[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
kleppen stellen, bougie kapot, en nog wat : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:36

kleppen stellen, bougie kapot, en nog wat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

kleppen stellen, bougie kapot, en nog wat

Berichtdoor FrankG » 24 feb 2010, 00:36

Hallo forummers,

Vorige week weer eens een probleempje. Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje beu word, het geklus. Zou nu wel eens een tijdje gewoon willen rijden. En al die sceptici in mijn omgeving gun ik dit al helemaal niet.

Het begon met benzine lekkage. Ik had al 2 keer (aan de buitenkant) benzine geroken, maar voor dat ik wist dat het echt mijn auto was, droop er al een flinke straal onderuit. Lekkage zat zo ongeveer onder het rempedaal. Voordat ik bij de garage terecht kon, een paar dagen emmertjes er onder gezet en de eend en motor op gratis benzine getrakteerd. Ondertussen ging ie in eens ook slecht lopen. Afwisselend stotteren en (met warme motor) af en toe weer goed.

Bij de garage op de brug de lekkende benzineleiding onderbroken en een slangetje er tussen gezet. Persoonlijk zou ik liever de hele leiding (of zelfs allebei) vervangen. Maar dat hoefde volgens de monteur niet. Moest 5 euro aftikken.

Het slechte lopen kwam volgens mij vanwege verlopen klepspeling. Een vermoeden. De garage had echter geen tijd meer deze week. Dus zelf maar aan de slag.

Kleppen deksel er af gehaald, valt mee. Er zat een slangetje naar de rembekrachtiging nogal in de weg. Maar verder een simpel klusje. En dan even genieten van de mooie ouderwetsche cilinderkop.

Bougies er uit gehaald, om de krukas te kunnen verdraaien. Bougie 4 was echter niet zo'n fraaie:

FrankG

Re:kleppen stellen, bougie kapot, en nog wat

Berichtdoor Wiebren240D » 24 feb 2010, 00:43

Hallo FrankG

in dit geval deed ik toch maar een keer de ontsteeking optijd zetten.
even met de trobocooplamp in de weer en je weet hoe de onsteeking staat.

wel even de gegevens op zoeken op hoeveel graden het hoort te staan.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor FrankG » 24 feb 2010, 00:43

Bougie 5 zat trouwens weer behoorlijk vast. Ik was blij dat ik hem los kreeg. Ga nu kopervet gebruiken.

Maar goed, door die rotte bougie liep ie natuurlijk slecht. Maar ja, boel lag toch open, voor de lol de klepspeling eens meten, ik wil toch leren klepstellen.

Uitlaatkleppen varieren van 15 tot 25, vond ik een beetje gek, maar daar gaat ie zeker niet slecht van rijden. (volgens Hynes 20). De inlaat varieert echter van 15 tot minder dan 3 (heb geen dunnere voelermaat, het lijkt wel speling 0!!!) (Volgens Hynes afstellen op 10).

Welnu, die wilde ik bijstellen. Hynes besteed er 1 regenltje aan: zorg dat de nok omhoog staat, draai met een open sleutel of speciaal afsteltool tot de speling correct is.

Moet ik aan deze zeskant draaien:

FrankG

Berichtdoor Wiebren240D » 24 feb 2010, 00:52

Hallo FrankG

waar je de sleutel op hebt staan dat is de juiste moer wel met de klok mee in draaien en als het voelermaatje er stroef tussen door kan is het goed 0,10 mm voor de inlaat en 0,20 mm voor de uitlaat

de inlaat kleppen zitten aan de kant van het stuur.
en de uitlaatkleppen zitten aan de kant van het spruitstuk.
maar daar is een speciale sleutel wel handig omdat de carburateur in de weg zit tenminste als het een carburateur moter is.

veel suc6 met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor FrankG » 24 feb 2010, 00:52

ik vind sleutel 17 niet echt goed passen. Heb even geprobeerd, maar kreeg er geen beweging in. Maar heb niet echt hard getrokken. Omdat ik niet zeker wist of ik goed zat. Hoe wordt die bout geborgd tegen verlopen? Of moet ik ergens anders aan draaien.

Oja, en hoe krijg ik de krukas verdraaid bij een automaat. Aan de voorkant kan ik nergens bij (misschoen ook door de airco radiator). De nokkenas krijg ik met de hand niet verdraaid. In D zetten en duwen werkt ook niet. Ik heb gewoon maar pulsjes met de startmotor gegeven...

Hopelijk helpen jullie mij weer even verder, alvast kei bedankt!
FrankG

Berichtdoor FrankG » 24 feb 2010, 00:54

Wiebren, bedankt. Leuk hoor, al een reactie voordat mijn verhaal helemaal klaar was!
Oja, tis een vermaarde 4A1 die daar in de weg zit. (M123 motor).

Oja2 had ik ook nog een platte accu, laatst.<br><br>Post edited by: FrankG, at: 2010/02/23 23:56
FrankG

Berichtdoor Wiebren240D » 24 feb 2010, 00:59

Hallo FrankG

als je alle 6 de bougies eruit hebt dan draai je de moter met steeksleutel op de stuurbekrachtigingpomp zo rond.
niet op de nokkenas proberen hoor.

die stelmoeren zijn zelfborgend als dat niet zo was dan zouden de kleppen uit zichzelf gaan verlopen.

met de groeten van Wiebren ut Snits.
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor 250petrolgrun » 24 feb 2010, 06:58

Beste Frank,

Bij mij was de bougie uit de 1e cilinder ook niet zo zuiver meer. Ook de electrode wegebrand, gelukkig niet zo erg als bij jou maar toch.

Wat bleek hij stond veel te arm afgesteld en het een veel te laag CO! maar liefst 0.325, Had er zo een groene Duitse plakkette voor gekregen en er zit niet eens een katalysator onder haha,..

Dus hebben we de Solex 4A1 wat rijker gezet. Het was maar een kwart slag aan bijde stelschroeven hoor. En heb gelijk meer koppele en vermogen. De kleppen staan bij mij overgens wel goed gesteld.

CO staat nu op, 0,8 à 0,9.

Groet, Arno<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/02/24 05:59
250petrolgrun

Berichtdoor JantjeV8 » 24 feb 2010, 08:42

Ik begrijp dat maar 1 bougie er zo bij hangt?
Neem toch even de moeite om de kabels, de doppen, de verdeler en de rotor ook even na te kijken. Zeker de rotor kan door zo'n bougie ook rottig gaan doen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor MajikSimon » 24 feb 2010, 13:15

Tsja de bougie ziet er idd rot uit. Beetje weggebrand lijkt het.
Zit er ook wat olie aan of is dat gezichtsbedrog?

Verder heb je wel toch wel mazzel met een garaghouder die daar maar 5 euro voor vraagt hoor,
ik denk dat de meeste eerder 50 of 80 euro willen...arbeidsloon.In de meeste garages gebeurt niks onder de 50 euro.
Verder kan ik er idd helemaal inkomen dat je nu wel eens wil rijden zonder gedoe,
denk dat toch de leeftijd bij heel erg veel wagens parten begint te spelen.
Niks ten nadele van jou maar je moet veel bijhouden aan de wagens wil je nooit voor verrassingen komen te staan.Meer dan je denkt, dat zal iedereen als ze deze wagens blijven rijden de komende jaren wel gaan merken.
MajikSimon

Berichtdoor Leon » 24 feb 2010, 13:27

Idd draai je aan die moer. Je stelt de speling op het moment dat de nok 180 graden van je tuimelaar afstaat. En zoals gezegd: een ratel of ringsleutel op de poulie van de stuurbekrachtiging.

Ik moet wel zeggen dat kleppen stellen makkelijker gaat met deze:
Leon

Berichtdoor The White Rider » 24 feb 2010, 20:24

Om de M110 motor in mijn 280E met de hand te verdraaien zet ik de automaat in N
en pak gewoon het vliegwiel vast voorop de motor met 2 handen. Dan even tandenbijten en armpjes opspannen en verdraaien die handel.
The White Rider

Berichtdoor FrankG » 24 feb 2010, 21:23

Bedankt voor de nuttige info.
Bij de automaterialenzaak vroegen ze meteen: "LPG?" toen ze die bougie zagen. Toch een punt voor de gaskokers onder ons... Ze hadden ook speciale voor LPG, maar na veel gehakkel bleken die 25 euro te kosten. Ach, voor die 5 euro extra, zei ik nog... Is dus per stuk, en ze gaan alleen per 8.

Ik gebruik nu NGK BPR6ES. Zal ze zeker jaarlijks gaan vervangen en een reserve meenemen.

Nog even over mijn gemopper. Die bougie, accu en benzineleiding, de uitlaat en de lekkage zijn niet te wijten aan te weinig onderhoud. (IMHO). Ik heb de auto 14 maanden 2 x kleppen laten stellen en 1 hele grote beurt met alles d'r op en d'r an. (Hoewel niet zo uitgebreid als petrolgruen, maar wel de bakolie en filter bijvoorbeeld, en de hele ontstekingsreutemeteut laten vervangen).

Gewoon pech dus, waarvan ongeveer de helft aan de leeftijd te wijten is. We ploeteren gewoon nog even door, met hernieuwde goeie moed.

Groetjes,
Frank
FrankG

Berichtdoor 250petrolgrun » 24 feb 2010, 22:04

Hoi Frank mooi verhaal, ik bedoel eigenlijk leuk geschreven. ( Op Gaskokers ben ik wel eens snoei hard neer gesabelt haha)

Ik draai om de motor rond te krijgen gewoon met een BACO of Steeksleutel aan de moer van de stuurpomp en dan krijg je 'm met gemak rond. Zo doe ik dat ook voor het vervangen van de automaten bak olie om de inbus voor de koppelomvormer naar beneden op het juiste punt te krijgen.

Groet, Arno<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/02/24 21:05
250petrolgrun

Berichtdoor blok_lex » 24 feb 2010, 22:18

Hoi Frank,

Ik ken het wel hoor, ik had maandag ook mijn mercedesdip. Op weg naar huis ging het lampje van de remvloeistof weer branden (eerst al in een bocht naar links, daarna steeds vaker) Eerst dacht ik nog aan het schakelaartje van de "handrem" (is eigenlijk ook een voetrem) maar ja, alleen in de bochten? Thuis zag ik dat het de koppelingsvloeistof was. Die klotedingen had ik dus al ongeveer drie keer gerepareerd en ik dacht dat ik er eindelijk vanaf was, nee dus! En dan staat er nog een koprevisie, een koppelingsplaatcontrole, een versnellingsbakcontrole en een "hoestaatheternadezoutaanslagvoormetdecarosserie" inspectie voor de deur. Tsja, maandagavond in de stromende regen onder de Benz (drup drup van de uitlaat in je mond...heerlijk) een gevertje vervangen waarvan je de bovenste bout niet los en vast kan krijgen. Loskoppelen en de remvloeistof loopt je mouw in. Op druk brengen: in de auto pompen, uit de auto, onder de auto nippetje losdraaien en vast draaien, weer in de auto pompen, je kent het wel.....

Maar vandaag weer even gereden en YESSSSS. Rijdt weer heerlijk, loopt als een zonnetje, schakelt als boter. Radioootje op 20.

En dan denk je, effe sleutelen af en toe kan je daar wel voor over hebben.....toch?

Succes he.

Groeten,

Lex Blok
blok_lex

Berichtdoor jan280CE » 24 feb 2010, 22:48

Ik gebruik zowel in de 280 als de 350 geen speciale bougies. Heb er ook nog nooit problemen mee gehad, dus zou ik de oorzaak elders zoeken. Kijk maar eens op:
http://www.google.com/search?hl=nl&q=kl ... =kleur+bou

Je hoort de laatste tijd toch vaak dat er problemen zijn met gerenomeerde merk bougies wat te wijten zou zijn aan het feit dat deze fabrikanten ook vaker in het verre oosten laten produceren. NKG zou daar een goede uitzondering op zijn. Heb daar zelf (nog) geen ervaring mee.

Groet,
Jan
jan280CE

Berichtdoor Markparket » 25 feb 2010, 00:44

Frank,

Wat leesvoer voor je:

http://benzgarage.de/

Dan doorklikken op Technik en vervolgens op Zündung
Markparket

Berichtdoor MajikSimon » 25 feb 2010, 01:10

hahaha NGK komt uit het goed is JUIST uit het verre oosten, het is zo japans als ik weet niet wat.

@FrankG; ik wil de niet suggereren dat je je wagen niet goed onderhoudt ofzo hoor.
Anderszijds zegt "een grote beurt" van een garage ook helemaal niks meer...
En ik blijf erbij, puur de leeftijd van deze wagens zorgt inmiddels ook bij de best onderhouden exemplaren voor storingen, je kan nu eenmaal niet alles vervangen.

@Blok lex; koppelingsvloeistof?Je bedoelt remvloeistof?
Da's 1 reservoir he.....wat had je al 2 x gerepareerd? Gever en nemer cilindertjes?
MajikSimon

Berichtdoor jan280CE » 25 feb 2010, 08:24

Japan valt dan ook al jaren niet meer onder de goedkope produktielanden, dan moet je meer denken aan korea en china e.d. Maar het vlooien afvangen begint weer?
jan280CE

Berichtdoor JantjeV8 » 25 feb 2010, 09:20

Hallo Frank,
Nu zat ik even je voorstel-topic terug te lezen want ik meende me wat te herinneren.
Je had een jaar geleden problemen met 2 vastzittende bougies. Toenertijd wel gas ingebouwd en daarna pas in stappen de 2 bougies gerepareerd.

Is bovenstaande bougie 1 van de gerepareerde?? Want dan trek ik de conclusie dat de bougie OF niet lekker in gezeten heeft OF geen goed contact heeft gemaakt.

Daarnaast doe je hierboven je beklag over de techniek die je nog al eens in de steek laat. Weliswaar met een korreltje zout, maar toch.
Weer terug naar je voorstel topic, want daar geef je aan met iemand met verstand van zaken de auto aangekocht te hebben en in de loop van je topic som je al je mankementen op. De eerlijkheid gebied me dan te zeggen dat als ik de lijst met mankementen zie, en als ik die samen met jou bijd e bezichtiging van die auto ook had gesignaleerd, dan had ik jou een beknopte omschrijving van die 250 gegeven van 'afgetrapte bak', niks mis mee maar niet meer dan 1700 euro en eerst een forse revisie er achteraan. Stem daar je budget maar op af OF zoek verder...

Uit alles blijkt dat je 250 gewoon fors mishandeld is. Nou zijn heel veel 123's en 190's dat uit die jaren. En juist die Duitse kwaliteit zorgt ervoor dat zo'n oude Benz met vallen en opstaan doorworsteld. Ieder ander merk had al eerder de handdoek in de ring gegooid.

Jouw 250 kan je jarenlang degelijk en betrouwbaar rijplezier opleveren, maar pas NA een grondige aanpak. Zonder die aanpak zal je met verassingen worden geconfronteerd.
Natuurlijk weet ik ook wel dat een grondige aanpak geen 100% garantie biedt, maar het zal heel veel gemopper voorkomen.

Begrijp me niet verkeerd hoor, voel je niet op je tenen getrapt, dat is absoluut niet mijn bedoeling. Maar ik vind dat de problemen die zich voordoen niet zomaar op de Benz afgeschoven moeten worden.

In elk geval, controleer heel je ontsteking maar eens goed. Ook je kabels en doppen. Die bougie kan goed ook die kabel hebben 'beschadigd' inwendig en zelfs je bobine. Die kabel zou je eens door moeten meten op weerstand. Zorg er voor dat je volledig overtuigd bent van een goede montage van die bougie, loodrecht in lijn met het bougiegat, met de ring netjes aangedraaid tegen de kop. Elektrode afstand correct. Beetje kopervet er aan, en het kan geen kwaad om elke paar 1000km eens even te controleren wat er gebeurd zodat je het mogelijk wat eerder signaleerd.
Zet 'm op!!
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek