[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor 120 graden - kachel koud : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:27

Motor 120 graden - kachel koud

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor McFalcon » 06 maart 2013, 11:23

Hoi

Mijn 300D uit 1982 doet nogal vreemd de laatste tijd wat betreft de temperatuur. Bij het stilstaan voor een stoplicht gaat de temperatuurmeter ineens naar 120 graden en begint de kachel koude lucht te blazen. Als ik vervolgens verder rij keert ie weer vrijsnel terug naar 80 graden en lijkt alles weer normaal.

Groet Kees
McFalcon
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 14 nov 2012, 22:35
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor Martin123T » 06 maart 2013, 13:15

Welkom op dit forum. Wat voor 300D betreft dit en wat zijn de opties?
Martin123T
 


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor Govert » 06 maart 2013, 13:52

Heb je het koelvloeistofniveau al gecontroleerd?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor Peter77 » 06 maart 2013, 18:29

Het kan je termostaat zijn die vast zit ofzo.
Ja en controleer koelvloeistof
Peter77
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 13 feb 2013, 13:48
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor Peter77 » 06 maart 2013, 18:31

Ik heb in het verleden dit ook gehad met een 300D, In de zomer had ik gewoon water in de radiator gedaan, niet wetende dat kloelvloeistof ook een smerend effect heeft, dus minder corrosie in je syteem, daardoor is denk ik m.n termostaat vastgaan zitten, dit liep niet goed af toen ik een ander m'n :( auto had uitgeleend.
Peter77
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 13 feb 2013, 13:48
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor Frankie68 » 06 maart 2013, 18:47

of versleten waterpomp, doorvoer kanalen te smal door corrosie /kalk

heb ook veel gedoe gehad..eindigend in een nieuwe cylinderkop
Frankie68
 


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor Ingemar » 06 maart 2013, 22:14

Dat is een circulatie probleem, door lucht in het systeem of een waterpomp die niet meer werkt.
De thermostaat zou niet logisch zijn aangezien je koude lucht voelt. Bij een correct koelvleoistof niveau, zou je, ondanks en niet functionerende thermostaat, een warme kachel moeten hebben. Maar het is niet zeldsaam dat ook die ook niet goed meer werkt. Controle van de waterpomp zou ik zeggen.

Door dat je rijdt gaat ie koelen zeker met dit koude weer. Maar je temperatuur is niet normaal.
Pas op dat je niet blijft doorrijden zo. Je kunt inderdaad schade aan de koppakking krijgen als metaal gaat ontzetten.
Je thermostaat kun je vervangen, kost ca10euro en een redelijk simpel klusje.


Geen andere verschijnselen, witte rook, kvs niveau op peil??
Avatar gebruiker
Ingemar
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 10 mei 2011, 21:31
Roepnaam:
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor McFalcon » 06 maart 2013, 22:35

Heb vanavond koelvloeistof bijgevuld, er kon ruim een halve liter bij. Opvallend vond ik dat er een vacuüm was bij het losdraaien van de dop (of is dat normaal?). Ga morgen kijken of de situatie veranderd is …
McFalcon
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 14 nov 2012, 22:35
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor Govert » 06 maart 2013, 22:50

Het koelsysteem staat onder druk, dus het kan dat als je de dop losdraait, dat je te maken hebt met drukverschil. Onder normale omstandigheden verlies je geen koelvloeistof, dus houdt het niveau in de gaten.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Motor 120 graden - kachel koud

Berichtdoor McFalcon » 07 maart 2013, 09:11

Heb vanmorgen geen last gehad van verhoging. Dat kleine beetje koelvloeistof maakt blijkbaar een groot verschil …
McFalcon
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 14 nov 2012, 22:35
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten

cron