door RobertMarissa » 21 maart 2013, 23:22
Hoi Wiebren en Hans,
Ik heb ben altijd heel consequent geweest met het geven van een beurt. Afgelopen maand heb ik de olie laten verversen, de olie en luchtfilter laten vervangen en ook nog een paar nieuwe bandje er op laten gooien. Heb nog nooit problemen met de auto gehad. afgelopen maand zag ik wel regelmatig zwarte spettertjes achter op de kofferbak verschijnen,maar dacht dat het wat roet van de uitlaat was. Ook lager wel eens drupje olie op het grind, maar was echt minimaal. 2 weken terug opeens een echte flinke plas olie op het grind. Ook viel het ons op dat de auto meer diesel verbruikte en dat die spetters achter op de kofferbak steeds terugkwamen. Toen weer naar de monteur gegaan die de auto op de brug heeft gereden. Zat een oliespoor van voor bij de motor tot achter bij de achteras. Daarna heeft hij met een zaklamp alles nagekeken, ook de slang die naast de vuldop van de olie zit eraf gehaald, en daar kwam flink wat walm en olie vanaf. Hun conclusie was motor dood. Het verbruik was tot een maand terug +/- 4 liter op 10.000 km. Nu denk ik inderdaad dat het verbruik wel 1 liter op de 1000km is. Maar het lekt dan ook wel als een zeef. Que starten is het nooit geen probleem.Draai de sleutel om en lopen. Moet wel zeggen dat het bij ons een stukkie warmer is, en een winter zoals bij jullie kennen wij niet. Wel vorst van een -1 graadje. En Hans, ga inderdaad denk ik ook maar eens verder kijken qua onderdelen, en misschien ook wel een andere monteur. En Wiebren, naar sneek kom ik, niet is lastig met mijn auto, maar het is hier 20 graden, goed bed, lekker bier...dus kom maar naar hier !!!! alvast bedankt, Robert