door Gerlof » 13 jun 2011, 21:58
Hallo, ik wil ook graag wat advies waar ik het moet zoeken.
Mijn m110 280C uit 77 met oude avoli verdamper vertoont hetvolgende probleem op gas:
Als ik koud rustig wegrij wil ie nog wel eens een klein beetje pruttelen. Als ik dan de snelweg oprij gaat ie bij de 85km/h hikken, een minuutje lang totdat ik rustig de moed er inhoud en op de 120 zit, dan kan ik de hele dag snelwegrijden zonder enkel probleem. Totdat ik even stil heb gestaan voor een stoplicht en eens flink wegrijd, dan gaat ie bij de laatste autmaattrap lekker door naar de hoge toeren en schakelt dus ineens naar een flink lager toerental en is het helemaal mis en begint behoorlijk te schudden en pruttelen. Het voelt dan dat ik weer heeel voorzichtig moet gas geven, het gaat nog wel en kan zo nog 50 km bebouwde kom rijden. Als ik dan daarna de motor uit zet en even later de auto nog een paar keer wil verzetten, is het het ergst, dan kan ie alleen nog maar pruttelen totdat ik weer op de snelweg geraak of de volgende dag opnieuw begin.
Zelf denk ik dat het hikken lijkt op fracties geen gas, en het pruttelen op teveel gas.
En lijkt het hikken alleen bij een bepaald (hoog) toerental op te treden. En zou het pruttelen een gasafstelling kunnen zijn(de stelschroef op de verdamper), maar heb ik nog niet veranderd.
Ook moet ik koud starten met de 3xklik methode (extra gas) alvorens de contactsleutel door te draaien en waarschuwde de vorige eigenaar dat met vorst starten lastig was...
De koelwaterslang van de kachel komt wel even boven radiateurvuldopnivo en heeft daar ook lucht, maar vermoed dat toch het koelwater wel door de verdeler stroomt. Of mag daar boven in die slang nooit lucht zitten?
Graag hoor ik ook tips en iets meer over stukke membramen en vervangen daarvan.
De kleppen en ontsteking zijn goed.
Ik heb zojuist onderaan de verdamper de plasticken bout verwijderd en een bodumpje van een bekertje vol met 'stroop' uit laten lekken en vraag me af of een membraam echt kan scheuren en dat dat ook mijn probleem is.
Alvast bedankt,
Gerlof