[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kan er synthetische olie in de W123? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 16:35

Kan er synthetische olie in de W123?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Kan er synthetische olie in de W123?

Berichtdoor maupie » 08 aug 2007, 11:39

Hallo,
wat doet synthetische olie voor een motor(er wordt beweert dat de olie de levensduur verlengt met zeker 50 %)klopt dat?
sinds wanneer is er synthetische olie op de markt en kan ik de minerale olie vervangen door deze olie,in een W123 diesel(wat zijn de voordelen/nadelen)?
alle info is welkom
alvast bedankt
maupie<br><br>Bericht gewijzigd door: Semrick, op: 2007/08/08 11:49
maupie

Antwoord:Kan er synthetische olie in de W123?

Berichtdoor Semrick » 08 aug 2007, 11:53

Hoi Maupie,

Ik heb de topictitel iets specifieker gemaakt.
Er is hier op het forum al vaker over gesproken en volgens mij zijn de motoren van de W123 niet geschikt voor Syntethische olie.
Dat soort olien zijn specifiek ontwikkeld voor de nieuwere motoren.
Ik raad je aan om in de W123 gewoon de voorgeschreven minerale olie te gebruiken.

Waarom het eigenlijk niet kan weet ik zo ookniet meer maar er staat me iets van bij dat je auto enorm veel olie gaat gebruiken als je er een keer een Syntheet in het gegooid.
Er zal vast ook nog wel iemand reageren die er iets meer over kan zeggen.

Groeten,

Eric van de
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Govert » 08 aug 2007, 12:07

Er zijn drie soorten: minerale olie, semi-synthetisch en synthetisch.

Gebruik om bij te vullen altijd hetzelfde merk en type.

Er is veel debat over dit onderwerp. Sommigen beweren dat door het gebruik van (semi-)synthetische olie de keerringen gaan lekken of dat er aangekoekte olie los komt in de motor en een oliekanaal kan verstoppen.

Ik gebruik al ruim 30.000 km semi-synthetische Texaco Halvoline 10W-40, met ACEA kwaliteitsklasse B3-98. Olieverbruik bij laatste meting 1,5 tot 2 liter over 8000 kilometer met hard rijden over de Autobahn en het rijden van diverse bergpassen in de Dolomieten en Oostenrijk.

Dit is een aardige site in het Engels over olie:
http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html<br><br>Bericht gewijzigd door: Govert70227, op: 2007/08/08 12:15
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor alex240diesel » 08 aug 2007, 18:17

Ik rij ook al 20 duizend kilimeter op Semi-synthetische olie. Ik heb wel in het begin om de 5000 km mijn olie en filter verwisseld omdat de olie toen al reeds erg smerig aan deed. Ik ben nu zeer tevreden en ben nu op weg naar de volgende buurt, die zal plaatsvinden na 10dkm.

Zelf geef ik wel de voorkeur aan de Shell olieen. Maarja, ik tank dan ook Shell V-power diesel.

Groetnis fan Alex Út Lexmond (Z-H)
alex240diesel

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 09 aug 2007, 00:03

ik zou er nooit een volsyntheet in gooien. met semi syntheten heb ik geen ervaring, ik tap altijd netjes minerale 15w40 olie in de Benz.

als je olie gaat verversen (niet even auto boven het putje zetten hè...:laugh: :woohoo: :silly: ) plaats dan gelijk even een nieuw oliefilter. zijn niet zo heel duur bij MB. helemaal wanneer je niet weet wanneer dit voor het laatst gebeurd is

adriaan
AdriaanVogelzang

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto