[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Licht olieverlies 240TD : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 23:23

Licht olieverlies 240TD

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Licht olieverlies 240TD

Berichtdoor joostvf » 27 sep 2010, 10:26

beste allemaal

Ik heb dit weekend een 240TD uit 1979 gekocht. Prachtige auto, goede staat etc. Zal snel eens een paar prenten posten.

Nu ligt er als ik wegrijd een heel klein beetje olie op de weg (op de hoogte uiteraard van het motorblok). Weet iemand wat dit zou kunnen zijn? En is het nodig de auto linea recta naar de garage te brengen?

Met goede groet

Joost
joostvf

Re:Licht olieverlies 240TD

Berichtdoor Govert » 27 sep 2010, 11:19

Dit heet olielekkage. Je zal eerst de bron van de lekkage moeten ontdekken. Lekkage kan ontstaan door/langs:

- kleppendekselpakking
- lekkende carterventilatie
- lekkende olievuldop
- oliecarterpanpakking
- tussen carter en motorblok
- dieselpomppakking
- voorste krukaskeerring
- achterste krukaskeerring
- niveauregelingspomp (zal meestal leiden tot overstromend hydraulische vloeistofreservoir)

Sommige dingen van dit lijstje zijn makkelijk te verhelpen, andere zijn wat ingewikkelder.

Als je ergens een gat of een scheur hebt, kan het daar uiteraard ook uit lekken, maar laten we daar niet meteen van uit gaan.

Bij lekkages zal het blok meestal onder de olie zitten, waardoor het niet makkelijk is te ontdekken waar de lekkage zich bevindt. Dus eerst het blok zo goed mogelijk schoonmaken, dan je daarna zien waar de lekkage ontstaat.

Als je het oliepeil regelmatig in de gaten houdt en de olie er niet in grote plassen uitloopt, is het voor de motor niet ernstig dat er lekkage is, voor het milieu uiteraard wel.

Dus eerst moet je weten waar de lekkage ontstaat, daarna weet je of je een garage nodig hebt.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor joostvf » 27 sep 2010, 13:35

Beste Govert

Hartstikke bedankt! Ik ga er van het weekend eens even goed naar kijken! Ik zal de lijst eens nalopen!

Goede groet

Joost
joostvf

Berichtdoor MBvO » 27 sep 2010, 14:21

Ik heb het idee dat mijn auto zijn plek markeert door wat olie te laten druppen langs de pakking van de vacuumpomp voor op het blok (links onder de stuurbekrachtigingspomp), die zag ik niet in het lijstje hierboven.
Olielekkage is moeilijk op te sporen bij een vies blok. Je kunt je blok schoonmaken door met een schoonmaakmiddel op petroleumbasis (tast de rubbers niet aan) het blok aan de zijkanten in te spuiten, en dan af te spuiten met water. Als je er aan de onderkant bijkan des te beter, daar hoopt zich natuurlijk het meest op.
MBvO

Berichtdoor Hans230CE » 27 sep 2010, 16:24

Gewoon de olieaflaatdop die niet goed is aangedraaid, zei de ervaringsdescundige.
_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Bob250stijn » 27 sep 2010, 20:12

Indien automaat, lekkage langs filter deksel misschien (bij mij wel)

groet Bob
Bob250stijn
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto