[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motor slaat af, bij het remmen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:49

Motor slaat af, bij het remmen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor slaat af, bij het remmen

Berichtdoor joris » 30 aug 2011, 14:03

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik problemen met mijn MB, wanneer ik aan het rijden ben en wat harder rem tot stilstand slaat de motor af. De auto is voorzien van een automaat en zou normaliter stationair moeten draaien.

Een week ervoor heb ik de olie vervangen in de motor en in de automaat/omvormer, kort nadat dit vervangen was waren er niet direct problemen met het rijden.
Zelf vermoed ik dat dit komt doordat na de olie wisseling de weerstand in de omvormer groter is geworden waardoor de motor afslaat.

Mijn vraag is dan ook,
Wat kan het probleem zijn?
Kan ik hier iets aan doen?
Moet er iets afgesteld worden?
En hoe doe ik dat?

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen,

Alvast bedankt,

joris
joris

Re: Motor slaat af, bij het remmen

Berichtdoor Hannus1986 » 30 aug 2011, 19:03

Hallo Joris,

het is misschien makkelijk om je type Benz hier te vermelden. Dat is altijd handig om te weten voor de techneuten hier

Groet,
Han
Hannus1986

Berichtdoor joris » 01 sep 2011, 22:27

Sorry voor de slordigheid, Het is een 230E met een M102 motor, hier is de derde generatie. Morgen zal ik een foto bijvoegen van de motor onder het luchtfilterhuis.

Reacties zijn welkom.

Groeten joris
joris

Berichtdoor SgtPeppers » 01 sep 2011, 22:45

Rij je op LPG? Zo ja, dan kan het dat bij afremmen de motor afslaat door 'wind' in de luchtinlaat, dit word vaak opgelost door een klepje te monteren voor de aanzuigbuis van het luchtfilter. Ik had er met mijn 230E op LPG ook wel eens last van.

En verder:
Hoe heb je de olie van je automaat vervangen (+ filter?), en is die nu goed op peil? Peilen: ±20 km rijden, auto 'waterpas' neerzetten met lopende motor, rustig door alle standen van automaat heen en ik elke stand een beetje gasgeven met voet op de rem, 2 minuten stationair draaien, dan moet het peil tussen min en max staan.
Is je auto een merkbaar lager stationair toerental gaan draaien?
Wanneer is de motorolie + filter voor het laatst vervangen? M102 motoren hebben een nogal onderbemeten oliefilter, is belangrijk dat dat regelmatig vervangen word, merkbaar aan een lage stationaire oliedruk.
Zitten alle slangetjes en stekkertjes onder de kap nog goed vast? Er kan gemakkelijk iets losraken namelijk.
Hoe is de staat (of wanneer voor het laatst vervangen) van je ontstekingsdelen: rotor, verdeelkap, bougies, bougiekabels?
SgtPeppers
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor Phuubje » 02 sep 2011, 19:26

Zelf had ik zoiets ook eens, toen was de rembekrachtiger kapot en kreeg hij bij remmen veel valse lucht en viel ook uit.
Phuubje
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor joris » 03 sep 2011, 23:22

Phuubje, hoe kan je de rembekrachtiger controleren? Dit kan best een optie zijn, de motor start ook wat lastig.

Heb ook de kleppen gesteld volgens een uitgebreide omschrijving op het forum, kan me alleen niet indenken wat ik daar fout heb gedaan, hierbij heb ik ook de bougie kabels losgehad. Echter wanneer deze niet goed aangesloten zouden zijn zou je dit ook bij andere toerentallen moeten merken.

Nadat ik de automaat/omvormer olie met het filter, motorolie en filter en de olie in het differtieel had vervangen heb ik nadehand nog zeker 50 KM gereden zonder problemen. Daarna heb ik de kleppen gesteld, wat niet echt nodig was want de speling was minimaal verlopen.

De standaard oorzaken heb ik nagelopen kan niet direct een oorzaak vinden, olie van de automaat staat netjes op peil ook de motorolie en de bougiekabels zitten goed vast.
joris

Berichtdoor Coupe280 » 04 sep 2011, 12:11

LPG of benzine ??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor joris » 04 sep 2011, 13:11

Gewoon op benzine. vind het zonde om er nu al LPG in te zetten.
joris

Berichtdoor Coupe280 » 04 sep 2011, 14:29

joris.
heb je niet ergens een vacuum slangetje losgetrokken of stuk getrokken bv van onstekingvervroeger .
of ergens anders bij de motor tijdens het kleppen stellen .
lijkt me eerder daar ergens te zoeken.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Keer terug naar Techniek