[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Kilometerteller stopte plots!!!!! : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:46

Kilometerteller stopte plots!!!!!

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Kilometerteller stopte plots!!!!!

Berichtdoor alex240diesel » 03 sep 2008, 22:20

Wie o wie kan mij helpen

Ik zit met een klein raadseltje en dat heet snelheid. Je gaat vooruit, maar de meter zegt van niet ;)

Ik vraag me af, zijn er mensen die ervaring hebben met een defecte kilometerteller kabel. Ik denk dat die van mij vandaag gebroken is, maar vroeg me af of dat wel kan.

Zijn er andere componenten die plots defect kunnen raken?
alex240diesel

Re:Kilometerteller stopte plots!!!!!

Berichtdoor Remigius » 03 sep 2008, 23:03

Hoi Alex,

Ik had het met mijn Seat Ibiza (1e model) eens. Mijn maat (uit Lexmond) zei toen dat het meestal een wormwiletje was waarop/aan de kabel vast in de versnellingsbak zit. Dat komt vaakst voor zei hij destijds-dus geen kapotte kabel.

Is wel reuze irritant. Succes met fiksen.

Denk dat ik op het oude topic even moet voor afstellen-denk toch dat het gas iets te zuinig staat nu. Hij rijdt wel lekker zuinig;-) maar stationair in vergelijk met benzine is toch te krap.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Govert » 03 sep 2008, 23:04

Als je kabel gebroken is, doet niets het meer, zowel de kilometerteller als de snelheidsmeter. Als alleen de kilometerteller het niet meer doet, dan is het asje glad geworden. Daar is wel eens over geschreven.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor alex240diesel » 04 sep 2008, 12:14

@ Remy,
Welk worm wieltje bedoel je? die in de versnellingsbak?

@ Govert,
Bij mij doet ook niets het meer, vandaar dat ik denk dat mijn kabel gebroken is.
alex240diesel

Berichtdoor Remigius » 04 sep 2008, 12:59

Wat mijn vriend toen zei is dat er in de versnellingsbak een wormwieltje zit die in verbinding met die kabel staat. Daar lag volgens hem vaak het probleem.

Ook bij mij deed de km teller het niet meer. Kan me slecht herinneren of we (hij dus;-)) het ooit gemaakt hebben of niet..is echt al 10 jaar terug..sorry.

Succes met storingzoeken.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor alex240diesel » 04 sep 2008, 18:48

Het worm wieltje in de versnellingsbak lijkt mij niet echt de oorzaak. Deze is namelijk gefixeerd en goed gepositioneerd en ook niet onderhevig aan weerstand, behalve dan van de kabel.

Ik heb de kabel toen ik de auto net had voorzien van enkele druppels ATF om te zorgen dat deze weer gangbaar werd, hij schudde van 0 km/h tot 140 km/h om de constante waarde heen. Dit begon hij pas ook weer te doen, ik vermoed dan ook dat de kabel door is gerot. 25 jaar is wel lang om heel te blijven ;)
alex240diesel

Berichtdoor Toontje » 04 sep 2008, 19:17

hoi hoi
lijkt me dat in de tijd met typen zo je net zo snel het borg boutje van de kabel aansluiting op de bak kan losmaken ding eruit trekken en kijken of de kabel draait dan wel vast zit of wat dan ook
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja

Berichtdoor Remigius » 04 sep 2008, 19:17

Nou, ik hoop dat de mijne nog even blijft werken dan na 32 jaar ?! Maar goed, dat verhaal is wat mijn vriend zei. Hopelijk kom je er snel uit Alex!

Succes
Remy
Remigius

Berichtdoor alex240diesel » 07 sep 2008, 16:34

Heb mijn kilometerteller kabel vervangen en de teller werkt weer perfect. Zal ook binnen kort wel ff een plaatje van de kabel geven, die was dus echt wel aan vervanging toe toen ik de auto kocht.

Nu alleen ff mijn cc aan de gang helpen, ik heb een massa probleempje, en die begrijp ik nog niet geheel, maar onderzoek in uitvoering.
alex240diesel

Berichtdoor JantjeV8 » 07 sep 2008, 21:57

Heu ALex,
Ik heb eens een nieuwe kabel bij de M dealer gehaald, kostte in de 80euro. Ik vond het nogal wat voor zo'n trutkabeltje. Kun jij dit beamen of had de dealer mij weer besodedonderd?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Rob Holewijn » 07 sep 2008, 22:49

Klopt
Rob Holewijn