[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
koelproblemen... : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:01

koelproblemen...

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koelproblemen...

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 05 jul 2008, 01:13

Ik heb al het een en ander zitten afstruinen op het forum, maar maak toch een nieuwe topic. Ter verduidelijking ik heb een 200 benzine m102 met visco koppeling.

Vandaag moest ik een behoorlijk stuk rijden, en het viel me op dat bij stilstand en of verkeer in 50 KM zones aanzienlijk opliep. met aanzienlijk bedoel ik dat het metertje op driekwart zit tussen het laatste streepje en de eindstreep van 120 graden.

Op de terugweg kwam ik helaas in de spits terecht en stond soms in rijen voor het verkeerslicht die zeker 2 of drie rode lichten duren, op een gegeven moment begon ik deze lichten te vrezen. hier liep de temperatuur op tot soms wel bijna 120 graden. uiteraard op een gegeven moment met de kachel volop aan en de ramen en dak open. Dit bood wel enig soelaas, maar kennelijk kon het beestje toch alle warmte niet kwijt... de temperatuur zakte even, maar begon ondanks de noodmaatregel ook weer te stijgen na verloop van tijd.

Toen ik tegen half zes aankwam in een dorpje wat je normaliter helemaal door moet kachelen en waar alle verkeer doormoet bij gebreke aan een snelweg, heb ik het hazepad gekozen en heb eindeloos binnendoor gekacheld om mijn motor koel te houden. als ik namelijk sneller reed dan 70 dan begon ineens de temperatuur weer anzienlijk te zakken, om weer aanzienlijk te gaan stijgen bij 50 KM per uur.

wat weet ik : de viscokoppeling werkt. (ik zal voor de zekerheid de thermoschakelaar nog een keer testen) voor zover ik weet is de thermostaat ook in orde, kan ik morgen gaan proberen in een pannetje water. toen ik de wagen parkeerde en nog even heb laten lopen, waren beide slangen van de radiator warm / heet, en niet bikkelhard, ook niet overdreven zacht, afijn ik weet niet precies hoe ze moeten voelen bij een hete motor. ze zaten iig niet boordevol met koelwater, waren makkelijk knijpbaar).

vloeistof niveau kon ik niet checken omdat het hele zakie te warm was om de dop er af te halen. de auto staat nu gestald en niet naast de deur, ook dit zal ik morgen eens gaan bekijken. De pomp lekt bij mijn weten niet, ik zie namelijk geen sporen van lekkage.

ik weet even niet wat er met mijn gebakje aan de hand is, dat er iets niet pluis is lijkt me duidelijk, het lijkt me namelijk niet normaal dat de temperatuur in een tijdsbestek van nog geen 10 minuten met een reeds warme motor, oploopt tot bijna 120 graden.

wie kan me wellicht verder helpen?

adriaan
AdriaanVogelzang

Re:koelproblemen...

Berichtdoor jan280CE » 05 jul 2008, 08:07

Hallo Adriaan,

Ik had al eens effe op de WIS-cd gestruind, maar daar kom ik in elk geval niet verder mee.
Je gaf namelijk aan dat je een visco-koppeling op je koelvin hebt en even later praat je over de thermoschakelaar, en dan praat je toch echt over een magneetkoppeling
Over beiden vind ik bij jouw motor (de m115 of heb je nu toch de M 102) op de cd niets terug en lijkt het alsof er sprake is van een starre verbinding.
Bekijk ik evenwel het elektrische schema dan is er wel degelijk sprake van een electrisch gestuurde koppeling.
Hoe het ook zij, je kan het eenvoudig testen door het tegenhouden van je koelvin bij draaiende moter met behulp van een krant. Als de koppeling niet aangrijpt is het tegen te houden.
LET OP: doe dit nooit met de handen.
De thermostaat zou ik zowieso vervangen, voor een dergelijk bedrag wil ik niet klooien, en zo’n ding kan op termijn altijd een keer stuk gaan en gaan haken/haperen.
Met een nieuwe koop je in elk geval ook weer een paar jaar geen omkijken naar dit deel erbij.

Ik hoor of zie het nog wel vandaag.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor alex240diesel » 05 jul 2008, 17:21

Adriaan,

Te beginnen, ik ken het probleem, heb het zelf ook, mijn koppeling werkt uitstekend, maar schakelt niet in, schakelaar kan ik niet controleren, want de schakeltemp. is 102 graden Celsius, dus warmer als kokend water, de al niet te min mijn schakelaar al eens vervangen en het probleem bleef aanwezig. Slangen naar de radiotor en motor moeten hard zijn, slecht een kleinstukje indrukken is maar mogelijk. Dit komt omdat er max. 1.2 bar op het koelsysteem staat. Als ze zacht zijn meer dan 1/2 cm in te drukken dan moet je beginnen met je radiator dop te vervangen. zachte slangen zorgen voor kokend water en dus lucht in het systeem, waardoor diverse elementen niet meer goed werken en de koeling ook niet.

Een waarschuwing naar jouw: Houd de temperatuur onder de 110 graden, de rubbers kunnen bij hogere temperaturen snel uitharden en verpulveren, wat lekkages tot gevalg heeft.

Op dit moment ga ik een proef doen met een continu ingeschakelde FAN-koppeling om te zien of de temperatuur dan lager blijft. Ik zal je informeren. Verder ga ik mijn Temperatuur meter nameten, Hier zit misschien een fout in. Hierna overweeg ik het verplaatsen van de temperatuur schakelaar en de meter, Beide zijn M14 dus zouden uitwisselbaar moeten zijn.

Het is een lastig probleem en het is nog lastiger om het op te lossen ;)<br><br>Post edited by: alex240diesel, at: 2008/07/05 17:24
alex240diesel

Berichtdoor henklith » 05 jul 2008, 21:50

Adriaan,, Als je met de auto gaat "kachelen" wordt het alleen maar erger!
Maar even serieus, in een vergelijkbaar item over de Fan, heb ik de suggestie gedaan, om een (1) draad door te trekken vanaf de thermostaat naar de cabine, deze ene "multiefunctionele draad" kan gebruikt worden om zowel de indicatie te hebben dat je Fan ingeschakeld is, als zelf de fan inschakelen met de hand (via een schakelaar uiteraard).
lees dat even!!
Groet, henk Lith.
henklith

Berichtdoor Trouwkoets » 05 jul 2008, 22:31

Even reageren.

Koelvloeistof kookt niet bij 100° C, maar bij atmosferische druk bij ongeveer 150° C, onder druk bij een nog hogere temp. Mocht er in je koelsysteem koelwater gaan koken, dan zal dat verderop in het systeem waar de temperatuur lager is weer condenseren. Dus er komt door koken geen 'lucht' in het systeem. Wel moet je koken van de vloeistof voorkomen, omdat de druk in het systeem erg toeneemt en je dus koelwater verliest) en omdat dit de doorstroming ernstig belemmert.

Volgens mij moet je het volgende checken:
- Thermostaat. Naast het bekende pannetje water kan dat in de auto. Start de koude motor. Radiator moet tot ongeveer 85° C. koud blijven. Boven de 95° moet de hele radiator (tot beneden aan) warm/heet worden. Als dat niet zo is thermostaat eruit halen (bouten van het thermostaathuis goed in de kruip zetten, anders willen ze wel eens breken!) en check met het pannetje uitvoeren. Als dat wel goed is dan kan het zijn dat de radiator niet goed doorstroomt door teveel troep. Zie hieronder

- check je thermoschakelaar/ventilator door de ventilator tegen te houden met een klein stukje karton. Bij 102° C. moet de ventilaor in schakelen en laat zich niet meer tegenhouden door het karton.

- check of je radiator goed doorstroomt. Zie ook punt 1. Radiator uitbouwen, tegenstrooms doorspoelen en daarna controleren of er voldoende (ja wat is voldoende, geen idee) water door gaat.

- vervang ook direct je koelvloeistof, half glycol en half water. Glycol volgens MB specs.

En als je weer met hoge temperaturen zit in de file: beetje gasgeven (2500-3000 tpm), dan stroomt het water harder en draait de ventilator ook harder.<br><br>Post edited by: Trouwkoets, at: 2008/07/18 10:26
Trouwkoets

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 05 jul 2008, 23:45

ik heb een en ander even nagezien vanmorgen en tot mijn grote schrik ontdekt dat ik zeker anderhalf tot twee liter koelvloeistof bij moest vullen. dit heb ik gedaan, antivries met water (er was nu eenmaal niets anders voorhanden op het moment en beter wat dan helemaal niets meer). afijn vervolgens een flinke proefrit gemaakt en alles werkte naar behoren. temperatuur steeg niet exorbitant, en alles leek normaal.

vanmiddag echter toen ik de dop er nog eens afhaalde was er wederom bijna een liter verdwenen.....
het moet ergens blijven maar waar???? ik zie geen leksporen waar dan ook, en ik heb geen pindakaas aan de oliedop of sludge in het filter... Ik vraag me op het moment dus af waar die vloeistof is gebleven. het is m.i. ook nooit de bedoeling geweest van MB dat ik een flesje vloeistof meeneem iedere morgen als er een lange rit gepland staat.
even serieus, zou het kunnen dat de vloeistof verdampt door de slangen heen? lijkt me wel erg onwaarschijnlijk omdat ze toch van redelijk dik rubber zijn gemaakt en er ook niet gaar uitzien. overigens de slangklemmen zijn niet verroest of verrot, dat heb ik ook al nagekeken....

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Trouwkoets » 06 jul 2008, 00:30

Adriaan, dikke kans dat je koelwaterpomp lek is
Trouwkoets

Berichtdoor Govert » 06 jul 2008, 00:58

Koelwater is warm, zal dus snel verdampen en het gevolg is dat je geen lekkage ziet.

Je test het systeem door het onder druk te zetten met een handpompje.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 06 jul 2008, 01:38

Trouwkoets

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 06 jul 2008, 10:38

ik ga eerst nog even op onderzoek uit.... mocht ik het niet kunnen vinden, dan houd ik me aanbevolen. waar woon je ergens?

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor jan280CE » 06 jul 2008, 10:44

Veel meer van belang is tot welke maximale druk je met dit pompje afperst.
Deze druk is door middel van een compressor en een reduceer ook te realisren, dus daarvoor hoef je dan niet heel Nederland door te reizen.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Govert » 06 jul 2008, 12:15

Sterker nog, de eerste de beste fietspomp is al voldoende, maar het gaat vooral om de radiateurdop met ingebouwd ventiel. Een uitvoering met een manometer is dan nog mooier.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 06 jul 2008, 12:24

Sommige fietspompen hebben een manometer in/aan gebouwd :o))
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 07 jul 2008, 22:16

zie ook het vergelijkbare topic van rob holewijn, vandaag moest ik tussen de middag weer iets bijvullen na naar mijn werk gereden te zijn echter veel en veel minder dan de voorgaande keren. vanavond na terugreis en na het zaakje te hebben laten afkoelen is het peil meer dan prima... raar maar wellicht erg veel lucht in het systeem door het dramatische tekort van eerder? misschien ijdele hoop, maar ik ga het de komende dagen even flink in de gaten houden. begin toch ook meer en meer de thermostaat te verdenken en wel omdat toen de motor vanmorgen warm was, de slang wel hard was in vergelijking tot gisteren

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Trouwkoets » 18 jul 2008, 10:32

Adriaan, lees in het topic van Rob dat je overweegt je kop te gaan trekken. Omdat ik dat binnenkort misschien ook wil gaan doen (afgebroken tapeinden van het uitlaatspruitstuk) wil ik wel behulpzaam zijn. Maar ik heb niet veel ervaring.
Hoe hard zijn jou koelwaterslangen bij warme motor?
Trouwkoets

Berichtdoor Rob Holewijn » 18 jul 2008, 12:15

Nou wat let jullie om dit nu eens samen bij mij te gaan doen?
Rob Holewijn

Berichtdoor Trouwkoets » 18 jul 2008, 14:22

Trouwkoets

Keer terug naar Techniek