Mijn 280CE loopt veel te rijk en vooral bij koude motor is dit een heus probleem. Sputteren, zagen, geen gas aannemen en zwart kwalmen als een dulle, laat zelfs grote plekken zwarte prut achter op de straat onder de uitlaat.. Heb al vanalles uitgehaald, nieuwe benzinepomp, filter, verdelerkap, rotor, Beru bougiekabels, bougies waren nof goed (Beru UltraX), kleppen, ontsteking, CO afgesteld, nieuwe thermotimer.. Geen vacuumlekken, extraluchtschuif werkt zowel als de stationeerstabilisator (decel shutoff).. Maar het probleem blijft en zuipt hij nu 1 op 6..
Wanneer de motor na 3 minuten warmer begint te worden (dus koelwater op 85 gr) loopt hij als een naaimachientje, maar wanneer de olie dus ook volledig op bedrijfstemp is en ik de motor afzet, 5 minuten wacht en hem weer start start hij goed. Gaat even omhoog in de toeren zoals dat hoort, zakt dan langzaam weg, begint te zagen en slaat af, wil dus geen stationeer meer lopen. Houd ik de motor met gasgeven iets op toeren en ga rijden dan is het na een paar kilometer weer goed en loopt weer redelijk stationeer.
Ik krijg dus het idee dat hij gewoon verzuipt wanneer voledig koud oftewel erg goed warm en opnieuw moet starten.. Vandaag heb ik de koudstartinjector gecontroleerd omdat ik vermoede dat deze dan wel zou lekken. Dit is dus niet het geval de injector heeft een mooie kegel en sluit perfect af wanneer de stroom er af is.. Maar er viel mij iets anders merkwaardigs op, ik had dus de injector uitgebouwd, het stekkertje er vanaf en hem gewoon direct op de accuspanning doorverbonden. Hoorde hem dus mooi met een klik open gaan, nu zette ik de motor op contact en hij begon fijn met een mooie kegel te sproeien. Dit deed ie ongeveer 5 seconden en daarna was het alleen nog maar wat gesputter en gedruppel.
Maar is dat wel de bedoeling? Ik kan hier in de manuals niets over terug vinden en heb het idee dat wanneer ik de motor op contact zet dat de brandstofpomp continue druk moet geven en dat wanneer ik de koudstartinjector doorverbind deze moet blijven sproeien zolang de motor op contact staat. Is deze aanname correct en zo ja, wat zou de oorzaak van dit verschijnsel kunnen zijn? Mogelijk het brandstofrelais, die brandstofduk accumulator (welke direct achter de pomp is gemonteerd) of is mijn Bosch brandstofverdeler naar de mallemoeren? ..
Ik zou het probleempje graag zelf willen tacklen, voordat hij na de dure profie gaat.. Hebben jullie enig idee of dit misschien ook eens ervaren (en opgelost )?