[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kilometer teller MB 123, 200 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:24

Kilometer teller MB 123, 200

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Kilometer teller MB 123, 200

Berichtdoor Engel » 30 jun 2008, 18:38

Hier volgt een klein verhaal over de kilometerteller in onze MB 123 welke bij veel mensen problemen oplevert.
Ik weet dat er al meer over geschreven is maar ik schrijf dit stukje meer voor degene wie mij geheel belangeloos geholpen heeft.
Het is gewoon zo dat er steeds minder van dit soort mensen op de aarde rondlopen!
Ik had dus een topic geplaatst over de km teller.
En Martijn Dutmer mailde mij dat hij dit wel even in een half uurtje kon fiksen.
Mijn buurman is automonteur en hij zag er tegen op zodat ik graag het aanbod van Martijn aannam.
Ik naar Zaandam gereden en aldaar aangekomen eerst even een bakkie!
Toen maar naar de auto gegaan en nadat ik de complimenten in ontvangst had genomen  zijn wij, of beter gezegd is Martijn aan de slag gegaan. De stopwatch ging in!!
Eerst de onderkant van het dashboard losgemaakt.

Hierna is het een beetje wrikken en trekken en dan moet je met je hand vanonder naar boven, achter de unit waar de KM teller inzit, en daarna zachtjes doch dwingend drukken. Je zult zien dat de unit naar voren komt.
Hierna komt het lastige gedeelte, de aangesloten slangen/kabels moeten los en omdat je zoals je hier kunt zien weinig ruimte hebt ging dit even lastig. Maar in totaal lag de unit in ongeveer 7 minuten op de tafel van Martijn.
Zo die is er uit!
De stopwatch ging even uit vanwege de koffie!
De koffie was erg lekker dus een derde bakkie was gauw gevuld en Senseo is geduldig want die doet gewoon wat ie moet doen.
Nu komt het lastige werk of beter gezegd het precieze werk. In de teller zit een asje.
En dat asje wordt aangedreven door een andere as. Door de tand des tijds komt het tandwieltje los van het asje. Omdat er bij de bouw van de 123 niet bedacht werd dat ze nog wel eens 30 jaar of langer mee moesten gaan. Op het asje moet één druppeltje secondenlijm aangebracht worden. Hierna het asje weer terug in de teller en dan is het klaar.
Je moet wel een 3 millimeter boortje hebben wat langer is dan de KM teller. Hiermee druk je de as er langzaam en zeer behoedzaam uit. Doe dit vooral rustig want Martijn waarschuwde mij voor het feit dat wanneer er 1 rondje met cijfers uitvalt het zomaar een uur kan duren eer hij er weer goed in zit.
Hier werd de KM teller er uitgeschroefd.

Aan de linkerkant zie je het asje welke één klein druppeltje secondenlijm krijgt.
Uiteraard nadat deze schoon gemaakt was door de vaardige handen van Martijn.
Ook dit duurde volgens de stopwatch maar 7 minuten! Dus wij hadden nog ruim tijd over, koffie dus!
Vervolgens de unit weer terug geplaatst en dat viel even tegen want Martijn z'n handen waren eigenlijk te dik voor deze klus. En die van mij nog dikker dus was Martijn zijn rechterhand die de moer weer over de KM teller moest zien te draaien. En echt dat is martellen met een hoofdletter. Tot Martijn het briljante idee kreeg om zijn linkerhand te gebruiken. Ik maakte hier nog een opmerking over in de trant van ja dat zei mijn vrouw…………………………
Ik had deze woorden nog niet uitgesproken of het verlossende woord kwam: hij zit!

Snel de rest vastgemaakt en ja binnen de dertig minuten was de klus geklaard.
Proefritje gedaan en tellen dat de KM teller kan, ongelofelijk maar waar!
In ieder geval telt de teller nog steeds en ben ik dus nog steeds erg blij.
Martijn bedankt man!

Engel

Re:Kilometer teller MB 123, 200

Berichtdoor Engel » 30 jun 2008, 18:42

Omdat je geen documenten met foto's kunt uploaden volgen hier nog enkele foto's behorende bij de KM teller reperatie!

Engel

Berichtdoor Engel » 30 jun 2008, 18:43

Hier zie je het boortje in de teller geschoven worden.

Engel

Berichtdoor Engel » 30 jun 2008, 18:45

En één druppel secondenlijm verder. Hier zie je de befaamde linkerhand van Martijn!

Engel

Berichtdoor Engel » 30 jun 2008, 18:48

Hier drukt Martijn nu met beide handen de unit weer op zijn plaats.
Inmiddels 150 km gereden en hij blijft gewoon doortellen.
Kijk hier wordt ik nou zo vrolijk van!
Martijn nogmaals bedankt.

Groet,
Engel
Engel

Berichtdoor henklith » 30 jun 2008, 21:04

Leuk verhaal Engel,, die Martijn is een gouwe kerel zeg, met volgens mij twee rechterhanden!
Eh,, hoe was de koffie?
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor MB280E » 30 jun 2008, 21:41

Mooie uitleg engel.
Ik vermoed dat je een waarschuwingszoemer voor de lichten hebt? Klopt dat?

Groeten Jan
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 30 jun 2008, 21:46

Is dat dat zilverendoosje achter op de klokkenset?
Wat een verschrikkelijk stopzinnig geluid komt daar uit zeg.
Ik schaam me altijd als hij afgaat en iemand hoort het toevallig :o((
Groet, henk.
henklith

Berichtdoor Engel » 30 jun 2008, 21:54

Hoi Jan,
Ja inderdaad het is een zoemer voor als ik met mijn altzheimerlicht de verlichting weer eens vergeet.
Ik schrok me de eerste keer te pletter maar nu ben ik er aan gewend.
Wist niet dat het er in zat, vandaar dus dat ik schrok!
En ja ik zet hem ook zeer snel weer uit om daarna om mij heen te kijken.

Nu ben ik nog op zoek naar een tempomat want dat mis ik wel.
Komt omdat mijn been niet wil wat ik graag zou willen zodoende dat ik er graag één wil hebben.
Groet,
Engel
Engel

Berichtdoor Martijn_200D » 01 jul 2008, 15:52

Ja, dat was een leuk snel klusje !
Graag gedaan Engel.
Het kan natuurlijk ook niet zo zijn dat bij zo n strakke Benz als jij hebt, de teller niet werkt ;-)

Dit was niet de eerste keer voor dat klusje, want die van mij deed het ook niet toen ik de auto kocht.
Ik had dus al een generale repetitie gehad, en die duurde wel iets langer dan een half uurtje, want bij mijn eigen gingen dus 3 van die cijferrolletjes uit hun verband .... dat koste mij bijna een uur om dat weer goed op orde te krijgen.

En hoewel ik dit klusje (uiteraard) belangeloos op mij heb genomen, kwam Engel nog wel met een mooi aanbod: hij nodigde mij (en mijn gezinnetje) uit voor een BBQ op een zomerse zaterdag bij hem thuis ....
Daarvoor dank Engel !

Zonnige groet,
Martijn
Martijn_200D

Berichtdoor MB280E » 02 jul 2008, 22:09

Bedankt Engel en Henk voor het antwoord.

Ik was er namelijk achtergekomen dat bij mijn 280 de zoemer niet werkte. De reden is heel simpel het deel van het klokkenspel met de 3 wijzertjes is bij mij van 1976 terwijl de rest van het klokkenspel van 1982 is.
En in 1976 hadden ze nog geen zoemer.
Is ondertussen al opgelost. heb nu ook een zoemer. :D
Is zoals de boxen die vanachter niet werken omdat ze er niet in zitten

Groeten Jan<br><br>Post edited by: MB280E, at: 2008/07/02 22:10
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Alex » 17 jul 2008, 18:24

Martijn, de koppeling van de oliedrukleiding zit nogal vast, zeg!
Kun je mij zeggen hoe dit het beste losgedraait kan worden zonder de boel van het klokkenspel af te draaien? Het zit me toch vast. Ben tot zover gekomen en wil niet opgeven.
Op de foto zie ik dat de grote moer op de klok blijft zitten. Bij mijn klok zit daar nog een kleine moer en die wil niet meewerken.

Heb je een tip voor mij?

Alex <br><br>Post edited by: Alex, at: 2008/07/17 18:30

Alex

Berichtdoor Martijn_200D » 17 jul 2008, 18:52

Alex, de bout welke op je teller blijft zitten moet je vasthouden/tegenhouden met steeksleutel 13 en dat kleine boutje draai je dan los met steeksleutel 10.
Misschien is het handiger als iemand even je klokkenspel vasthoudt, dan heb jij je handen vrij, want de ruimte is altijd maar beperkt.

En pas op: als je oliedrukleiding los is de auto NIET starten, doe je dat wel, dan heb je een beste schoonmaakklus in de auto ;-)

Veel succes.

Zonnige groet,
Martijn<br><br>Post edited by: Martijn_300D, at: 2008/07/17 18:56
Martijn_200D

Berichtdoor Alex » 17 jul 2008, 19:09

Martijn, het is gelukt. Een wat grotere Sleutel gebruikt om de bout op de klok tegen te houden. En warempel, we kunnen verder. Mooi man!

Nu zal ik nog een foto bijsluiten van de tandwieltjes, waarover je verteld dat er eentje vastgelijmd zou moeten worden. Mijn teller staat nl. ook stil en dat moest maar eens verholpen worden. Na het lezen van jou bericht moet dat toch lukken. Het gaat nu om welk wieltje: De grijze kunststof? Als ik die draai, dan verzetten de cijfertjes zich zoals het moet, die zou dus waarschijnlijk los op het asje kunnen zitten?

Gaat lukken!
Alex

Alex

Berichtdoor Martijn_200D » 17 jul 2008, 19:19

Inderdaad Alex,

Het tandwieltje met staafje trek je er een stukje uit (denk erom: een 3 of 4 mm boortje aan de andere zijde erin steken, dan blijven alle cijferwieltjes op een plaats)

Op het staafje, ter hoogte van de plaats waar die het grijze wieltje zou moeten raken, doe je een heel klein druppeltje secondenlijm.
Het teveel gewoon even eraf halen door een stukje keukenrol er tegen aan te houden, je hoeft dan niet eens af te vegen.

Vervolgens druk je het wieltje met staafje weer terug en kun je de boel weer in elkaar zetten.

Peuleschil ;-)

Zonnige groet,
Martijn
Martijn_200D

Berichtdoor Alex » 17 jul 2008, 19:30

Oke, dan zit ik op het goede spoor.
Het rare is dat als ik mij boormachine op de teller zet, draait alles zoals het zou moeten.
Het tandwieltje lijkt niet los te zitten... Toch maar lijmen?

Overigens, zonnige groet, zit je in het buitenland ofzo?

Groeten van a/d IJssel
Alex
Alex

Berichtdoor Alex » 17 jul 2008, 19:45

Mijn PC staat boven. Net weer in de schuur geweest en met de klok in mijn handen staar ik naar het borgje van de as. Die kijkt erop vast geklonken te zijn. Krijg die met geen mogelijkheid eraf.
Daar heb je zoiets, nu kan het asje er niet uit. Goeie zaak, maar in dit geval moet het nog wel eventjes gebeuren. Tjonge, van het een komt het ander, dat zeggen ze wel eens, he?
Blijft leuk. Heb vakantie en geen tijddruk, al wil ik het weekend wel weer rijden.
Wil ook nog mijn linker scherm vervangen. Alles ligt er al klaar voor, moet alleen nog het oude eraf halen enzo.

Alex
Alex

Berichtdoor Alex » 17 jul 2008, 19:49

Martijn, heb je nog even? Hoe heb je dat borgje van het asje eraf gekregen?
Dat is bij mij zo'n koper ringetje. Alvast bedankt voor je reactie! :-)

Alex
Alex

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 17 jul 2008, 23:16

hoe heb je het gedaan? heeft iemand je klokkenspel vastgehouden of moest je de klus alleen met de hand klaren hahaha laat je vrouw het niet lezen ;)

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Alex » 19 jul 2008, 14:44

Oke, Martijn, mijn dagteller draait weer. Het borgje had ik met een klein boortje losgewerkt en kon achteraf er weer op vastgelijmd worden. Net zo mooi!

Toch wel prettig zo, nu kan ik beter het olieverbruik in de gaten houden.
Een halve liter op de 1000km lijkt mij oke.

Vandaag het linker voorscherm vervangen. Tjonge, dat bleek vastgelijmt te zijn. Moest het met de slijptol ervanaf halen. Had bijna de bupper af en de lampen erin gezet of het begon te stortregenen.
Pauze, koffie, en die is hier ook heel lekker.

Nog bedankt voor je info, 't was perfect.

Groet, en een prettige zomervakantie nog,
Er wordt gezegd dat de maand augustus heel mooi gaat worden.

Alex
Alex

Volgende

Keer terug naar Techniek