[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
klepseals vervangen m102 motor. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 01:48

klepseals vervangen m102 motor.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor jorrit » 04 feb 2010, 18:16

beste mensen,

ik heb al veel via de zoekmachine gezocht naar informatie over klepseals vervangen van een m102 motor. maar heb niks kkunnen vinden.
ik heb zelf wel veel ervaring met het klepseals vervangen van diesels van vrachtwagen maar, ik weet niet of hier speciaal gereedschap voor is bij een m102 motor als je de kop laat zitten en de zuiger in het bdp zet?
het gaat mij vooral om de klep in te drukken en spietjes te verwijderen. ( het gereedschap dat daar voor nodig is).

het gaat hier om een W123 230 coupe m102 motor uit 1984.

thanks alvast,
jorrit
 


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor Bob » 04 feb 2010, 19:40

hallo Jorrit,

Ben net zelf met een kop reparatie bezig van mijn 230TE (dus ook een 102 motor)
Als je klep seals alleen wilt vervangen is dat een fluitje van een cent, hoewel.....
Als je de verenspanner tang hebt zoals op de foto.
Werkt goed samen met een klein staaf- magneetje erbij om de wigjes eruit te halen.
Als je de zuiger in de bovenste stand houd van de klep waar je aan werkt, kan hij nooit veel zakken. Bij de nieuwe klep sealjes (zakje van 16) van de Mercedes dealer heb ik ook nog wat hard plastic condoompjes gekregen om de nieuwe sealjes makkelijk en zonder beschadiging over de klepsteel te krijgen.
De klepveer tang heb ik via internet gekocht (merk Draper).
Eventueel kun je hem van mij lenen, als ik klaar ben.

Bob

Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor jorrit » 04 feb 2010, 20:23

kijk eens aan meteen de eerste reactie geslaagd naar me antwoord.
ja die tang ziet er inderdaad wel handig uit!. ik heb effe op internet gekeken of ik hem kon vinden waar ik hem zou kunnen kopen maar kan niks vinden. heb jij toevallig nog de site waar die op staat? en wat hij kosten.

oja, heb jij een 16 klepper? omdat je 16 seals hebt? ik heb inderdaag ook die soort condooms erbij zitten om er over de klepsteel te doen alleen bij mij zijn het er maar 8.

alvast bedankt voor je snelle reactie
jorrit
 


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor Bob » 04 feb 2010, 20:33

hallo, hier is een link, http://www.uktools.com/advanced_search_ ... &x=17&y=14
Voor ongeveer €20 ben je spekkoper.
Nee sorry, reken foutje heb maar 8 seals

Post edited by: Bob, at: 2010/02/04 19:38

Post edited by: Bob, at: 2010/02/04 19:40

Hehe hoopt dat de link nu loopt, type lijkt iets anders maar is in principe hetzelfde.

Bob<br><br>Post edited by: Bob, at: 2010/02/04 19:43
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor henklith » 04 feb 2010, 20:44

Hebbie aan twee handen genoeg om dat allemaal voor elkaar te krijgen?
De motor van mijn 2 liter W115 heeft ook versleten seals.
dat is een M115 motor.
Groet, henk Lith
henklith
 


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor Bob » 06 feb 2010, 13:11

Hallo henk.
Valt reuze mee. De tang is latching (je bent toch elektrotechnicus ?).
Dus eenmaal gespannen heb je allebei je handen vrij.
Je kunt dus de tang met gespannen veer even terzijde leggen om je te concentreren op bv het vervangen van de klepseal.

groet Bob
Avatar gebruiker
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor henklith » 06 feb 2010, 13:26

Ok, Ok, Bob, het is ook meer even de drempel over, als electronicus, gebruik je meestal een scoop, of andere geavanceerde meetapparatuur :o))
Maar als mijn werkplekkie straks af is ga ik dat maar is op mijn gemakkie proberen, al dan niet met wat morele steun :o))
Groet, henk
henklith
 


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor Wiebren240D » 06 feb 2010, 19:37

Hallo Henk

bij een M115 moter zitten volgens mij de kleppen recht onder de nokkenas.
daar heb je een andere klepveer drukker voor nodig.

namelijk deze

Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor henklith » 06 feb 2010, 22:35

Ok Wieb, die ziet er zelfs nog wat simpeler uit.
Maar de truck om de kleppen niet weg te laten zakken door de zuiger in de hoogste stand te zetten gaat wel op bij de W115?
Groet, henk
henklith
 


Re:klepseals vervangen m102 motor.

Berichtdoor Wiebren240D » 07 feb 2010, 01:08

Hallo Henk

als de nokkenas er niet af hoeft dan kun je de moter gewoon rond draaien en bij elke set klepen de de zuiger boven zetten.

bij een diesel lukt dat wel en bij een benzine denk ik ook wel even de sleepers eraf en dan kun je bij de kleppen komen is wel weinig ruimte maar het is te doen hoor.

met de groete van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 95 gasten