan123T » 01 okt 2009, 10:15

Nogmaals iedereen bedankt voor alle tips en adviezen !

Ik ben er nog steeds niet uit welk benzine-T-model het gaat worden… Het betreft dan met name de LPG inbouw… ik heb een apart topic gestart met de vraag welke motor het geschiktst is de 230E of de 280E, ook daar heb ik veel reactie’s gekregen.
Volgens een aantal LPG-bedrijven ( www.tpand.nl , www.rswouda.nl ) maakt het niets uit, beide motoren zijn even geschikt !
Ik hou jullie op de hoogte , binnenkort ga ik de 280TE in Duitsland bekijken (en die heeft nog steeds mijn voorkeur…)

Jan

Post edited by: Jan123T, at: 2009/10/01 10:16<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2009/10/01 10:40
Jan123T

Berichtdoor MBvO » 01 okt 2009, 14:03

Test ook echt goed de functionaliteit van alle opties op de auto, vooral die van de airco als die voor jullie zo belangrijk is. Let ook op dashboard-metertjes, de verlichtings/ruitenwisser schakelaar, alarmverlichtingsschakelaar, evt. radio, electrische ramen, centrale vergrendeling (incl. achterklep en tankklepje), hand/voetrem, lichtschakelaar en uittrekstanden ivm mistlicht, achterruitenwisser bij T, stuurspeling... zie verder koopgids.
Een airco die volgens de verkoper "alleen maar even afgevuld hoeft te worden" kan maar zo een paar jaar droog gestaan hebben en dan kan je het halve systeem reviseren en heb je dus voorlopig nog geen airco. Als het systeem niet werkend is kun je het alleen maar testen door een dure spoeling&afvulling te laten doen en dan weet je nog niet of het goed is. Helaas zeg ik dat uit eigen ervaring (en heb ik dus mijn-MBgeinstalleerde-airco-werkend-krijgen maar op de lange (en dure) baan geschoven). Ook van het Amerikaanse airco systeem word je gezien de complexiteit niet blij (zoek maar eens op koekoeksklok, zo wordt de klimaatregelingsunit ook wel genoemd ivm de complexiteit).
Good luck! Zou mooi zijn een goede 280T te vinden, mijns inziens toch een van de toppers uit de W123 reeks! (Al heeft eigenlijk elk (motor/carrosserie)type een eigen sterkte)
MBvO

Berichtdoor Jaap 230E » 11 okt 2009, 19:57

Hallo Jan,

Je bent toch niet onderweg van de weg gespoeld gezien de hoeveelheid hemelwater die er gevallen is, geef even een reactie hoe de bezichtiging
is verlopen, kan natuurlijk ook zijn dat je er zo ziek van bent geworden en ligt bij te komen, nou ja in dat geval beterschap!

We horen het wel.
Jaap 230E

Berichtdoor Jan123T » 11 okt 2009, 22:42

Hallo Jaap en alle anderen...

Ik ben zeer enthousiast over deze 280TE maar ben nog in onderhandeling.Het was de 6 uur rijden in de stromende regen meer dan waard...
De auto is extreem goed, absoluut geen roest te vinden, we hebben de auto in een Mercedes garage op de brug gehad en alles zag er picobello uit... Er zit zelfs ABS op (die hebben we trouwens niet getest)
Morgenavond ga ik de man bellen en gaan we er vrijwel zeker uitkomen !
Ik zal, als alles goed gaat, dan direct enkele foto's plaatsen.<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2009/10/11 22:45
Jan123T

Berichtdoor Roel280€ » 11 okt 2009, 22:55

Jan, wir sind sehr gespannt, maar jij waarschijnlijk ook. Kan beamen dat de M110 zeer verslavend werkt. Niet alleen qua kracht, maar ook qua gemak en geluid, plus de '280' op de klep (of zonder...), ooit het maximaal haalbare in de W123....
Roel280€

Berichtdoor Paul Snip » 11 okt 2009, 23:12

Hoi Jan!

Welkom en gefeliciteerd met dit wijze besluit.

Overstappen van een Frans wanproduct naar een klassieke Benz wil ik zeker geen stap terug noemen. Ben je met die stokbrood bak helemaal naar Dld gereden om naar deze Benz te gaan kijken? Wat een avontuur haha... Het is dus zeker geen stap door de crisis ingegeven (meneer CitroBenz!), maar een wijs besluit.

Wat LPG betreft, laat vooral een GOED systeem inbouwen. De problemen die ik in mijn dagelijks werk (ANWB) tegenkom met deze Mercedessen zijn allemaal te wijten aan slecht ingebouwde LPG installaties. Verder zijn ze gewoon over-engineerd in alles. Gewoon erg goeie auto's. Gelukkig heeft nog niet iedereen het licht gezien en rijden er nog steeds mensen in Franse auto's, anders had ik mooi niks meer te doen...

Ik ga tzt ook LPG in mijn 300E bouwen. Ik heb tot nu toe maar 2 systemen gezien waar ik vertrouwen in heb.

Gasinjectie: http://www.bs-autotune.nl/content/view/118/132/
Dit is een mooi voorbeeld daar van. Elektronisch geregeld en het gas wordt direct voor de inlaatkleppen ingespoten. Geen kans op backfire meer dus.

IMPCO systeem: http://www.agit-rijssen.com/ned/index.p ... e&Itemid=1
Ook een mooi systeem met een zogenaamde "mixer". Deze systemen staan ook zeer goed bekend.
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Re:Jan uit Nijmegen met ..net gekocht... 280TE !

Berichtdoor Jan123T » 14 okt 2009, 23:06

YESSS..... Ik heb hem gekocht..maar nog niet in bezit.De 'overdracht' is volgende week aan de grens.
Heb hem dus nog niet, en in theorie kan er nog van alles tussen komen. Toch voorzichtig al een paar foto's..;-)

Bedankt voor jullie reactie's en ik ga me eens goed verdiepen in de LPG-mogelijkheden, ook bedankt voor de links !

Post edited by: Jan123T, at: 2009/10/14 23:11<br><br>Post edited by: Jan123T, at: 2009/10/14 23:19

Jan123T

Volgende

Keer terug naar Even voorstellen