door MBvO » 09 dec 2009, 00:40
Hoi DonJohnson,
Mooi dat hij beter start maar daar is je probleem niet mee opgelost. Zou inderdaad doen wat Jan en Govert aanraden, kun je makkelijk zelf nakijken en oplossen, ik ben er ook net mee bezig geweest en ik ben echt een beginnend sleutelaar.
Ik weet niet hoeveel je weet van de auto dus ik leg het maar even vanaf 0 uit.
In die zwarte ronde bak zit het luchtfilter. Maak de vier clipjes aan de zijkant even los (zitten behoorlijk strak) en draai het moertje in het midden eraf. Dan kun je het deksel van de luchtfilterbak er zo afnemen en zie je meteen of de bak en het luchtfilter schoon zijn. Zo niet, bak schoonmaken maar oppassen dat er NIKS in het gat in het midden valt want dan gaat het zo je motor in en heb je ellende(die opening in het midden zit namelijk direct op het inlaatspruitstuk van de motor).
Wil je de hele luchtfilterbak eraf halen om bij het andere eind van dat zwarte slangetje/ buisje te komen, hoef je alleen maar de slang van de bak af te trekken (in ieder geval bij mijn 300D) en drie moertjes los te draaien in de bodem van de luchtfilterbak (zitten ook weer behoorlijk strak) en dan kun je de bak er zo omhoog aftillen. Let op, weer goed de opening in het midden afdekken/ schoonhouden!
Het luchtfilter kun je vervangen of met perslucht schoonspuiten. Je moet het van binnen naar buiten schoonspuiten, dus vanuit het midden van de cirkel, door het metalen roostertje en de rommel naar buiten toe uit de papieren ribbels spuiten.
Heb je de bak eraf dan zie je het andere eind van de carterontluchting. Dit zit aan beide kanten met een rubber knietje. Je kunt het makkelijk uit elkaar nemen (zitten vaak geen klemmetjes op) en met een doekje of ontvetter schoonmaken. Ik zou ook even het plastic buisje doorblazen/ doorspoelen met heet water en/ of schoonmaakmiddel, maar let wel op dat alles droog en schoon is (ook van binnen!) voor je het weer terugbouwt. Let op dat je geen rommel/vocht in de openingen van de motor krijgt!
Zo, dat gedaan, luchtfilterbak er weer op, filter er weer in, bak dicht en weer proberen.
Als het dat niet is kan het probleem onder je kleppendeksel zitten, misschien zit daaronder veel prut/ aanslag die de carterontluchting afsluit. Dat kun je zien/ schoonmaken als je de kleppen stelt/ laat stellen want dan moet het kleppendeksel er toch af.
Succes!