MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 20:22

kwetsbare plekken

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

kwetsbare plekken

Berichtdoor Harold » 11 jan 2006, 04:11

Hallo,

Ik sta op het punt om een Mercedes 300D te kopen uit 1979
Volgens de huidige eigenaar verkeerd de auto in nieuw staat. Eind van de week ga ik kijken. Wat zijn de bekende zwakke plekken van deze auto`s? Waar let je specifiek op?
Alvast bedankt
Harold
Harold

Re:kwetsbare plekken

Berichtdoor yank » 11 jan 2006, 06:10

hoi harold
let vooral op de onderkanten van de portieren en de achterspatborden die roesten het snelst.
veel suc6 met je aankoop

gr yankB)
yank

Berichtdoor Lode » 11 jan 2006, 06:12

Open in ieder geval de kofferbak en haal aan linker en rechterkant de plastic delen weg. Dat kan met wat behendigheid. Dan zie je zo of daar rottigheid zit. Verder moet je ook onder de motorkap bij de scharnieren kijken. Zit er onder de scharnieren (op het plaatwerk) veel roest dan moet je ook uitkijken. En een optie is om de auto op te krikken met de standaardkrik. Rotte kokerbalken vallen dan vaak door de mand.
Van diesels heb ik verder geen verstand.
gr. Lode
Lode

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 11 jan 2006, 06:33

dag harold,

vergeet ook niet te letten op de voorschermen, de bevestiging aan de koker is vaak verrot en de koker ook op die plek; gewoon even sierstripje er af halen en kijken hoe het ermee staat, overigens is dit vrij makkelijk te repareren als je geluk hebt, krikgaten bekijken, de wielkastranden achter, schuifdak, bodem, kijk ook even naar de koppeling, heeft het pedaal weerstand of grijpt hij pas helemaal onderin aan? in dat geval koppelingscilinder vervangen, is een lastig klusje als je niet de hele "pedalanlage" wilt demonteren. Vergeet ook niet te kijken naar de plaat onder de accuplaat, als er flink accuzuur heeft gelekt in het verleden is waarschijnlijk de boel er onder doorgerot, voorts de schanierbakken van de motorkap, deurrubbers willen ook graag verstaffen en scheuren, (absoluut niet goedkoop...) en hoe zit het met de speling in het stuurhuis? een nieuw stuurhuis is ERG duur, er is wel iets aan bij te stellen, maar dat is beperkt. en er zijn ook naar ik meen stuurdempers te krijgen iig even nakijken. Kokerbalken goed bekijken, ook op kloppen met het heft van een schroevendraaier oid om evt rotte plekken te ontdekken. de stoelen willen ook nog wel eens flink doorzakken, en een nieuw verenpakket is eveneens, niet goedkoop.... tja de lijst is lang, maar de ervaring leert dat het sleutel, denk en knutselwerk de beste hobby is die bestaat!

Veel succes en laat even weten hoe het is afgelopen,

Adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Serge » 11 jan 2006, 18:37

Hoi Harold,

ik verkoop mijn chinablauwe 300D en daarvan zijn alle punten welke genoemd worden in orde. Hij is niet de goedkoopste maar waarschijnlijk wel de beste die er te koop is. Als je wil sleutelen is dit niks voor jou. Kijk maar even op marktplaats.

Ik heb nl. een 300TD en een 300TDT gekocht waar ik me op kan uitleven. Mijn dromen gaan toch uitkomen.

Groeten Serge
Serge

Berichtdoor Harold » 13 jan 2006, 19:46

Hoi,

Nou, ik heb de rit naar Breda van 200 km heen en 200 km terug helemaal voor niets gemaakt. De Mercedes 300D werd aangeboden "in nieuwstaat" en dit werd herhaaldelijk via e-mail bevestigd anders was ik helemaal niet gegaan. De vraagprijs was 7500 euro en daarvoor mag je toch ook wel iets verwachten.
We hebben de auto daar bij een garage op de brug gezet om de boel eens goed te bekijken en toen viel het geheel nogal tegen. Speling stuurhuis,rechter achterdeur verrot, uitlaat kapot, schokbreker rechts achter lek, veel lawaai uit kardan, gaten in de bodem ook water in de auto, binnen scherm linksvoor verrot, de auto was slecht overgespoten allemaal harde spikkels in de lak over de hele auto, de kofferbak was opnieuw afgekit en overheen geschilderd en dat kwam op meer plaatsen voor.
Dit was dus duidelijk niet de auto die ik zoek. Misschien de volgende keer beter.
groeten Harold
Harold

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto