[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Moer achterop dieselpomp : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 08:02

Moer achterop dieselpomp

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moer achterop dieselpomp

Berichtdoor Chaco » 13 apr 2020, 20:30

Vandaag heb ik aan de moer achter op me dieselpomp gedraaid om mijn stationair iets lager te zeggen. Echter heb ik achteraf gehoord van een meneer dat ik daar niet aan had moeten zitten. Is dit echt zo erg als die meneer beweert of kan het geen kwaad?
Bijlagen
1796689A-BC5C-44B6-BB92-2F05CFE24279.jpeg
1796689A-BC5C-44B6-BB92-2F05CFE24279.jpeg (83.97 KiB)
Chaco
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Moer achterop dieselpomp

Berichtdoor MB280E » 13 apr 2020, 22:48

De schroefjes waar je niet “mag” aan draaien zitten verstopt achter het dekseltje. ;)
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Moer achterop dieselpomp

Berichtdoor Chaco » 14 apr 2020, 01:21

Deze boutjes op de foto zijn dus niet erg als ik je goed begrijp?
Chaco
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Moer achterop dieselpomp

Berichtdoor Chaco » 14 apr 2020, 18:25

Als iemand een antwoord heeft hoor ik het graag, want ik durf zo niet de wagen meer te starten bang dat er wat misgaat.
Chaco
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Moer achterop dieselpomp

Berichtdoor Govert » 15 apr 2020, 17:28

Op zich "mag" de stationair schroef verdraaid worden, maar het is vreemd dat het nodig is. Eens ingesteld is het eigenlijk altijd goed en het staat ook niet op de onderhoudslijst.

Het instellen is mogelijk, maar je moet een toerenteller hebben, de motor moet warm zijn (60-80ºC). Er is een specifiek toerentalbereik voor stationair. Samen met de toerentalversteller op het dashboard mag het ook niet boven een bepaald toerental komen, want als dat te hoog is loopt de motor (met deze RSF-regelaar) vanzelf naar het hoogste toerental (en wordt dan afgeregeld). Daar gaat de motor ook niet direct kapot van, maar het is niet zo handig natuurlijk. Bij een koude motor is het wel schadelijk.

Instelwaarde voor stationair is 700–800 toeren, met stationairschroef op dashboard erbij 1000-1100 tpm. Motor moet blijven lopen als aanjager aanstaat en stuurbekrachtiging goed gebruikt wordt (stuur helemaal naar een kant bewegen).

De moer moet losgedraaid worden (met ringsleutel), dan kan de stelschroef verdraaid worden.

De echt spannende schroeven zitten inderdaad achter een plaatje.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Moer achterop dieselpomp

Berichtdoor Chaco » 16 apr 2020, 00:04

Heel erg bedankt voor je reactie Govert. Gelukkig is het geen probleem.

Het is inderdaad een beetje vreemd, maar ik kreeg vaak te horen van andere W123 eigenaren dat m'n stationair toerental aan een best hoge kant zit. Zelf heb ik deze een keer gemeten met een toerenteller gericht op de grote ventilator. Ik was toen uitgekomen op 726 rpm. Dit was met warme motor en zonder het draaien van toerental versteller. Hij staat nu iets lager en vind de motor wel mooi lopen nu. Deze heb ik nog niet gemeten.

Wat me wel opviel was dat wanneer ik de stationair toerental alsmaar lager draaide er een steeds harder wordende tik in de motor te horen was. Ook op een helling met de neus omlaag verdwijnt dit geluid. Ben best benieuwd naar wat dit geluid kan zijn.
Chaco
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 23 okt 2019, 02:01
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 41 gasten

cron