Hoi Mercw123,
Ik ben er een dag of 10 tussenuit geweest en ik had geen internet. Daarom heb ik het topic niet vanaf het begin kunnen volgen. Wél heb ik er het een en ander van gehoord, inclusief het negativisme dat van bepaalde zijde weer aan de leden van de bollensleutelclub ten deel viel.
Maar goed, daar kun jij niets aan doen dus ik zal proberen je zo goed mogelijk van dienst te zijn, zoals het een serieus forumlid betaamt.
Het bericht van Arie en Nico is helemaal correct: ik heb lange tijd getobd met hetzelfde probleem als jij beschrijft: plotseling geen achteruit meer.
Speurtochten langs Amerikaanse sites leverden de informatie op dat er op de 722.xxx bakken (die heb jij ook) een stelbout aanwezig is waarmee de B3-remband wordt afgesteld. Ik kon hem echter met geen mogelijkheid vinden, ook clubgenoten hebben gekeken en niets gevonden.
Ten einde raad heb ik een ruilbak aangeschaft, maar vóór ik die operatie ging uitvoeren besloot ik nog advies in te winnen van iemand die er écht verstand van had.
In dergelijke situaties vaar ik niet dicht op “oude mannekes die niets van stelbouten o.i.d. weten” maar liever op jonge hoogopgeleide technici die álles weten van automaatbakken.
Die mensen vindt je onder andere bij
http://www.atsdenhaag.nl/content/ons_bedrijf in
Rijswijk.
Ik reed daar op een ochtend even langs en deed mijn verhaal aan de balie. De werkplaats chef liep even mee naar buiten en zei na één blik op mijn auto: “Oh, daar zit een 722.122 bak in. Die hebben een stelbout voor de B3-remband, en die werkt nogal eens los.”
O.k, auto op de brug, bout vastzetten en een kwartier en 25 euries later was mijn probleem opgelost. Ik kreeg nog een fles ATF mee en nu, twee jaar later, werkt de achteruit nog steeds perfect.
Vanzelfsprekend heb ik goed opgelet waar de betreffende bout nou precies zit, en later op de bollensleutelclub foto’s van e.e.a. gemaakt.
Het is een draadeind met daarop een moer, hetzelfde systeem als de afstelling van je stuurhuis bijvoorbeeld. Je moet dus zorgen dat je dat draadeind mee terug draait, en niet alleen de borgmoer.
Van onder af is hij niet te zien, omdat de solenoïde er precies voor zit.
Bij een uitgebouwde bak is het goed zichtbaar, en dan is ook duidelijk waarom dit vanaf de onderkant zo moeilijk te lokaliseren is.
Ik hoop dat jouw probleem dezelfde oorzaak heeft, en dit verhaal je dus verder helpt.
Groeten,
Roel
Bollensleutelclub