Hier volgt een klein verhaal over de kilometerteller in onze MB 123 welke bij veel mensen problemen oplevert.
Ik weet dat er al meer over geschreven is maar ik schrijf dit stukje meer voor degene wie mij geheel belangeloos geholpen heeft.
Het is gewoon zo dat er steeds minder van dit soort mensen op de aarde rondlopen!
Ik had dus een topic geplaatst over de km teller.
En Martijn Dutmer mailde mij dat hij dit wel even in een half uurtje kon fiksen.
Mijn buurman is automonteur en hij zag er tegen op zodat ik graag het aanbod van Martijn aannam.
Ik naar Zaandam gereden en aldaar aangekomen eerst even een bakkie!
Toen maar naar de auto gegaan en nadat ik de complimenten in ontvangst had genomen ïŠ zijn wij, of beter gezegd is Martijn aan de slag gegaan. De stopwatch ging in!!
Eerst de onderkant van het dashboard losgemaakt.
Hierna is het een beetje wrikken en trekken en dan moet je met je hand vanonder naar boven, achter de unit waar de KM teller inzit, en daarna zachtjes doch dwingend drukken. Je zult zien dat de unit naar voren komt.
Hierna komt het lastige gedeelte, de aangesloten slangen/kabels moeten los en omdat je zoals je hier kunt zien weinig ruimte hebt ging dit even lastig. Maar in totaal lag de unit in ongeveer 7 minuten op de tafel van Martijn.
Zo die is er uit!
De stopwatch ging even uit vanwege de koffie!
De koffie was erg lekker dus een derde bakkie was gauw gevuld en Senseo is geduldig want die doet gewoon wat ie moet doen.
Nu komt het lastige werk of beter gezegd het precieze werk. In de teller zit een asje.
En dat asje wordt aangedreven door een andere as. Door de tand des tijds komt het tandwieltje los van het asje. Omdat er bij de bouw van de 123 niet bedacht werd dat ze nog wel eens 30 jaar of langer mee moesten gaan. Op het asje moet één druppeltje secondenlijm aangebracht worden. Hierna het asje weer terug in de teller en dan is het klaar.
Je moet wel een 3 millimeter boortje hebben wat langer is dan de KM teller. Hiermee druk je de as er langzaam en zeer behoedzaam uit. Doe dit vooral rustig want Martijn waarschuwde mij voor het feit dat wanneer er 1 rondje met cijfers uitvalt het zomaar een uur kan duren eer hij er weer goed in zit.
Hier werd de KM teller er uitgeschroefd.
Aan de linkerkant zie je het asje welke één klein druppeltje secondenlijm krijgt.
Uiteraard nadat deze schoon gemaakt was door de vaardige handen van Martijn.
Ook dit duurde volgens de stopwatch maar 7 minuten! Dus wij hadden nog ruim tijd over, koffie dus!
Vervolgens de unit weer terug geplaatst en dat viel even tegen want Martijn z'n handen waren eigenlijk te dik voor deze klus. En die van mij nog dikker dus was Martijn zijn rechterhand die de moer weer over de KM teller moest zien te draaien. En echt dat is martellen met een hoofdletter. Tot Martijn het briljante idee kreeg om zijn linkerhand te gebruiken. Ik maakte hier nog een opmerking over in de trant van ja dat zei mijn vrouw…………………………
Ik had deze woorden nog niet uitgesproken of het verlossende woord kwam: hij zit!
Snel de rest vastgemaakt en ja binnen de dertig minuten was de klus geklaard.
Proefritje gedaan en tellen dat de KM teller kan, ongelofelijk maar waar!
In ieder geval telt de teller nog steeds en ben ik dus nog steeds erg blij.
Martijn bedankt man!