[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
minder lekker op gas..... : LPG Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2024, 23:54

minder lekker op gas.....

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

minder lekker op gas.....

Berichtdoor Rene » 07 sep 2010, 23:19

Beste Benzen,
sinds vorige week rijdt mijn 250 Witje minder goed op gas.
Bij koude start jaagt hij voor 20 seconden hoog in de toeren,zakt dan weer langzaam naar normaal stationair en hapert dan soms met optrekken.
Heb het luchtfilter + huis schoongemaakt en het 4-pits gascomfoor bovenop de Solex 4A1 schoongemaakt met goed resultaat als de motor op temperatuur is.
Zou het met evt. kleppen stellen opgelost zijn? (nu 5500 km na koprevisie te Bemmel) Of is het misschien de Solex die nou lastig gaat doen?
Wie kan mij advies geven, ik weet dat het complexe storingen kunnen zijn, maar misschien heeft een van jullie nog een tip...

groeten van Rene
Rene

Re:minder lekker op gas.....

Berichtdoor Maikel » 08 sep 2010, 12:20

hoi
heb je de CO al laten afstellen door de gasman, en kleppen stellen zou ik sowieso zo snel mogelijk doen.
Begint hij al te schudden?
Ik net mijn 200 T op gas laten afstellen en dat merk je meteen,

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor FrankG » 08 sep 2010, 13:01

Zorg voor een goeie ontsteking hè, dat weet je toch wel. Komt extra kritisch op LPG. Zo lees je het hier de hele tijd en ik heb het zelf ook gemerkt. Bij twijfel kabels en zo vervangen.
FrankG

Berichtdoor Rene » 08 sep 2010, 21:22

hoi Mikel en Frank,dank voor jullie advies.
Nee hij schudt nog niet en de ontstekingkabels zijn ook pas 5500 km oud...maar afstellen en kleppenstellen ga ik eerst maar regelen...weet overigens iemand hoe en bij wie ik die Solex kan opknappen? Geen chokekleppen meer, rijdt alleen boven deellast op benzine, gas los=afslaan etc. kortom het is eigenlijk alleen maar een gasdoorgever geworden.....kan die nog gerepareerd worden?

Rene
Rene

Berichtdoor Maikel » 08 sep 2010, 21:54

hoi Rene,
wat een geweldige slogan onderaan zeg! zelf bedacht ? Ik vind hem te gek....
Heb je ook een zo'n smeersysteem als Flashlube of derg.
gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor whiteman » 09 sep 2010, 16:32

hoi rene,
heb je ook de bougies vernieuwd?deze kun je het beste afstellen op 0.6 mm.Standaard staan deze op 0.8 mm dacht ik.
Bij mijn 280E loopt ie op gas en bougieafstelling 0.7 ook beroerd,vandaar deze tip.

groeten,
jdw
whiteman

Berichtdoor Remigius » 09 sep 2010, 17:05

Is het niet zo dat bij langere vlamboog, de vlam ook groter is en juist 0,8mm de juiste maat is. dat ter info voor mij ook.

Gr
Remy
Remigius

Berichtdoor whiteman » 10 sep 2010, 19:13

tja remy,ik weet t,dat klinkt inderdaad logisch,maar het is toch echt zo dat mijn 280 beter loopt op 0.6 dan op 0.7 of 0.8.
Toen ik nieuwe bougies had gekocht zonder eerst de goede afstand af te stellen,liep de Benz echt niet lekker;bij koude motor regelmatig "op 5 poten",en bij warme motor bleef de motor niet stationair draaien en sloeg dus (regelmatig) af.
Na de bougies op 0.6 gezet te hebben,waren deze problemen niet meer aan de orde en loopt de motor soepeltjes.
Ik zeg altijd maar zo: baat het niet dan schaadt het niet!
whiteman

Berichtdoor Remigius » 10 sep 2010, 20:15

Mijne loopt goed, nu, op de standaard afstand (wellicht 0,8), maar denk wel dat het altijd beter kan, zeker met koudstart. En nu na 6-7 duizend km na het kleppenstellen merk ik wat licht schudden stationair, misschien dat hij met iets kortere electrode afstand dan beter is nog...we streven altijd naar perfectie ten slotte:-) bedankt ook wee rvoor de info.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Theredone51 » 10 sep 2010, 23:25

Wat betreft die bougieafstand, dat kan perfect kloppen. Je zou zeggen grotere vlamboog => betere ontbranding máár je moet niet de energie vergeten die nodig is om die vlamboog te trekken.

Met een kortere elektrodeafstand is de te overbruggen afstand kleiner en kan de vonk dus makkelijker overspringen. Hierdoor krijg je een wat krachtigere vonk. Dit is wel zo gemakkelijk omdat je met een lastig onbrandbaar mengsel zit (lastiger dan benzine, LPG dus).

Al met al is het dus best logisch dat met een iets kleinere elektrodeafstand de motor beter loopt.
Theredone51

Berichtdoor drieske » 11 sep 2010, 12:10

En de ontsteking een paar graden vroeger zetten omdat LPG langzamer ontbrand dan benzine. Dan trekt ie ook beter.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor alex240diesel » 12 sep 2010, 20:15

Als je alleen op LPG gaat rijden kan je de ontsteking tot wel 8 graden vervroegen. echter dan loopt hij zwaar k op benzine.
alex240diesel

Berichtdoor drieske » 12 sep 2010, 21:15

8 graden is wel een beetje veel, ikzelf heb 'm ca.3 graden eerder gezet en dat gaat prima ook op benzine.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Rene » 14 sep 2010, 07:53

Mannen,
dank jullie wel voor jullie adviezen, ik neem ze ter harte.
@ Maikel: ...und dazu ein belegtes Brot mit Schinken, ein belegtes Brot mit Ei... (usw.) hoort bij een duits lied dat ik ooit voor het eerst hoorde in het bouwjaar van mijn Benz (1978)op een popfestival in toen nog West-Duitsland (Duisburg), werd door duizenden dorstige Duitse kelen ingezet....en natuurlijk ook meegebruld...
Als je googelt vindt je er vast nog wel wat over.....
Rene

Keer terug naar LPG Specifiek