Wat is aftermarket? Mercedes is een automobielfabrikant die zoals allen andere ook met onderaannemers werkt waar onderdelen worden aangekocht. Om er maar een paar op te noemen. Bosh, Meyle, Febi, Behr, Hella, FKS, Fucks, VDO, Beru etc.
Zoals, ging ik laatst naar Mercedes voor een paar nieuwe koplamp rubbers.
Krijg ik de vraag gesteld, zit er Bosch of Hella in? De Bosch rubber is als los onderdeel niet meer leverbaar, maar Hella kunnen ze nog leveren. Ik heb Hella en Hella rubbers via Mercedes aangekocht, maar ook elders gewoon verkrijgbaar.
Zelfde geldt voor sommige modellen die origineel zijn uitgerust met ontstekingsdelen van Bosch en niet meer leverbaar, zijn vervangen door Beru. Verkrijgbaar bij Mercedes als zowel in elke ander automaterialenzaak.
De radiators bestelde Mercedes bij Behr, welke inmiddels een partnerschap met Hella is aangegaan en Behr/Hella is geworden. De Behr radiator met sterretje kost om en nabij de €450 de Behr/Hella zonder sterretje €150. Het is en blijft een Behr. Wat betaal je hier nu? Kwaliteit of naam?
De stokschakelaar aan het stuur werd vroeger vervaardigt door SFK (Made in Germany) solide gegoten aluminium behuizing, je voelt de zware kwaliteit. Helaas verslijt het toch na 32 jaar, ik moest een nieuwe. Op naar Mercedes en eentje besteld, men zegt en vraagt daar verder niets. SFK bestaat niet meer blijkbaar. krijg ik een plastic prulletje (Made in Chez Republic) mooi verpakt met Mercedes op de doos in de vingers geduwd voor €160. Take it or leave it, iets anders hebben we niet meer.
Mercedes Benz bestaat dus sinds heugenis voor 80% uit after market producten, die zijn gemaakt door ..., voor Mercedes Benz en ook hier grabbelt Mercedes zelf uit de grote ton.
bij de kwaliteitsvraag kun je beter even naar je auto kijken..
Nu stel dat de Febi product aangekocht bij Mercedes een net iets andere kwaliteit hebben dan de niet Mercedes Febi en die Febi maar 15 jaar goed blijven in plaats van 30 jaar. Maar kun je en ga je daar dan nog eens 200.000 kilometer of meer en nog eens 30 jaar mee rondrijden met je huidige W123? is dat de meerprijs van het stikkertje met de sterretje op het product waard? Overstijgt de kwaliteit van het nieuwe origineel product niet de algeheel kwaliteit en waarde van je gehele auto.
Houd er maar liever rekening mee dat met de huidige economische plannen en ontwikkelingen in de automobielindustrie, dat de kans groot is dat wij geen 10 jaar meer rondrijden in onze oude bakken. De kans is groot dat er over 10 jaar misschien geen benzine meer verkrijgbaar is waar wij op zouden kunnen rijden en misschien helemaal niet meer dagelijks mogen rijden. Dus of je de kleinkinderen nog een plezier doet met een zulke erfenis is ook nog maar de vraag. Dat de regering, die ons eens worst voor heeft gehouden met gelul over behoud van cultureel erfgoed in de automobielindustrie een wassen neus bleek te zijn heeft zich al bewezen. Want onze auto's zijn sinds vorig jaar al bijna geen klote meer waard, zelfs de hele mooie zijn moeilijk aan de man te brengen.
Ik heb en houd mijn W123 nog wel in ere, maar de lol om haar geheel origineel te houden met het idee dat ze dan waarde vaster zal blijven is er inmiddels wel van af. In die 6 jaar dat ik in die droom geloofd heb heeft me een paar duizend euries gekost.