door Trifonius » 04 okt 2010, 20:05
Ik heb een geïmporteerde W123 300CD. Gekocht bij een semi professionele importeur uit Rotterdam. Deze heeft overigens nog een knappe 300CD turbodiesel staan voor +- 7500.
Waar je rekening mee moet houden:
Amerikaanse W123 's zijn superdeluxe, full options. Dit is voor veel mensen reden om ze niet te kopen omdat deze opties vaak stuk zijn. Het gaat hierbij om:
- climatcontrol : bijna altijd in de war / slecht werkend. Airco is vaak stuk en lastig te repareren, bovendien met een gas dat inmiddels niet meer legaal is.
- Cruisecontrol werkt vaak niet of slecht. Dit komt door veroudering van de "controleunit" , zo'n aluminium kastje met een printplaat erin. Die kan je voor 100 euro laten fixen, maar toch. Bedieningspookje maakt soms ook slecht contact.
Amerikaanse W123 's worden verkocht als roestvrij, want altijd droog. Let toch altijd goed op! Niet heel Amerika staat droog, en auto's worden nog wel eens naar een droge staat gereden voor de export. Kijk goed onder ook de rubbers van de deuren en andere verdachte plekken.
Amerikanen schijnen vaak kilometerstanden terug te draaien, maar dat is misschien een vooroordeel. Sowieso zien veel Amerikanen de W123 gewoon als een ouwe bak. Vaak hebben ze de laatste 10/15 jaar weinig liefde en onderhoud gekend.
Controleer de centrale deurvergrendeling en stoelvergrendeling. Is vaak lek. Controleer of de vacuum tankafsluiting het nog doet. Als deze lek is, is deze niet meer te bestellen bij de dealer, zo heb ik ervaren.
Door de zon zijn vooral benzen met een lichte lak vaak nogal verweerd/ gecraqueleerd.
En last, but not least! Houdt er rekening mee dat alle rubbers van deze auto zijn uitgedroogd! Ik heb alle rubber van de deuren, en alle ruiten vervangen omdatdeze droog en hard waren geworden. Hierdoor grote kans op roestvorming, lekkage en windgeruis. Vervangen van deze rubbers kost gemakkelijk 1000 tot 1500 euro in totaal.
Succes!