Help! (Ja ga er maar even voor zitten...) Ik zit echt met een hopeloos geval opgescheept. M'n 280TE slaat spontaan af. Niet links- of rechtsaf, maar de motor kapt er zonder aankondiging mee.
Ik heb al eens eerder een geopend over een CO-stelschroef die doorgedraaid was (aldus de Benz-garage), maar dat is waarschijnlijk niet het probleem.
Even een korte (nou, eigenlijk een lange...) geschiedenis: Ik heb de auto ruim een jaar geleden gekocht. Het is een 280TE uit '82 (Hij is nog van Tom Okker geweest
) met bijna 4 ton op de teller. Toen ik 'm net had, heb ik er een maand of 2, 3 zonder problemen mee gereden. Hij startte altijd in één keer, of de motor nou warm of koud was.
Na een tijdje viel het me op dat de motor tijdens het rijden af en toe niet meer op het gaspedaal reageerde, gedurende een paar seconden. Daarna kon ik weer gewoon doorrijden. Vervolgens begon hij echt af te slaan, meestal nadat ik ongeveer 1 kilometer had gereden. Maar ik kon 'm altijd gewoon in z'n vrij zetten, en meteen weer starten.
Aan het begin van de zomer kwamen daar startproblemen bij. De ene dag startte hij meteen, en soms moest ik 10 keer doorstarten. Op een warme motor startte hij ook de ene keer wel goed, en de andere keer weer niet. En als de motor draaide, liep 'ie ook niet erg mooi trouwens.
Nu heb ik 'm een tijdje geleden naar de garage gebracht. Niet naar de Benz, want dat gaat me echt veel te veel geld kosten, en ik heb nou niet het idee gekregen dat ze daar zoveel meer over dit type auto weten.
Daar zijn ze bij het begin begonnen: ik had geen idee wanneer de benzinefilter voor het laatst was vervangen. Die hadden ze nagekeken, en die bleek heel nodig aan vervanging toe te zijn. Met een nieuwe filter erop, liep de motor al een stuk mooier. De monteur had er een stuk mee gereden, en het ging allemaal prima. Maar nadat hij terug was bij de garage, sloeg hij meteen af, en deed vervolgens ook meteen helemaal niets meer.
De volgende stap was om de startonderbreker eruit te slopen: die deed het toch al niet best. Of eigenlijk deed hij het juist te goed, ik moest de sleutel er soms wel 10 keer in douwen voordat de startonderbreker groen licht gaf.
Maar goed, dat bleek dus OOK niet te helpen. Vervolgens heeft hij naar de bobine gekeken, en die zag er ook niet al te best uit. Hij een nieuwe bobine erop gezet, en heeft in een week wel 3 of 4 keer zonder problemen met de Benz gereden. Hij klonk ook hartstikke trots toen hij me opbelde om te zeggen dat ik m'n auto op kon halen.
Goed, ik gisteren m'n auto opgehaald. Hij gaf een demonstratie: de auto startte meteen, en liep prima. Goed, ik blij, en met de auto richting huis gereden. En jawel... na nog geen kilometer: doet ie het niet meer! En hij wilde ook met geen mogelijkheid weer aanslaan. De startmotor draaide wel, maar hij sloeg niet aan. Ik de monteur gebeld, en die kwam er meteen aan. Hij gelijk onder de motorkap gedoken, en gecontroleerd of hij een vonk kreeg: jawel, die was er, dus dan zou hij wel geen benzine krijgen. Meteen de Benz teruggesleept naar de garage, om 'm op de brug te zetten zodat hij kon meten of de brandstofpomp stroom kreeg. Maar hoe kan het ook anders, zodra het controlelampje was aangesloten start de motor. IN EEN KEER!!! Zonder problemen. Dus viel er ook weer helemaal niks te meten.
Vanmorgen hebben we weer ongeveer een half uur gereden. Hij sloeg 1 keer af, en toen duurde het ook 5 minuten voordat hij weer startte. Maar daarna hebben we het wel 10 keer opnieuw geprobeerd, en elke keer startte hij ook direct! Niks aan de hand!
Wat moeten we nou met dat kreng! Het is echt onmogelijk om hem op commando af te laten slaan, zodat er wat gemeten kan worden. Maar aan de andere kant vind ik het ook levensgevaarlijk om met een auto te rijden die spontaan af slaat, en inmiddels heeft het me echt al klauwen met geld gekost.
Wat inmiddels dus al is vervangen:
Bougies
Bougiestekkers
Luchtfilter
Verdeelkap
Compressie gemeten, en die was goed
De motor is inmiddels wel 5 keer opnieuw afgesteld
Bobine
Brandstoffilter
Kleppen gesteld
Wat kan het zijn? Waar te beginnen? Het wordt zo een gebed zonder eind. Het lijkt iets electrisch te zijn: IETS raakt oververhit, kapt er mee, koelt vervolgens weer af, en gaat weer vrolijk verder. Wat me trouwens wel opviel was dat de auto behoorlijk naar benzine stonk toen ik er achter reed. De motor was toen nog niet echt warm. Kan het zijn dat hij teveel benzine krijgt, dat de brandstofpomp daardoor dus te hard pompt (om wat voor reden dan ook), en daardoor oververhit raakt? Of misschien raakt het brandstofpomprelais oververhit?
Dus na het laatste garagebezoek waarbij de brandstoffilter, bobine en startonderbreker zijn verwijderd/vervangen, lijken de warme/koude startproblemen verholpen, en loopt de motor goed stationair. Hoewel die benzinelucht me wel opviel, en bij het optrekken lijkt de motor een beetje te schokken, al lijkt hij wel genoeg vermogen te hebben.
Dus om een (heel) lang verhaal kort te maken: HELP deze gefrustreerde Benz-rijder.
Iedere reactie is welkom, al is het alleen maar om me op te vrolijken; ik had dat kreng het liefst de Rijn in gereden, maar gelukkig stond er een vangrails tussen
Alvast bedankt
Michiel...