Vrienden,
na deze geweldige opleiding die ik heb gehad van Govert (beter dan bij InHolland
) heb ik vandmiddag na een dikke vijfduizend kilometer zelfstandig mijn kleppen gecontroleerd en gesteld. Echt heel blij werd ik daar niet van, ik liep tegen het volgende aan:
- De ingaande kleppen stonden eigenlijk nog prima. Twee waren iets verlopen (cilinder twee en drie van radiator naar achter bekeken) waarbij de speling iets was toegnomen naar 0,15mm. De andere kleppen stonden nagenoeg goed.
- De uitgaande kleppen is een heel ander verhaal. Cilinder twee en vier stonden prima, één en zes waren verlopen naar 0,2mm. Cilinder drie had geen speling meer, nummer vijf slechts 0,05mm. De vijfde cilinder kon ik nog stellen tot 0,2mm maar verder ging niet, cilinder drie nagenoeg niet meer te stellen, ik kwam tot 0,05mm. Er is dus nog wel een heel klein beetje speling.
Ik vrees nu het ergste. Moet ik nu een kleprevisie uitvoeren? Het lijkt erop alsof alleen de uitgaande kleppen gereviseerd zouden moeten worden. Maar zo simpel werkt dat vast niet.
Mijn boerenverstand zegt dat als de klepspeling te laag is, dan sluit de klep niet meer goed af. In geval van een uitgaande klep betekent dit dat de compressie in ieder geval verlaagd is Maar zou dit fenomeen bijvoorbeeld backfire kunnen veroorzaken of zou de klep de zuiger kunnen raken?
Nu zit ik met de volgende vragen:
- Is het nu zo dat ik accuut een revisie moet doen of is het zo dat ik nog wel een paar weekjes door kan rijden?
- Er zijn er hier vast die ervaring hebben met een klep revisie, gaat mij dit rond de €2000,- kosten, meer of minder? Tips voor goede bedrijven?
Ik zit nu een beetje in dubio wat te doen, zodoende probeer ik een beeld te vormen om een overwogen keuze te maken. Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Groet, Vincent.