door Trouwkoets » 20 okt 2008, 01:11
Luigi,
Een 200 met M102 motor is geen racemonster, maar je kan er normaal gesproken wel mee opschieten.
Dat slome kan van alles zijn, en meestal een verzameling van oorzaken die zijn terug te voeren op een combinatie van slecht onderhoud en weinig gebruik.
Over de smering van de nokkenas: de oliedruk moet voldoende zijn (normaal zal je meter bij stationair op 1,5 a 2 staan en bij elk andere toerental op 3, maar in principe is alles boven de 0,5 voldoende voor de smering) en het toevoerkanaal naar de spatsmeriong onder het kleppendeksel moet vrij zijn. Het eerste (de druk heb je opgelost). Het tweede kan je min of meer controleren door bij draaiende motor de olievuldop eraf te draaien. Dan moeten er oliespatten uit het gat komen (spatsmering).
Dan is er nog het verhaal over de soort olie: de viscosieteit, en mineraal, half synthetisch en volledig synthetisch. Er zijn verhalen dat als je van mineraal overstapt op synthetisch, olie-en-vuil afzettingen in je motor kunnen loskomen. Hierdoor kunnen oliekanalen verstopt raken, je loopt de kans dat keringen gaan lekken, en een hogere olieverbruik.
De distributieketting van de M102 is een punt van aandacht. De gedachte is dat deze om de 100.000 km vervangen zou moeten worden. Als je niets weet van het onderhoudsverleden dan kan je de toestand van de ketting afleiden aan de hand van de stand van de kettingspanner (als deze is uitgesteld dan is de ketting te lang, wat een teken is voor een versleten ketting) en de toestand van de tanden van het kroonwiel van de nokkenas. het kroonwiel is te inspecteren als het kleppendeksel er vanaf is.
Andere aandachtspunten zijn de thermoschakelaar van de elektromagnetische fan (gaat kapot waardoor de temperatuur in de file tot boven de 105 graden kan oplopen) en de waterpomp (gaat lekken, in eerste instantie bij stopzetten na het rijden).
Laatste punt: Vrijwel elke M102 motor heeft een lek uitlaatspruitstuk, ie het topic {url=http://jagg.nl/index.php/forum?func=view&id=81914&catid=13/limit,35/limitstart,0/]M102 uitlaat spruitstukken parade[/url].
Ik zou lekker met je auto gaan rijden, en de volgende zaken in de gaten houden:
- het olieverbruik (1 liter olie per 2500 km is aanvaardbaar)
- olieplekken op je parkeerplaats
- pijl van het koelwater
- waterdruppels onder de waterpomp, direct achter de radiator
- benzineverbruik zou bij een beheerste rijstijl rond de 1:10 moeten liggen.
Succes, Caspar