[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Koelvloeistof verversen...? : Techniek - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:31

Koelvloeistof verversen...?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re:Koelvloeistof verversen...?

Berichtdoor Leon » 12 okt 2007, 19:17

ja, remvloeistof ieder jaar.
Doe ik met de motorfietsen ook.
Leon
 


Re:Koelvloeistof verversen...?

Berichtdoor henkiebenz » 14 okt 2007, 22:34

Hoi.
Bij mijn 280TE van 1982 zit de onderhoudshistorie bij vanaf km.stand 0
De koelvloeistof werd alle 3jaar vervangen, zo werd ook de remvloeistof ieder jaar vervangen volgens schema.
hopelijk heb je hier wat aan.
MBgroeten Henkiebenz
henkiebenz
 


Re:Koelvloeistof verversen...?

Berichtdoor Toontje » 15 okt 2007, 07:21

hoi hoi
hier ook een keer op thermostaat huis zit een boutje is voor ontluchten net onder de bovenste slang op de foto
groetjes toontje
groep rotterdam

groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Koelvloeistof verversen...?

Berichtdoor MBvO » 12 aug 2010, 13:33

Was even wat info aan het doornemen over het koelsysteem. Voor het geval iemand het een keer nodig heeft vul ik de discussie hierboven nog even aan.

Er zijn inderijd twee verschillende thermostaathuizen geleverd, met verschillende thermostaten en pakkingen. Het oude type (op serie I en II denk ik), zoals hierboven op de foto van Toontje, moet handmatig ontlucht worden via het boutje op het thermostaathuis. De thermostaat van dit type heeft een ronde O-ring als pakking.
Het nieuwe type, vanaf laat serie II volgens mij en in ieder geval serie III, heeft een thermostaathuis wat zichzelf ontlucht, dus zonder schroefje erop. Dit thermostaathuis heeft binnenin een 'bypass' waardoor de lucht kan ontsnappen naar de bovenste koelslang - die dikke die naar de radiateur loopt. Als je na het aftappen die slang loshaalt zie je dat in de dikke ronde aansluiting een klein rondje zit, dat is het ontluchtingskanaaltje. Check dat dat open is door het door te blazen oid, bij mij zat er prut/ roest in en dat komt het ontluchten niet ten goede.
Het nieuwe type thermostaathuis heeft een dikkere ronde pakking met een oogje erbovenop en een randje waar de thermostaatrand in valt.
De lucht uit het thermostaathuis verzamelt zich dus in de radiateur, maar aangezien daar bovenin altijd lucht zit is dat geen probleem. Je moet wel het koelvloeistofpeil aanvullen tot het juiste niveau. Waar immers eerst lucht zat in het hele circuit, zit na het ontluchten koelvloeistof wat uit de radiateur komt, waardoor het peil in de radiateur daalt.
Pas wel op dat je het systeem rustig vult vanaf het begin, anders kan het systeem zichzelf niet goed genoeg ontluchten en kan je een grote luchtbel in het systeem krijgen, bijv. in de verwarming, met mogelijke plaatselijke oververhitting tot gevolg. Knijp af en toe in de koelslangen zodat je wat beweging in de vloeistof krijgt, waardoor eventuele bellen/ belletjes kunnen worden aangestuwd.
Zet het vloeistofpeil iets boven het aanbevolene niveau, als er dan wat lucht ontsnapt zit je niet meteen onder minimum. Tijdje laten draaien, eerst stationair, dan nog een beetje met wisselende toerentallen (om waterpomp ook verschillende toeren te laten draaien) en kijk dan nog een paar keer het niveau na. Pas open bij het openen van warme radiateur, er kan stoom of vloeistof ontsnappen.
MBvO
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 69 gasten