Hallo, een wellicht naive vraag van mijn kant.
Na heel veel onderdelen vervangen te hebben, gloeit mijn topas 200D 77 nog steeds niet goed. Omdat ik aan het testen ben waar het probleem bij mijn gloei-installatie zit, heb ik het volgende gedaan.
De draad van de trekstarter naar het gloeirelais van de trekker, waar ie normaal bij gloeien 10V krijgt, verwijderd en aan via een tuimelschakelaar aangesloten op de constante stroom van 12V die er op de trekker staat via het contactslot. Als ik nu in zeer koude toestand 25 sec. gloei met die tuimelschakelaar, start ie perfect, binnen splitseconde.
Oigineel, dus alles 'correct' aangesloten, moet ik wel 80 sec. gloeien voordat ie een beetje wil aanslaan.
Ik verdenk mijn trekstarter dus en zal die ook wel vervangen, maar mijn vraag is waarom zou ik het zo niet laten? Kennelijk kan het gloeisysteem 12v prima hebben ipv 10 en start ie binnen zeer korte gloeitijd.
Bovendien kan ik die tuimelschakelaar omzetten en dan gloeit ie. Ik hoef dan niet zo ellendig lang met die trekker in m'n hand te wachten. Nog een voordeel dus.
Leuke handmatige aanpassing of zal ik hiermee veel vernielen? Het gaat via een 80W smeltzekering.