Goedenavond,
Lassen wanneer de tank direct contact maakt met de auto is op zich geen probleem. Zeker niet wanneer je op grote(re) afstand van de tank moet gaan lassen. Standaard is het ALTIJD verstandig om de massaklem zo dicht mogelijk bij de te lassen plek te zetten. Zodoende is de stroomkring zo kort mogelijk, heb je weinig te maken met grote weerstanden enz. Hierdoor zijn de lassen van betere kwaliteiten is geen risico op vonkoverslag bij de tank.
Wanneer je heel onwetend (lees dom) zou zijn en de massaklem op de tank?!! zou zetten als je ergens moet gaan lassen dan zóu je vonkoverslag kúnnen hebben. Echter, de tank zou dicht moeten zijn dus ook dat zóu géén probleem moeten zijn. Persoonlijk zou ik daar niet op gokken en een kleine ventilator bij de tank neerzetten en deze ruim voordat je begint te lassen aanzetten. Dit om het eventueel aanwezige gas weg te blazen.
Ik heb vroeger, toen de gastank nog binnen in de auto gevuld mocht worden, regelmatig aan auto's gelast en toendertijd ook altijd een ventilator bij de tank gezet. Better safe then sorry, dacht ik zo. Er is bij mij nog nooit een auto afgebrand
.
Kortom redelijk risicoloos wanneer je de juiste voorzorgsmaatregelen treft.
Succes met de klus.
Groeten, Pieter