[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Motor slaat spontaan af : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 00:36

Motor slaat spontaan af

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Motor slaat spontaan af

Berichtdoor mnieuwen » 28 okt 2006, 23:08

Help! (Ja ga er maar even voor zitten...) Ik zit echt met een hopeloos geval opgescheept. M'n 280TE slaat spontaan af. Niet links- of rechtsaf, maar de motor kapt er zonder aankondiging mee.

Ik heb al eens eerder een geopend over een CO-stelschroef die doorgedraaid was (aldus de Benz-garage), maar dat is waarschijnlijk niet het probleem.

Even een korte (nou, eigenlijk een lange...) geschiedenis: Ik heb de auto ruim een jaar geleden gekocht. Het is een 280TE uit '82 (Hij is nog van Tom Okker geweest ;) ) met bijna 4 ton op de teller. Toen ik 'm net had, heb ik er een maand of 2, 3 zonder problemen mee gereden. Hij startte altijd in één keer, of de motor nou warm of koud was.
Na een tijdje viel het me op dat de motor tijdens het rijden af en toe niet meer op het gaspedaal reageerde, gedurende een paar seconden. Daarna kon ik weer gewoon doorrijden. Vervolgens begon hij echt af te slaan, meestal nadat ik ongeveer 1 kilometer had gereden. Maar ik kon 'm altijd gewoon in z'n vrij zetten, en meteen weer starten.
Aan het begin van de zomer kwamen daar startproblemen bij. De ene dag startte hij meteen, en soms moest ik 10 keer doorstarten. Op een warme motor startte hij ook de ene keer wel goed, en de andere keer weer niet. En als de motor draaide, liep 'ie ook niet erg mooi trouwens.
Nu heb ik 'm een tijdje geleden naar de garage gebracht. Niet naar de Benz, want dat gaat me echt veel te veel geld kosten, en ik heb nou niet het idee gekregen dat ze daar zoveel meer over dit type auto weten.
Daar zijn ze bij het begin begonnen: ik had geen idee wanneer de benzinefilter voor het laatst was vervangen. Die hadden ze nagekeken, en die bleek heel nodig aan vervanging toe te zijn. Met een nieuwe filter erop, liep de motor al een stuk mooier. De monteur had er een stuk mee gereden, en het ging allemaal prima. Maar nadat hij terug was bij de garage, sloeg hij meteen af, en deed vervolgens ook meteen helemaal niets meer.
De volgende stap was om de startonderbreker eruit te slopen: die deed het toch al niet best. Of eigenlijk deed hij het juist te goed, ik moest de sleutel er soms wel 10 keer in douwen voordat de startonderbreker groen licht gaf.
Maar goed, dat bleek dus OOK niet te helpen. Vervolgens heeft hij naar de bobine gekeken, en die zag er ook niet al te best uit. Hij een nieuwe bobine erop gezet, en heeft in een week wel 3 of 4 keer zonder problemen met de Benz gereden. Hij klonk ook hartstikke trots toen hij me opbelde om te zeggen dat ik m'n auto op kon halen.
Goed, ik gisteren m'n auto opgehaald. Hij gaf een demonstratie: de auto startte meteen, en liep prima. Goed, ik blij, en met de auto richting huis gereden. En jawel... na nog geen kilometer: doet ie het niet meer! En hij wilde ook met geen mogelijkheid weer aanslaan. De startmotor draaide wel, maar hij sloeg niet aan. Ik de monteur gebeld, en die kwam er meteen aan. Hij gelijk onder de motorkap gedoken, en gecontroleerd of hij een vonk kreeg: jawel, die was er, dus dan zou hij wel geen benzine krijgen. Meteen de Benz teruggesleept naar de garage, om 'm op de brug te zetten zodat hij kon meten of de brandstofpomp stroom kreeg. Maar hoe kan het ook anders, zodra het controlelampje was aangesloten start de motor. IN EEN KEER!!! Zonder problemen. Dus viel er ook weer helemaal niks te meten.
Vanmorgen hebben we weer ongeveer een half uur gereden. Hij sloeg 1 keer af, en toen duurde het ook 5 minuten voordat hij weer startte. Maar daarna hebben we het wel 10 keer opnieuw geprobeerd, en elke keer startte hij ook direct! Niks aan de hand!

Wat moeten we nou met dat kreng! Het is echt onmogelijk om hem op commando af te laten slaan, zodat er wat gemeten kan worden. Maar aan de andere kant vind ik het ook levensgevaarlijk om met een auto te rijden die spontaan af slaat, en inmiddels heeft het me echt al klauwen met geld gekost.
Wat inmiddels dus al is vervangen:
Bougies
Bougiestekkers
Luchtfilter
Verdeelkap
Compressie gemeten, en die was goed
De motor is inmiddels wel 5 keer opnieuw afgesteld
Bobine
Brandstoffilter
Kleppen gesteld

Wat kan het zijn? Waar te beginnen? Het wordt zo een gebed zonder eind. Het lijkt iets electrisch te zijn: IETS raakt oververhit, kapt er mee, koelt vervolgens weer af, en gaat weer vrolijk verder. Wat me trouwens wel opviel was dat de auto behoorlijk naar benzine stonk toen ik er achter reed. De motor was toen nog niet echt warm. Kan het zijn dat hij teveel benzine krijgt, dat de brandstofpomp daardoor dus te hard pompt (om wat voor reden dan ook), en daardoor oververhit raakt? Of misschien raakt het brandstofpomprelais oververhit?

Dus na het laatste garagebezoek waarbij de brandstoffilter, bobine en startonderbreker zijn verwijderd/vervangen, lijken de warme/koude startproblemen verholpen, en loopt de motor goed stationair. Hoewel die benzinelucht me wel opviel, en bij het optrekken lijkt de motor een beetje te schokken, al lijkt hij wel genoeg vermogen te hebben.

Dus om een (heel) lang verhaal kort te maken: HELP deze gefrustreerde Benz-rijder.

Iedere reactie is welkom, al is het alleen maar om me op te vrolijken; ik had dat kreng het liefst de Rijn in gereden, maar gelukkig stond er een vangrails tussen ;) Alvast bedankt :)

Michiel...
mnieuwen

Antwoord:Motor slaat spontaan af

Berichtdoor Govert » 28 okt 2006, 23:41

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/31 11:40
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MarceldB » 28 okt 2006, 23:47

Ik las elders dat ze 2 tankfilters hebben vervangen. weet je zeker dat ze het filter dat in de tank zit ook hebben vervangen?

Anders zou ik gewoon gaan meten als je rijdt. Een multimeter over je aansluitingen van je brandsstofpomp en rijden. En zo stapje voor stapje verder. Als de motor uitvalt en de multimeter reageert, dan heb je een grote kans dat die raak is.

Het zou ook nog in je contactslot kunnen zitten.

Succes!
MarceldB

Berichtdoor Desje » 29 okt 2006, 01:28

hoi
idd denk ik ook als marcel dat de contakt sleutel de kwaaddoener is, volgens mij zit er los contakt bij of is het versleten,
succes
Desje

Berichtdoor mnieuwen » 29 okt 2006, 02:16

mnieuwen

Berichtdoor JohndeWinger » 29 okt 2006, 02:47

Ik zou het probleem toch weer in die bobine zoeken !!
Zelf ook een keer dat probleem gehad .
Wel een originele en nieuwe bobine gemonteerd ??
Succes.

Gr John.

Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Mercedes Benz: The best or nothing
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967

Berichtdoor ambubenz » 29 okt 2006, 07:24

Hoi Michiel,

Mijn ervaring is dat als de motor zo onvoorspelbaar afslaat er meestal iets mis is met de elektronica. Dit hoeft niet de onsteking te zijn. Het klinkt ernaar dat he probleem bij jou in de brandstof voorziening zit. De eerste vraag is of de klacht is ontstaan nadat er een reparatie is geweest waarbij een aardedraad of andere kabel is losgeweest. Omdat de auto redelijk oud is kunnen deze nog wel eens stuk gaan als je ze los haalt. Ik heb het zelf ooit meegemaakt dat na het vervangen van een compleet blok een op het oog goede aarde kabel een breukje had gekregen... We zijn maanden bezig geweest om daar achter te komen.
Dus als je gaat meten aan je brandstofpomp, meet dan ook de kabels door terwijl je ze een beetje beweegt en controleer of het contact van de stekkers nog in orde is.
Sterkte in de zoektocht,

Ambubenz
ambubenz

Berichtdoor Jeremy » 29 okt 2006, 10:11

Toen ik het probleem las moest ik ook meteen aan een massaprobleem denken. Als er ergens geen goede massa gemaakt wordt kan hij volgens mij ook zo onvoorspelbaar reageren. Maar om dan te vinden waar het zit... dat is nog een groot probleem. Ik zou zelf bij de accu beginnen, maar vooral omdat dat lekker makkelijk is;). Heel veel success! Volgens mij is dit de nachtmerrie van elke sleutelaar:blink: .

Gr, Jeremy
Jeremy

Berichtdoor Jeremy » 29 okt 2006, 10:16

Geen idee of dit er wat mee te maken heeft, maar ik heb ooit een Suzuki Alto gehad(mijn eerste autootje:blush:) en die sloeg met dit weer ook elke keer af. Vijf minuten wachten en dan deed hij het weer. Dit kwam omdat de klep in het luchtfilter niet op winterstand was gezet. Hierdoor bevroor de cabarateur steeds. Nou weet ik alleen niet hoe dat bij onze Benzen is geregeld. Een 280TE zal wel niet zo'n zomer en winter systeem hebben of wel?

Gr, Jeremy<br><br>Bericht gewijzigd door: Jeremy, op: 2006/10/29 09:19
Jeremy

Berichtdoor MarceldB » 29 okt 2006, 10:25

MarceldB

Berichtdoor Govert » 29 okt 2006, 12:39

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/03/31 11:42
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor janbenz1 » 29 okt 2006, 13:21

Hallo Michiel.

Zit er geen tennisbal in de brandstofleiding??:P :P
Tom Okker zei je toch?

Nee dat is geen leuk grapje, foei Jan.:unsure: :(

Ik dacht dat het in de constant stroom zit vanaf het contactslot.
Kan best zijn door dat he contact slot is versleten dat deze zo nu en dan zijn contact verliest.
Probeer deze eens te vervangen, daar je ook vertelde dat je startonderbreker niet goed werkte , en je soms wel 10 keer je sleutel er in moest stoppen.
Slijtage is onvoorspelbaar.
Achter het dashbord, bij de zekeringkast zitten de massa aansluitingen, misschien kun je deze ook eens kontroleren.
Ik hoop dat je het snel zult vinden, niets is erger dan geergert in een Mercedes te zitten.

Veel succes, groet Jan.B)<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2006/10/29 12:21
janbenz1

Berichtdoor mnieuwen » 29 okt 2006, 15:02

Ik heb nog gezocht naar verdwaalde tennisballen in de brandstofleiding, maar tot dusverre heb ik ze nog niet kunnen vinden. Misschien zit er 1 in de tank ;)

Ik heb heel diep nagedacht, maar ik weet niet zeker meer of die klachten zijn begonnen na een reparatie. Wat me bij staat is dat de auto op de ochtend dat ik 'm vorig jaar naar de garage bracht hier aan het eind van de straat voor het eerst echt afsloeg. Toen ik de auto later ophaalde bij de garage viel het mij op dat hij niet in 1 keer startte, en sloeg hij even later af. Ik bracht de auto naar de garage om de bougiestekkers + verdeelkap te laten vervangen, als ik me niet vergis. Later is o.a. nog de accu vervangen trouwens.

Of de bobine nieuw en origineel is durf ik niet te zeggen; hij staat voor 34.10 op de bon...

Ik bedacht me opeens trouwens iets... de monteur zei dus dat hij een paar keer zonder problemen heeft gereden. Nadat wij de auto hadden opgehaald, sloeg hij best snel weer af. Maar er staat mij iets bij dat diezelfde monteur zei dat hij overdag NOOIT met verlichting aan rijdt, terwijl ikzelf juist ALTIJD met verlichting aan rijd. En inderdaad, toen die afsloeg stond de verlichting dus aan. En ik als ik me niet vergis, sloeg hij gisterochtend dus ook pas af nadat de verlichting brandde.

Ik denk dat ik eerst maar ga proberen of er inderdaad een verband zit tussen de verlichting en het afslaan, dat maakt het zoeken al een stuk gemakkelijker...

In ieder geval bedankt allemaal!
mnieuwen

Berichtdoor bluemoon me » 29 okt 2006, 15:07

kijk eens naar je brandstofpomp relais. Deze kan soms maar voor de helft goed werken ,en soms ook niet.Wardoor de brandstof pomp niet meer aangestuurt wordt.
gr Bram ut Limburg.
bluemoon me

Berichtdoor Edwin123 » 29 okt 2006, 21:30

Michiel,

Je motortype is de M110.988? Dan vermoed ik dat je het moet zoeken in je luchtsysteem.
Wanneer je onder de motorkap rechts onder je luchtfilter kijkt, zit er een zwart doosje met twee luchtaansluitingen en een vacuumaansluiting. Dat zwarte doosje is een klep met een membraan, die je moet testen. Testen door zuigen aan de vacuumaansluiting, dan mag je geen lucht aanzuigen. Ook de switch testen waar het vacuumslangetje naar toe gaat (met de multimeter). Eea staat ook beschreven in de troubleshooter van de Ke jetronic waar al eerder over gesproken is.

Tevens die luchtslang volgen vanaf besproken zwarte doosje tot je inlaatspruitstuk. Alle aansluitingen dienen goed aangesloten te zijn en de twee overige kleppen in dit luchtsysteem dienen te werken( eventueel airco, bypass lucht, stuwlucht).

Wanneer je rijdt met je auto boven een bepaalde snelheid/toerental en je gas loslaat, wordt je stationairtoerental opgepakt. Hier werkt je stuwluchtsysteem aan mee. Dat is het hierboven besproken luchtsysteem. Wanneer een van die klepjes een defect membraan heeft, kan je het wel schudden met je auto. Hij slaat af en start wel of niet afhankelijk wat er defect is en hoe erg.

Eerst maar eens even checken, dan komen we er weer op terug. Als het niet duidelijk is, vragen.....

Edwin
Edwin123

Berichtdoor mnieuwen » 30 okt 2006, 08:18

Edwin, ja dat is als het goed is het type motor, dus ik zal er naar kijken. Is dat trouwens de warmloopregelaar? Dan weet ik waar ik naar moet zoeken in de repair manual :)
In ieder geval bedankt!
mnieuwen

Berichtdoor MarceldB » 30 okt 2006, 09:48

Edwin bedoelt ws. die zwarte klep die onder je luchtfilter zit. Die wordt normaliter opengetrokken als je boven een bepaald toerental en snelheid je gas loslaat. Hierdoor zuigt de motor direct vanuit het luchtfilterhuis lucht aan en niet via de luchtmassameter. Dit heet 'fuel cutt-off'.

Je kunt dit heel makkelijk controleren door dat kleine luchtpijpje tijdelijk af te dichten die net naast je luchtmassameter zit.

Ik heb overigens nog wel twee van die kleppen liggen, als je ze nodig hebt. Ook het relais-tje.
MarceldB

Berichtdoor Edwin123 » 30 okt 2006, 11:08

Michiel,

Voor de Duitse versie van het manual heet het schubabschaltung. Engels inderdaad fuel cutt-off.

In het algemeen bekende werkplaatshandboek is het te vinden onder: Reparaturanleitungen, Motorverbrennung, motor m110 ka einspritsung, 07.3-140 schubabschaltung prüfen.
Tevens zou ik meer van die aangegeven testjes doen.

Ik heb geen idee waar en wat in anderstalige manuals beschreven is.

Suc6
Edwin123

Berichtdoor mnieuwen » 30 okt 2006, 18:02

Hier even een update:

Vanmiddag ben ik weer bij de garage geweest, en daar heb ik de auto gestart en laten draaien terwijl de lichten aan stonden. En jawel, na zo'n 10 minuten sloeg hij af. Dat verklaart dus ook waarom hij bij eerdere testritten niet afsloeg: de lichten stonden toen uit.

Nu we dus weten hoe we de auto kunnen laten aflaan, kan er ook eindelijk gericht gezocht worden. Het contactslot lijkt ook niet de boosdoener. De monteur had een draadje rechtstreeks van de accu naar de bobine gelegd, en toen sloeg hij nog steeds af.

Hij gaat de auto nu op de brug laten draaien tot hij afslaat, en dan kan hij kijken of de pomp dan nog stroom krijgt.

Oja, hier nog een tip van de dag: toen de auto afsloeg liep ik heel blij (ja echt, ik was blij dat 'ie afsloeg) naar binnen om de monteur te roepen. Toen de motor eindelijk weer startte zei hij: "Kom, we gaan een stukje rijden". Maar ik was met m'n domme kop helemaal vergeten dat de motorkap niet vast stond! En jawel, onder het rijden vliegt dat ding open. Pff, de schade valt mee. De voorruit is niet geraakt, er is alleen een stukje verbogen in het stuk plaatwerk tussen de ruit en de motorkap, en de motorkap stond een beetje scheef. Allemachtig zeg, ik kon wel door de grond zakken :S
mnieuwen

Berichtdoor bluemoon me » 31 okt 2006, 19:31

ja ,prima zo, maar dat kan alleen maar als je pomprelais kapot is. Dit relais zit voor de zekerings kast en de eerst twee aansluitingen zijn van het branstofpomp.als je die overbrugt moet de pomp lopen.
GEZIEN VANAF DE VOORKANT AUTO!!!.

groetjes Bram.
bluemoon me

Volgende

Keer terug naar Techniek