[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
meer problemen:auto schudt en hij tikt bij gas los : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:54

meer problemen:auto schudt en hij tikt bij gas los

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

meer problemen:auto schudt en hij tikt bij gas los

Berichtdoor Remigius » 21 jul 2008, 16:35

Heren,

Het begint een eentonig verhaal te worden maar een ouder probleem lijkt urgenter te worden daar er een nieuw probleem bij is.

De 230 trilde nogal, vooral bij lage snelheden..nu had/heb ik slechte banden en uitlijnen was nog niet gebeurd dus had ik even in de wacht staan.

Nu rijdt ik sinds 2 dagen met een tikkend geluid in mijn wagen-ik denk vanuit linksachter, maar kan ook middenachter zijn. Ik hoor dat slecht soms..lijkt op een dof/rubber geluid -was even onder de indruk dat een stuk rubber van mijn band had losgelaten en die tikte tegen de wielkast. Niet het geval.

Het is een dergelijk geluid wat meedoet met de snelheid van de auto, niet altijd aanwezig is en vooral opduikt bij gas los.

Vooral ben ik bezorgd of het kwaad kan ermee te rijden en daarna ben ik bezorgd of het een aandrijf as/hardy schijf of iets dergelijks kan zijn. Het begint me allemaal teveel te worden aan kleine zaken die langzaam groter worden..zeker met die pestregen kan ik niet onder de wagen op onderzoek uit..maar goed...tips wat te doen zijn over welkom.

Vast bedankt

Remy
Remigius

Re:meer problemen:auto schudt en hij tikt bij gas los

Berichtdoor Wiebren240D » 21 jul 2008, 19:58

Hallo Remy

dit is niet gemakkelijk om hier een antwoord op te geven vandat is het vervang dit en klaar is het.

maar kijk zelf eerst even onder de auto en kijk of de ashoezen van je steek assen nog heel zijn.
en voel dan ook even aan de steekassen zelf of daar ook speeling op zit heen en weer zal wel lukken maar probeer ook eens met 2 handen om een steekas zelf en dan in de draai richting te draaien als het goed zit daar geen speeling op mag ook niet.

ik wens je veel suc6 met het onderzoek
groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Remigius » 21 jul 2008, 22:54

Hallo Wiebren,

Ik zal je tips eens opvolgen. Is een beetje lastig nu, heb het in mijn rug gekregen (oude hernia) en vooral het is zeiknat hier in Almere. Om er een beetje bij te kunnen moet hij eigenlijk op een brug.

Wat ik weet van kort geleden kijken is dat de ashoezen er op zich goed opzitten (was bij Harrie 3 weken terug), eraan draaien moet ik dan nog testen.

We dachten ook even aan de uitlaat..dat hij meetrilt (vanwege dat gas los) maar..? ik rammelde eraan en hij gaf geen sjoege, maar ja..zoals ik zei nat en rugpijn belemmerd toch.

Bedankt in elk geval.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Roel280€ » 21 jul 2008, 23:07

Remy, met twee dagen is het weer/even 27 graden...Mischien dan? Succes!!
Roel280€

Berichtdoor Remigius » 21 jul 2008, 23:21

Ik hoop het, ik snap geen moer van...kijk met schrik uit naar morgen als ik wee rmoet werken (en rijden) ben altijd bang dat ik iets in de soep rijd...maar goed als het weer droog is kan mijn kofferbak ook weer drogen...

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Brijn » 22 jul 2008, 08:14

Onlangs had ik iets wat er op lijkt: een hard "flapperend" geluid, het was een gescheurd harmonicahoesje wat over het schuivende gedeelte van de cardanas, achter de versnellingsbak, zit (zat) en tegen de cardantunnel aan kletterde. Het klinkt onheilspellend, maar dat is het niet. De restanten wegsnijden en niet vervangen. Na 82 monteerde MB dat hoesje niet meer dus zo belangrijk was het niet. Misschien is het dat, zoek daar ook eens als je eronder ligt-staat.

Groet, Bert, ook uit Almere
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
LPG: Nee

Re:meer problemen:auto schudt en hij tikt bij gas

Berichtdoor Citrobenz » 22 jul 2008, 08:55

Hallo Remy,

Je geeft zelf al aan dat je aan een vorig probleem nog niks hebt gedaan. Dat je banden slecht zijn.
Ik zou zeggen begin bij het begin en zorg er eerst voor dat je goeie banden onder de auto hebt.
Vergis je er niet in wat voor vreemde geluiden slechte banden, en vooral als ze verkeert afgesleten zijn, kunnen veroorzaken. Helemaal als ze ook nog eens van een goedkoper merk zijn.

Begin gewoon bij het begin, voordat je dingen gaat doen die misschien niet nodig zijn.

succes er mee
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Remigius » 22 jul 2008, 09:43

Bedankt heren voor de reacties.

Vandaag weer gereden en ja hoor, zeer hoorbaar.Zit achterin op het midden/cardan of achter rechts. Ik kan er bijna mee 'spelen' met het geluid. Gas los, voet iets op het pedaal houden en langzaam uitrollen ..dan is het tikke tikk tikke weer. Als ik echt stapvoets rijd (zover ik het geluid kan blijven horen-valt soms weg) dan is het echt tik.....tik.......tik..Qua volume ook zachter dan als ik wat sneller rijdt.

Ik krijg het idee dat het mogelijk iets met een rem is, misschien zit de handrem wat vast of de gewone schijfrem gebroken misschien of een stukje uit? Voorlopig rijd ik er gewoon mee, echt super is het niet.

Als het meezit zitten er binnen een week banden op:-)

Tips blijven welkom - en ik houd jullie op de hoogte.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor wwwW123 » 22 jul 2008, 10:08

jij had toch ook nog een ander topic lopen waar ook foto's van je banden op stonden?
volgens mij moet je gewoon eens heel de techniek van je wagen nakijken...lijkt me veiliger en minder problemen onderweg. remmen, banden, uitlaat, schokbrekers, veren, stabilisator stangen, rubbers, enz.
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Remigius » 22 jul 2008, 10:27

Klopt dat zou het beste zijn.

Echter is een hobby auto (wel voor dagelikjs gebruik) plus dat het ook een kwestie van tijd en vooral geld is. Ik pak al aan wat ik kan, maar extra 'gebreken' wordt lastig he?;-) De wagen was net apk gekeurd-dus qua veiligheid maak(te) ik me weinig zorgen. Dan hebben we er bij Harrie Klassiek ook al 2x onder en aan gestaan al met al zag het er goed uit. Het is niet dat ik rondcross en de boel laat waaien.

Maar goed-er is een plan van aanpak-dit akkefietje loopt er tussen door, helaas.

Groet,
Remy
Remigius

Berichtdoor Citrobenz » 22 jul 2008, 12:52

Remy,

Toch nog even een reactie;

Je schrijft dat hij pas APK gehad heeft en je je dus om de veiligheid geen zorgen maakt.
Echter een APK keuring is een moment opname, op het moment van keuren moet je auto aan de MINIMALE veiligheidsvoorschriften voldoen. Dat kan dus een dag later anders zijn.

Ook vind ik dat je jezelf een beetje tegenspreekt, je schrijft dat het een hobby auto is. Maar ook een dagelijkse auto, dan is het niet echt hobby meer lijkt mij.

Ik snap best als je geen geld hebt dat het moeilijk is, maar kijk (of laat even kijken) in ieder geval wat het is. Je zegt ook al dat het misschien in de remmen zit.
Als het daadwerkelijk in de remmen zit is het misschien niet verstandig om er mee door te rijden, stukje veiligheid.

Kijk dus wel goed uit!
succes er mee
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor Remigius » 22 jul 2008, 14:03

Jawel weet ik wel, maar de waarschijnlijkheid dat er snel een wile afvalt of iets dergelijks zou ik toch verwachten dat dat minder is bij een verse APK.

Jawel hoor, het is een hobby auto want ik klus eraan-alleen ik gebruik hem dagelijks. Net als dat ik sleutel aan mijn gitaren speel ik er ook dagelijks op? Als ik het makkelijk wil (lees saai) koop ik wel een Toyota of Nissan.

Je advies neem ik zeker te harte..ik denk nu nog even te kijken vanavond-het is droog hier- en anders gaat hij naar mijn Afghaanse vriend (cq. de commeriele garage op de hoek). maar dan gaat de teller lopen en dat doet auw.

Ook dit komt in orde en over een maand of 2 is de auto bijna 100%...alles is tijd en veel is geld.

Bedankt voor het meeleven, ik weet ook wel dat ik loop te klooien maar stap voor stap komt het goed.

Gr
Remy
Remigius

Berichtdoor Remigius » 22 jul 2008, 23:20

Zo...

wat een dag, weer flink onderzoek verricht en samenvattend , probleem verholpen, voor zover in elk geval. Ik heb de achterwielen en banden bestudeerd en rechts was toch een apart verhaal (was tot voor kort het reserve wiel) , maar goed, uiteindelijk de oude er weer opgezet, goed aangedraaid, en rijden weer en weg tikke tikke tik. :-)

Niet dat die band zo goed is maar ik rijd nu toch lekkerder rond . Tot die banden verwisselt zijn, dan is dat deel ook weer perfect, gaan we naar het volgende issue:-)

BEdankt weer voor de bezorgdheid, input en meedenken!

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor alex240diesel » 22 jul 2008, 23:27

Ik denk dat je wel eens heel goed moet nadenken of je niet is je bandjes moet gaan vervangen.

Tikke tikke tik, van een band kan alleen maar komen door, of een vlakke plek door blokkeren tijdens remmen, of door vierkante banden. Beide een rede voor een goede wissel.

Advies van mij ga linea recta naar de banden boer.
alex240diesel

Berichtdoor Remigius » 22 jul 2008, 23:39

Zo...

wat een dag, weer flink onderzoek verricht en samenvattend , probleem verholpen, voor zover in elk geval. Ik heb de achterwielen en banden bestudeerd en rechts was toch een apart verhaal (was tot voor kort het reserve wiel) , maar goed, uiteindelijk de oude er weer opgezet, goed aangedraaid, en rijden weer en weg tikke tikke tik. :-)

Niet dat die band zo goed is maar ik rijd nu toch lekkerder rond . Tot die banden verwisselt zijn, dan is dat deel ook weer perfect, gaan we naar het volgende issue:-)

BEdankt weer voor de bezorgdheid, input en meedenken!

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor wwwW123 » 23 jul 2008, 09:41

wat ik dan nog niet helemaal snap, is dat hij 2x (!!) al bij harry op de brug heeft gestaan en dat daar toen niet al wat conclusies/aanbevelen uit zijn gekomen? :-0
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Remigius » 23 jul 2008, 09:57

1 keer op de brug, en jawel die banden zijn op. De bodem ziet er op zich goed uit. Als de auto stil staat voel je niet dat er trillingen zijn. Harrie valt niets op aan te merken.

Groeten,
Remy
Remigius

Keer terug naar Techniek