[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
moeizaam starten : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 00:25

moeizaam starten

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

moeizaam starten

Berichtdoor donjohnson » 05 dec 2009, 12:57

had al in een eerder topic van 3 maanden geleden aangegeven dat mijn 123 200D moeizaam start, ik ben er nu achter hoe het komt.
boven op de motor iets naast de oliedop zit een plastic buisje met daarin een slang, regelmatig wil de auto niet starten, maar zodra ik de slang los maak dan start hij wel direct. ook als ik 5 keer geprobeerd heb zonder slang te starten zodra ik de slang eraf pak dan start die altijd.
wie weet wat het probleem is ?
met slang draait die heel moeizaam rond lijkt dan net alsof de accu niet genoeg power meer heeft om rond te draaien maar de accu heeft power zat een 100ah bosch accu splinternieuw
ook blijft zij heel lang na dieselen en vaak wilt die ook helemaal niet uit.

ps zodra die warm is start die direct.

dankjewel alvast<br><br>Post edited by: donjohnson, at: 2009/12/05 12:02
donjohnson

Re:moeizaam starten

Berichtdoor JantjeV8 » 05 dec 2009, 22:09

Maak er eens een fotootje van. Ik heb de indruk dat het om de carterventilatie gaat, maar begrijpen doe ik het niet. Als je een plaatje neerzet krijg je dat 'ohja' effect.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor donjohnson » 05 dec 2009, 23:54

dit is het buisje wat ik bedoel
wat is hier aan te doen om dit te verhelpen?
donjohnson

Berichtdoor 300TD W123 » 06 dec 2009, 00:15

Hallo

Wanneer zijn je kleppen voor het laatst gesteld?

Groet Mark
300TD W123

Berichtdoor Martin66 » 06 dec 2009, 00:21

Dat is inderdaad de slang van de carterventilatie. En zoals JantjeV8 ook al zei, begrijpen doe ik het niet.
Het enige dat ik kan bedenken is dat je misschien je luchtfilter eens moet bekijken. Als dat wat dichtzit, kan dat voor extra aanzuigweerstand zorgen, wat dan weer deels wordt opgelost door je carterventilatie los te halen.
Succes ermee, groet Martin
Martin66

Berichtdoor donjohnson » 06 dec 2009, 10:28

kleppen sinds dat ik hem heb dat is ongeveer een 5000 km geleden is het zeker niet meer gebeurd ervoor durf ik niet te zeggen. zal het zoveel verschil kunnen maken door de kleppen ?

ik probeer het in het kort even duidelijker te omschrijven,
als de motor koud is wil hij regelmatig niet starten, maar zodra ik de carterventilatieslang losmaak en dan de sleutel omdraai dan start hij wel meteen. en ik de carterventilatieslang er dan weer op doe blijft die ook gewoon lopen.

dit probleem heb ik niet meer een warme motor.
donjohnson

Berichtdoor JantjeV8 » 06 dec 2009, 11:15

Dat dat slangetje zoveel uitmaakt kan ik niet plaatsen. Maar ik denk wel dat je blokkie aan een onderhoudsbeurtje toe is. Zijn ademhaling kan wel wat beter denk ik.
Dus luchtfilter vervangen en de behuizing schoon maken. Kleppen nauwkeurig stellen.
Controleer je gloeiers ook maar eens.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor JantjeV8 » 06 dec 2009, 11:18

Overigens, hoe start jij hem/haar??

Eerst gloeien, gasonderin en starten of start je onder gas te geven?
Met deze temperaturen mag je gerust vollast starten. Zodra hij aanslaat de gas op laten komen en met weinig gas even mooi rond laten draaien.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor 300TD W123 » 06 dec 2009, 12:04

300TD W123

Berichtdoor donjohnson » 06 dec 2009, 19:29

onderhoudsbeurt zoals nieuwe olie , olie filter , luchtfilter , gloeibougies heeft hij gehad alleen de kleppen stellen nog niet.

ik start altijd zonder ook maar aan het gas te komen.
maar ik zal een afspraak gaan maken dat ze de kleppen eens netjes gaan stellen voor me en dan laat ik hem maar even nakijken voor de zekerheid.

rij er met veel plezier nog in en dat wil ik zo houden :)
donjohnson

Berichtdoor Govert » 06 dec 2009, 19:37

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:09
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor donjohnson » 09 dec 2009, 00:20

ik merk als ik nu inderdaad met wat gas start dat die beter aan springt.
bedankt voor de tip
donjohnson

Berichtdoor MBvO » 09 dec 2009, 00:40

Hoi DonJohnson,
Mooi dat hij beter start maar daar is je probleem niet mee opgelost. Zou inderdaad doen wat Jan en Govert aanraden, kun je makkelijk zelf nakijken en oplossen, ik ben er ook net mee bezig geweest en ik ben echt een beginnend sleutelaar.

Ik weet niet hoeveel je weet van de auto dus ik leg het maar even vanaf 0 uit.

In die zwarte ronde bak zit het luchtfilter. Maak de vier clipjes aan de zijkant even los (zitten behoorlijk strak) en draai het moertje in het midden eraf. Dan kun je het deksel van de luchtfilterbak er zo afnemen en zie je meteen of de bak en het luchtfilter schoon zijn. Zo niet, bak schoonmaken maar oppassen dat er NIKS in het gat in het midden valt want dan gaat het zo je motor in en heb je ellende(die opening in het midden zit namelijk direct op het inlaatspruitstuk van de motor).
Wil je de hele luchtfilterbak eraf halen om bij het andere eind van dat zwarte slangetje/ buisje te komen, hoef je alleen maar de slang van de bak af te trekken (in ieder geval bij mijn 300D) en drie moertjes los te draaien in de bodem van de luchtfilterbak (zitten ook weer behoorlijk strak) en dan kun je de bak er zo omhoog aftillen. Let op, weer goed de opening in het midden afdekken/ schoonhouden!
Het luchtfilter kun je vervangen of met perslucht schoonspuiten. Je moet het van binnen naar buiten schoonspuiten, dus vanuit het midden van de cirkel, door het metalen roostertje en de rommel naar buiten toe uit de papieren ribbels spuiten.
Heb je de bak eraf dan zie je het andere eind van de carterontluchting. Dit zit aan beide kanten met een rubber knietje. Je kunt het makkelijk uit elkaar nemen (zitten vaak geen klemmetjes op) en met een doekje of ontvetter schoonmaken. Ik zou ook even het plastic buisje doorblazen/ doorspoelen met heet water en/ of schoonmaakmiddel, maar let wel op dat alles droog en schoon is (ook van binnen!) voor je het weer terugbouwt. Let op dat je geen rommel/vocht in de openingen van de motor krijgt!
Zo, dat gedaan, luchtfilterbak er weer op, filter er weer in, bak dicht en weer proberen.
Als het dat niet is kan het probleem onder je kleppendeksel zitten, misschien zit daaronder veel prut/ aanslag die de carterontluchting afsluit. Dat kun je zien/ schoonmaken als je de kleppen stelt/ laat stellen want dan moet het kleppendeksel er toch af.
Succes!
MBvO

Berichtdoor donjohnson » 09 dec 2009, 00:45

hey dankjewel, aankomend weekend was ik het ook van plan om te gaan doen op mijn gemak en dan wou ik ook de kleppen sowieso laten stellen, de luchtfilter zit er net 3000 km in die heb ik zelf er nieuw in gezet dus die zal goed moeten zijn.
toch bedankt voor je advies
donjohnson

Berichtdoor MBvO » 09 dec 2009, 14:59

Aangezien de motor beter loopt (koud) met open carterventilatie kan het dus zijn dat hij ofwel beter lucht aanzuigt via het zwarte buisje, ofwel beter zijn carterdruk kwijt kan boven uit het kleppendeksel.
Is de luchtaanzuigpijp van de luchtfilterbak ook schoon?
Volgens mij heeft jouw 200D een klep in het inlaatspruitstuk. Deze wordt aangestuurd door je gaspedaal. Hier is wat uitleg over geschreven maar die heb ik nu niet bij de hand. Misschien is je stationair toerental niet goed afgesteld (te laag?). Als je gas geeft krijgt hij meer diesel en zal hij makkelijker starten (rijker mengsel), maar dan rookt hij ook meer want niet alle diesel wordt verbrand.

Zijn je gloeiers nog wel goed? Allemaal? En het relais al eens nagemeten? Is makkelijk, want ik kan het ook! Zie een goede uitleg van Govert.
Bij warme motor (koelwatertemperatuur boven 50 graden) is voorgloeien amper meer nodig en zal hij sowieso beter starten.

Wat voor olie heb je erin? Als het echt koud is (zeg onder de vijf graden) dan is 15W40 eigenlijk al te dik. Misschien dat hij daardoor moeizamer start. Als je in deze winter olie wisselt zou ik maar eens 10W40 mineraal (of halfsyntheet) proberen (maar begin hier geen discussie over, hier zijn al pagina's over volgeschreven, zie zoekfunctie...).

Kleppen stellen zou ik als eerste laten doen want dat kan een enorm verschil maken. De rest kan je zelf controleren.
Succes
MBvO

Berichtdoor donjohnson » 14 dec 2009, 22:03

dankjewel, hij moet echt weg nu, begin me er zwaar aan te irriteren , de tijd is het ergste kan hem niet meer voor de 20ste weg brengen want dan ben ik op wintersport ( niet met de eigen mb ) tot die tijd kan ik er niet meer in rijden ben ik bang want nu het gevroren heeft gaat die helemaal niet meer aan. denk dat het een combinatie van te dikke olie, kleppen niet gesteld en misschien te weinig compressie is.
iemand nog een idee om de olie warm te krijgen zonder de auto te starten ?
zodat ik hem in ieder geval naar huis krijg zonder lid te zijn van de anwb
donjohnson

Berichtdoor 300TD W123 » 14 dec 2009, 22:45

Hallo

Als ik het goed begrijp staat je auto nu niet thuis. Van waar naar waar moet de auto? Is er wel mee te rijden als de motor loopt?
Als je sàvonds tijd hebt en het is niet te ver wil ik wel eens komen kijken.

Groet Mark
300TD W123

Berichtdoor Govert » 14 dec 2009, 23:09

<br><br>Post edited by: Govert70227, at: 2010/02/24 16:11
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee

Berichtdoor MBvO » 15 dec 2009, 00:30

Hm, ok, bedankt Govert. Jij nog suggesties?
MBvO

Berichtdoor donjohnson » 19 dec 2009, 15:58

nou ff tijdje niet online geweest vanwege sterfgeval en ziekte, Mercedes staat nog steeds inderdaad niet thuis staat bij mijn vriendin. +- 30 km van mij thuis. anwb proberen te bellen en eerlijk gevraagd of het kon via mijn vader zijn lidmaatschap al lid vanaf 1980 en pas 1 keer gebeld. maarrrr nee je kan wel lid worden voor € 220 meneer. sorry dan hoeft het voor mij ook niet meer.
sinds het nu dus onder de 0 graden is draait die ook echt zo goed als niet meer rond.
heb de carterontluchting schoon gemaakt was niet verstopt. maar ook met de carterontluchting eraf start die niet. was nu aan het denken om de olie op te warmen op een of andere manier zodat hij "waarschijnlijk" wel start met warme motor. heb helaas geen electrisch kacheltje meer voor het op te warmen onder de kap.

@ mark de auto staat in kessel (limburg) en moet naar vlodrop.
donjohnson

Volgende

Keer terug naar Techniek