Aangezien mijn motor slecht liep in de warmloopfase ( op benzine en LPG)en met dit probleem al ongeveer twee jaar aan het worstelen was had ik een afspraak gemaakt bij een bosch service center.
zie ook;
viewtopic.php?f=12&t=11979viewtopic.php?t=11899&p=150067I.v.m. deze afspraak de kleppen gesteld volgens de fabrieksnorm.
Wat bleek na starten van de motor; deze liep weer als een zonnetje zowel op gas als op benzine.
Na inbouw van mijn gasinstallatie werd mij door de inbouwer en mijn eigen garagist verteld dat de kleppen 0.05MM ruimer gesteld moesten worden i.v.m. het rijden op gas.
De inlaatkleppen staan nu op de voorgeschreven 0.15MM en de uitlaatkleppen heb ik nog op 0.35MM i.p.v. de voorgeschreven 0.30MM.
De 0.05MM extra klepspeling op de inlaatkleppen was dus net genoeg om de motor tijdens de warmloopfase onregelmatig te laten lopen. De uilaatkleppen ga ik ook nog iets minder ruim stellen om te kijken ik de motor nog iets mooier aan het lopen krijg.
Omdat de motor altijd slecht liep heb ik in het verleden ook al het stationair toerental verhoogd en het Co gesteld. Het toerental ga ik ook weer naar beneden afregelen en het Co weer opnieuw afstellen. Als het goed is heb ik dan weer een motortje afgesteld volgens de fabrieksnormen.
Ik heb bijna twee jaar naar een probleem gezocht en nu eindelijk de oplossing gevonden. Blijkt dus dat je niet altijd het goedbedoelde advies van een garage moet opvolgen.
ben benieuwd naar jullie mening ten aanzien van het ruimer stellen van de kleppen.
alvast bedankt voor jullie reactie's
Groet,
Luc