[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
ML wax met lijnolie : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:17

ML wax met lijnolie

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

ML wax met lijnolie

Berichtdoor janbenz1 » 23 mei 2006, 20:11

Vandaag heb ik dan de overall aangetrokken, en onder de auto gekropen.
Ik heb ML wax vermengd met rauwe lijnolie en verwarmd.
Eerst de onderkant goed schoongemaakt, wat ik eerder deze week al had gedaan met water.
Nu dus goed droog, en met de borstel en kwasten allen hoekjes en randen in de wielkasten schoongeboend.
Er kwam toch nog veel zand uit de voorste wielkasten, als je met je hand naar voren duwt, bij de koplampen hoopt daar veel zand op en blijft ook lang nat na een regenbui.
Dus een aandachtspunt!:unsure:
Toen de kunsstof binnenschermpjes los gemaakt, en vond ik nog een komplete sahara tussen het spatscherm en binnenscherm.
Dus de voorspatborden aan de onderzijd losgemaakt, zodat ik al het (natte) zand kon verwijderen.
Goed droog gemaakt, en later dik in de wax met waxolie gezet.:whistle:
Verder alle kokerbalken, deuren, achterkant bumpers, bodem, kokertjes van motordekse en kofferdeksel, onder de roosters bij de ruitewissers, onder de hoedeplank, in de gaatjes in de kofferbak tot in alle hoekjes onder de achterramen.:unsure:
Veel werk, maar ik denk dat er weer een paar jaar zijn verdiend.
Ik zal nog een paar fotos plaatsen voor de gene die er interesse in heeft.

janbenz1

Antwoord:ML wax met lijnolie

Berichtdoor janbenz1 » 23 mei 2006, 20:13

Ook onder de roosters van de ruitewissers is een belangrijk punt.

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 23 mei 2006, 20:16

Bij de voorschermen kun je de binnenschermen met 3 parkers losmaken en verwijderen.
Hierachter blijft heel veel vuil hangen.
Is zeker de moeite waard om eens per jaar schoon te maken.
Is niet veel werk, maar wel een behoud.

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 23 mei 2006, 20:20

Nog even een paar inwendige foto's gemaakt.
Dit was voor het behandeld werd met de waxolie.
Toch nog niet slecht.
Op plaatsen waar je bijna niet bij kunt om te zien, kun je het beste even een paar fotos maken kun je goed zien hoe het er uitziet.

janbenz1

Berichtdoor janbenz1 » 23 mei 2006, 20:21

Ach ja dan de gek zelf ook nog maar even.:blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush: :blush:

Grotnis fan Jan.

janbenz1

Berichtdoor Robert » 23 mei 2006, 22:16

Hadie Jan , dit zijn tips waar je wat aan heb( roest is het grote gevaar!!! :angry: :( :angry: :S :blush: :dry: )Resultaat ziet er goed uit, maar heb ik toch nog een vraagje. Welke mengverhouding heb jij gebruikt?

Groet Robert;)

Robert

Berichtdoor MarceldB » 23 mei 2006, 22:24

Mooi werk, Jan. Bedankt voor je tips.

Stel dat er kleine oppervlakkige roestplekjes zijn ontstaan, kan je dat spul er dan gewoon overheen spuiten? Met andere woorden: werkt het ook als roeststopper/-omvormer?
MarceldB

Berichtdoor janbenz1 » 23 mei 2006, 22:38

De mengverhouding is 1 liter ml wax en 05 liter lijnolie.
Je vermengt het totdat je een axeptabele dikte hebt.
Doordat je het warm maakt wordt het nog dunner.
De bodem heb ik gewoon met volle ML wax gedaan.
Maar binnen in de koker balken is het belangrijk dat het goed in de naden kan vloeien.
Veel succes.
Jan.
janbenz1

Berichtdoor Lode » 23 mei 2006, 23:00

Toch wel lekker om een eigen garage/werkplaats te hebben. Ik zie me dit nog niet meteen op de straat voor het huis doen.
Knap werkt Jan!
Lode

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 23 mei 2006, 23:47

Wat goed dat er meer mensen zijn die met de holle ruimten en roest bezig zijn.... ik ben er zelf ook al geruime tijd mee bezig. lijnolie heeft een hoge capolaire werking dat wil zeggen, het droogt in principe nooit helemaal, en is zo dun dat het in de bestaande roest kruipt en dit lekker vettig houdt waardoor het blik niet verder roest. het wordt wel taaier maar zodra de temperaturen oplopen krijgt het zijn kruipende werking terug... natuurlijk moet je wel af en toe een nieuwe behandeling geven.
ik heb wellicht nog een paar tips die menigeen vergeet...

1 haal de achterbank er compleet uit, hierachter zitten rubberen doppen die toegang geven tot holle ruimten. die bijna iedereen vergeet

2 in geval van een sedan en coupe in de kofferbak zit een afdekplaat voor de brandstoftank met bekleding er op verwijder deze en je ziet wederom rubberen doppen die in holle ruimten uitmonden

3 de bekleding van de kofferbak, de kunststof schermen, haal ze er uit en zorg dat je goed warme olie in alle hoeken spuit

4 haal de vloermatten uit de wagen en nogmaals rubberen doppen.....

5 demonteer de achterwielen je zult zien dat er wederom rubberen doppen tevoorschijn komen (wel eerst goed alle zand en blubber verwijderen) er zitten eveneens achter de wielkastrand doppen verborgen

6 vergeet de binnenkant van de bumper niet...

7 als je de voorbumper demonteert, heb je direct toegang tot het voorste gedeelte van de kokers

8 zelf demonteer ik de voorschermen 2 keer per jaar om te kijken hoe het zakie er bij staat en werk zo nodig bij

ik hoop dat ik jullie iets verder heb geholpen hiermee het zou denk ik een goed idee zijn alle tips m.b.t holle ruimten en hun behandeling in een artikel te verwerken zodat iedereen het allemaal op een af te werken lijstje heeft staan

groeten,

Adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Topasbrauner » 24 mei 2006, 11:26

Jan, goed werk! Je wagen ziet er nog erg goed uit zo, dus je bent het voor.

Adriaan, goede aanvullingen. 2 keer per jaar de schermen eraf lijkt me wat vaak, ik heb me voorgenomen 1keer per twee jaar. Ik hoop dat dat niet te laat is :ohmy: :ohmy:
Topasbrauner

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 24 mei 2006, 17:54

twee keer jaar is normaal gesproken vaak, maar mijn voorschermen zijn een beetje gammel, ik heb door rotterij bij de ene een groot stuk glasvezel moeten maken achter de voorbumper (niet zichtbaar, immers de bumper zit er voor) en de andere heb ik op twee vervelende plekken moeten lassen (de aanhechting aan de koker, en op de plek onder voor bij het dubbele plaatwerk), wil gewoon zeker zijn dat ik op die plekken geen roest weer krijg, en op deze manier kan ik het beetje dat er mogelijk zit op tijd weghalen. omdat de rest van de schermen goed is en de lak nog origineel is, heb ik indertijd besloten de oude schermen op te lappen. Ik probeer vervangen op die manier zo lang mogelijk uit te stellen. het lapwerk is nu 2 jaar geleden en het gaat nog steeds goed!

Groetjes,

Adriaan

P.S. als je lijnolie mengt met bijenwas (van kaarsen van ECHTE bijenwas, geen paraffine, dit wordt namelijk hard en broos), en frituurvet, krijg je een dikke vette substantie.
Dit heb ik dik in de wielranden gesmeerd (wordt niet hard maar blijft vet en lekker dik, je moet wel oppassen het stolt direct wanneer je het van het vuur haalt, (ik had een petroleum stel met een pan er op naast me staan) de auto heeft inmiddels in de zon gestaan de afgelopen weken en het is er niet uit gesmolten. misschien een goed idee als afdeklaag nadat je de auto behandeld hebt met pure lijnolie of een dunner mengsel.<br><br>Bericht gewijzigd door: adriaanvogelzang, op: 2006/05/24 18:17
AdriaanVogelzang

Berichtdoor janbenz1 » 24 mei 2006, 19:56

Adriaan, bedankt voor de aanvulling.
Is inderdaad belangrijk,handig is om ook even de holle ruimte behandeling op de site erbij te hebben.
Weet je waar je ongeveer moet zoeken naar de rubberdoppen.
Je spuit er nooit te veel op, wat over is loopt er wel weer uit.
Vroeger gebruikte men ook lijnolie op de schepen, en als je nagaat dat deze altijd in zout water varen geeft dit wel de werking van lijnolie weer.
Dus Marcel als je de blaasjes eraf schaaft, en goed met een staalborstel afboent kun je gewoon lijnolie met wax er op doen.
trekt lekker in het metaal, en houd roest buiten de deur.
Spuit desnoods een paar liter in alle gaten, loopt overal lekker in en doet z'n werk elke keer weer als de zon schijnt.
:woohoo:
Daar wordt je toch vrolijk van.
Groet Jan.:silly:
janbenz1

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 18 dec 2006, 17:08

Hoi mannen,

Ik haal deze topic weer even naar boven omdat er nooit meer iets mee gedaan is! Het voorstel was nml om foto's te plaatsen van de holle ruimtes, hoe deze te bereiken en waar de rubberen doppen allemaal verstopt zitten! Misschien is er iemand die dit één deze tijden nog wil toevoegen! Ook zou het T-model er nog in opgenomen kunnen worden, dan is iedereen tevreden!

Ik krijg mijn 230TE ongeveer maart weer tip top en wil haar daarna goed beschermen en behandelen dus zijn tips zeer welkom!! Dit keer wil ik het zelf doen omdat ik zeer vervelende en slechte ervaringen met Goslinga te Leeuwarden heb wbt Dinitrol antiroest behandeling!!

dusssssssss groet Jeroen
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor Robert » 18 dec 2006, 23:32

Jeroen, ik heb zelf geen foto’s maar wel een overzicht, staan ook wat foto’s bij (ook van een T) misschien heb je hier ook iets aan?

Groet Robert uit AP;)
Robert

Berichtdoor Robert » 18 dec 2006, 23:33

Oeps bestand niet mee

<br><br>Bericht gewijzigd door: Robert, op: 2006/12/18 22:38

Robert

Re:ML wax met lijnolie

Berichtdoor janbenz1 » 18 feb 2008, 15:02

Even naar voren gehaald.
janbenz1

Berichtdoor Trouwkoets » 18 feb 2008, 16:00

Nu wel opgenomen in . Mea culpa!
Trouwkoets

Berichtdoor janbenz1 » 18 feb 2008, 19:48

Dank u. :), maar ik heb het nog niet kunnen vinden onder techniek.

Jeroen, ik zal binnenkort zoveel mogelijk de gaatjes en rubberdopjes waardoor je kunt inspuiten op de foto zetten, en er bij plaatsen.

Groetnis Jan.<br><br>Post edited by: janbenz1, at: 2008/02/18 18:55
janbenz1

Berichtdoor Trouwkoets » 18 feb 2008, 23:48

Trouwkoets

Volgende

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto