[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
lekkage : Algemene vragen over jouw auto - 2

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 03:29

lekkage

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Antwoord:lekkage

Berichtdoor Weizengelb » 05 apr 2006, 09:49

De ruiten werden origineel ook gekit, vaak is deze kkit na zoveel jaar helemaal hard geworden.
Ik gebruik altijd Butyleen kit (kit die zacht blijft).
Het is altijd een smeerboel, je moet goed oplettend at niet alles onder de kit komt en het beste is inderdaad om de bekleding goed af te schermen of te verwijderen.

Ook tussen de ruit en de rubber kun je beter wat kit doien want hier lekt ook water tussendoor, dit heb ik vaak zat gezien. Bovendien verkleuren je gelaagde ruiten dan melkwit omdat het vocht op de kunststoflaag inwerkt.

Ik heb mijn nieuwe ruiten (voor de W111) eerst met verf de zijrand dichtgeschilderd, daarna de rubber met sierstrip erin in de ruitrand met kit ingespoten en om de ruit gedaan. Vervolgens de ruitsponning van de auto met een kitnaad voorzien, vooral onder in de hoeken.
Dan een snoer rondom in de rubber leggen en de ruit met de onderzijde in de sponning plaatsen. vervolgens met een 2e man de ruit aandrukken, kloppen etc etc. en teveel aan kit opvegen met doekjes....
Ik ben hardstikke blij dat ik in de W111 nog geen druppel water heb gezien!
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Antwoord:geen lekkage meer

Berichtdoor 300tdrider » 17 apr 2006, 16:21

Dankzij de discussie over lekkage en raamrubbers heb ik het voorruitrubber eens nader bekeken. Het bleek dat de fabrieks kit verbrokkeld was tot een soort fijn zanderig stopverf. Met een stomp mes het rubber vanaf het glas opgelicht en met een vochtige doek om het mespunt de zaak schoongemaakt. Na droging transparante siliconenkit ertussen, nauwkeurig aanbrengen net binnen de rubber rand geeft geen kliederboel. De lekkage is nu volledig gestopt en geen natte matten meer. Lekkage vanaf het schutbord/ scharnierpunten had ik al eerder aangepakt dus het probleem moet nu praktisch opgelost zijn! Dank aan de tipgevers...
Leen
300tdrider

Berichtdoor bertkrijgsman » 17 apr 2006, 16:57

Ook ik heb eindelijk geen lekkage meer de volgende punten gefixed:
-achter kunstof kap naast ontrendeling motorkap dicht gekit.
-ontwateringsgat hiernaast ontstopt waardoor het water weer wegloopt en niet in de auto overstroomt.
-de kap linksvoor naast pendalen verwijderd en door dit bevestigingsgat gat waar deze kap bevestigt is aan de carrasorie een kitlaagje aangebracht (de schroef stak nl een 1 mm door de beplating heen)
-voorruit afgekit waar niets van te zin is gewoon rubber oplichten en met terpetine vlak strijken.

Na lang zoeken en testen toch de auto linksvoor (rechts geen lekkage) watervrij gekregen, zeer tijdrovende klus maar eindelijk met resultaat.

Bert<br><br>Bericht gewijzigd door: bertkrijgsman, op: 2006/04/17 16:59
bertkrijgsman

Berichtdoor patella902 » 17 apr 2006, 20:53

Ik ben blij voor allen met nu eindelijk droge voeten, wat een prettig gevoel Hé, een droge auto. Ik begrijp dat er in ieder geval nog meer mogelijkheden zijn als kitten bij de carglass. Prima zo.
Grt Theo<br><br>Bericht gewijzigd door: patella902, op: 2006/04/17 20:53
patella902

Berichtdoor Govert » 18 apr 2006, 13:33

Zeer interessant topic, want ik heb/had ook last van lekkage.

Achter:
Twee keer gekit bij de Carglass tussen raam en rubber. Rubber was al vervangen. Twee regenbuien overleefd.

Voor:
Nieuw rubber laten inzetten bij Carglass (en een nieuw raam nadat zij de oude kapot hadden gemaakt) en gekit. Bij de wasbeurt lekkage bij de handel voor de motorkap. De lekbakken bij de motorscharnieren zien er goed uit. Aan de bijrijderskant zat het gaatje een beetje verstopt, maar niet aan de bestuurderskant (Grappig om te zien dat er zoveel water door de auto heenloopt, in plaats van erlangs) Zou het rubber van de kabel van de motorkapontgrendeling niet goed zijn? De andere suggesties ga ik binnenkort (6 mei) eens langslopen.

Er is trouwens ook een ontwateringsgat onder de koplampunit. Zat bij mij dicht.

Heb dank allen.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor bertkrijgsman » 18 apr 2006, 21:04

Aan de linker kant op de dorpel tussen het voorwiel en de deurscharnieren zit een afwateringsgat (bij de coupe tenminste) controleer deze maar of die dicht zit als dit het geval is loopt de afwateringsbak naast de ontgrendeling voor motorkap over en stroomt het water naar binnen dit was bij mij ook het geval.
Trouwens behoord bij de motorkapscharnieren de beplating die bij elkaar komt in de hoek vlak te zijn of niet bij mij is het niet vlak maar lekt het niet tevens lijkt het alsof er water doorheen kan stromen, en hoe kun je dit vlak maken in deze lastige hoek?

Bert
bertkrijgsman

Berichtdoor Weizengelb » 20 apr 2006, 09:55

De eerste W123's (serie 0,5) tot 1977 hadden een andere scharnierbevestiging van de motorkap zonder waterbak. Niet dat ze minder roesten hoor maar toch...
Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972

Antwoord:lekkage

Berichtdoor Robert » 30 okt 2006, 03:10

Zo en dan even een oud topic op gehaald daar het weer wat vaker regent. Zo als ik eerder gemeld heb inspuiten met tectyl, ik zou dit zelf uit proberen (en dat werd tijd ook daar ik geen druppeltjes meer in de kofferbak vond, maar dat de wielbakken vol stonden na een regenbui.):blink: Ik heb het achterraam rubber eerst schoon/droog geblazen met perslucht, hierna met een strip en een doekje ontvet met spiritus, daarna ML Amber tussen het rubber in gespoten (ook tussen het glas en rubber) Het resultaat is geen water meer in de koffer!!:P :laugh: :P Dus het werkt echt en zo als ik al zei geen kit troep verwijderen, als het raam vervangen moet worden gemakkelijk het rubber er uit te halen en het beschermt nog tegen roest ook,:whistle: dus zeker een aanrader

Groet Robert uit AP ;)

Robert

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto