[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
lekke hydrolische schokbreker : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:22

lekke hydrolische schokbreker

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

lekke hydrolische schokbreker

Berichtdoor Patrick Boon » 30 sep 2009, 20:15

ik heb een MB 230T van ´79.
Komt niet door APK omdat mijn hydrolische schokbrekers lek zijn volgens garage. Nu lees ik in forum van 27-05-09 "niveauregeling vervangen of laten repareren" dat je je niet moet laten vertellen dat je schokbrekers lek zijn. Ze behoren zweterig te zijn.
Heb ik nu net een uitzondering onder mijn MB of ziet mijn garage het niet juist. Hoe kan ik dit uitzoeken.
wwww123 kijkt voor mij uit naar andere schokbrekers, zijn er nog andere plekken waar ik contact mee kan opnemen. Die apk moet er toch gaan komen.
Patrick Boon
 


Re:lekke hydrolische schokbreker

Berichtdoor Haplo » 30 sep 2009, 20:34

Nou.. ze behoren natuurlijk niet zweterig te zijn. Dat is een teken dat ze aan vervanging toe zijn. Maar het kan inderdaad wel dat ze EN zweterig zijn, maar nog wel voldoen.

Vergis je overigens niet. De dempers die onder de T modellen zitten en eruit zien als dempers zijn eigenlijk niet de (schok)dempers/brekers. Eigenlijk zijn dit alleen cilinders die de auto in hoogte doen bewegen bij wisselende belasting. De onderdelen welke de uiteindelijke demping op zich nemen zijn de zogenaamde veerbollen die verderop tegen de onderkant van de auto gemonteerd zitten.

Ik denk dat de garage deze niet bedoeld. De meeste garages kennen de werking van het systeem niet. Deze veerbollen kunnen op 2 manieren versleten zijn: Of het interne membraam is slap geworden, dit resulteert in een heel springerig gedrag. Of het is helemaal lek, in dit geval heb je compleet geen demping meer en een keiharde auto..

Maar dit eigenlijk allemaal terzijde. Als je hoogteregeling nog werkt met zwetende "dempers" is dit geen reden voor afkeur. Of je hoogteregeling nog werkt kun je simpel testen door de hendel handmatig te bewegen. Uitleg word elders op het forum gegeven.

Vergis je overigens niet. Die dempers (eigenlijk cilinders) zijn schreeuwend duur (200+ euro per stuk). 2de hands worden ze wel aangeboden, maar dat is eigenlijk uitstel van executie..
Haplo
 


Re:lekke hydrolische schokbreker

Berichtdoor wwwW123 » 01 okt 2009, 11:03

die van mij zweten ook niet. wat ik je al 's schreef; eerst het systeem checken en met iets zweten mogen ze volgens mij de wagen ook niet afkeuren. of gewoon even droog maken voor de keuring.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lekke hydrolische schokbreker

Berichtdoor Brijn » 01 okt 2009, 11:57

Beste Haplo: Die opmerking over zweten is van mij, want ik lees de WIS CD:

Anm: Zur Schmierung der außerhalb der Kolbenstangenduchtung angeordneten Fürhrungsbüchse ist an der Kobenstange ein Ölfilm konstruktiv vorgesehen. Der Ölfilm und damit der vorgesehener Ölaustritt ist etwar stärker ausgelegt als bei den Stoßdämpfern. Ein Ölniederschlag im Innern des Staubschützes ist deshalb normal. Ein Anzeige für eine zu große Undichtheit, ist wenn sich beim abgestelltem Fahrzeug unterhalb des Federbeines mehrere Tropfen bilden und der Ölverbrauch des Niveauregulierungsanlage über dem zulässigen Wert liegt.

Kort vertaald: ze moeten zweten en dat kan en mag je zien. Pas als de druppels eronder hangen en het olieverbruik te groot is zijn ze "lek".

Andere APK boer zoeken want incompetent.
Avatar gebruiker
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 895
Geregistreerd: 10 nov 2005, 13:59
Woonplaats: Marnaves, Frankrijk
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:lekke hydrolische schokbreker

Berichtdoor Haplo » 01 okt 2009, 21:50

Ok.. Bedankt Brijn.. Excuses. Dat wist ik niet..<br><br>Post edited by: Haplo, at: 2009/10/01 21:50
Haplo
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten