door MBvO » 06 nov 2009, 12:39
Hoi, ei erin zou ik sowieso niet doen, dat gaat door je hele systeem zitten en op den duur nog rotten ook, en van die lucht wordt je niet blij (want die zal er ook wel uitkomen als het lek erin blijft zitten).
Dus. Ik ben het met Semrick eens, kijk eerst ff of je 'm zou kunnen solderen. Misschien even de radiateur uitbouwen, de gaten afdichten en er met een tuinslang oid waterdruk opzetten. Omdat het koelwater heet is, verdampt het en kun je het lek vaak niet vinden. Met koud water uit de kraan moet dat wel lukken misschien.
Je kunt ook een sterke blauwe (oid) kleurstof kopen en die met water in je systeem gooien, kijken of je dan een vlek krijgt bij het lek.
Dan kun je misschien zien of je het kunt afdichten.
Een nieuwe (geheel of koelblok) zal sowieso het beste werken, maar als je die kosten niet wilt/ kunt maken kun je kijken of je niet door middel van het dichtsolderen van 1 lamelletje het gat kunt dichten.
Edit: het koelblok is van aluminium of koper, ik weet niet of je dat met huis-tuin-en-keuken tin kan solderen?
Als ik me niet vergis verdampt koelvloeistof/antivries (de glycol, beter gezegd) sneller dan water, dus als je een lek in je systeem hebt, verlies je niet alleen koelwater zoals je zelf al aangaf, maar verlies de resterende koelvloeistof ook extra snel z'n corrosiebeschermende eigenschappen.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/11/06 11:41