[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
motor vast gelopen. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:41

motor vast gelopen.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

motor vast gelopen.

Berichtdoor bluemoon me » 26 aug 2008, 20:23

Mijn motor is vastgelopen. Dwz hij stotterde. Sloeg af. En ik heb toen geprobeert te starten. De motor draaide rond ,maar starte niet. Op een gegeven moment hoorde ik klik en was het over en sluiten. En was er geen beweging meer in te krijgen. Ik weet zeker dat de startmotr niet vast hangt. En nu verder. Wat kan er kapot zijn gegaan.? Ruilmoter erin? Ik heb nu 40.000 zonder problemen mee gereden. Weet echter niet hoeveel km er werkelijk op zitten.Het is een 240D en ik had wat problemen met de oliedruk die varieerde.
Ik vindt het heel janmmer want hij was pas door de keuring.

gr Bram ur Limburg.
bluemoon me
 


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor Wiebren240D » 26 aug 2008, 20:36

Hallo Bram

ja dit is jammer.
maar je zegt tik en de moter zit vast dait is niet gemakkelijk om daar op afstand even een antwoord op te geven.

ik denk gewoon bij het begin beginnen ja dat zeg ik gemakkelijk.
maar nu de moter koud is zit ie nu dan echt vast?
of wil ie nog wel rond draaien?
ik hoop voor jou van wel zo niet ja wat moet ik dan zeggen.
dat kun je denk ik wel raaden
dan wens ik je veel sterkte met de keus wat te doen

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor Semrick » 26 aug 2008, 20:37

Ik zou eerst maar eens vaststellen of de motor echt wel is vastgelopen.
Het lijkt mij eerlijk gezegd niet dat je motor een vastloper heeft gehad. Dit kun je wel controleren door de krukas te draaien (net als bij het kleppenstellen). Bij een vastgelopen motor zal je dat niet meer lukken. Kun je de motor nog wel met de hand ronddraaien dan is er wat anders aan de hand.
Mogelijk een slechte accu ?
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4020
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor JantjeV8 » 26 aug 2008, 21:36

In de 2e versnelling zetten en met een paar man de auto proberen te duwen, dan weet je zo of ie vastgeslagen is.

Dat je startmotor alleen klik zegt kan inderdaad aan een slechte accu liggen, maar er kan ook een veld van het anker in de startmotor buiten werking zijn.

Wisselende oliedruk zeg je, dan komt het fenomeen vastlopen wel angstig dichtbij...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor Bogent » 27 aug 2008, 08:42

als een motor vastloopt lijkt het mij niet dat hij stottert maar eerder zoals ik het meegemaakt heb bij dezelfde hoeveelheid gas het toerental in elkaar stort en je hoort hem echt wel kreunen als hij echt vastloopt. Je hoort dan gewoon dat hij zwaarder loopt. Ik zou ook maar eens naar het relais op de startmotor kijken mischien dat dat blijft hangen. een paar flinke tikken met een hamer tegen de startmotor wil dan wel eens soelaas geven.

Anders in ieder geval sterkte gewenst.
Bogent
 


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor Trouwkoets » 27 aug 2008, 09:39

Jantje, waarom duidt een wisselende oliedruk op een vastloper?
(Fluctuerende oliedruk laag-maximum-laag kan duiden op het openen van de oliefilter-bypass als het oliefilter verstopt is)

Ik kan me voorstellen dat als de zaak niet voldoende gesmeerd wordt (van boven) dat alles in de buurt van de nokkenas behoorlijk gaat slijten en uiteindelijk zal vastlopen door warmte en slijtage. Maar zuigers, cilinderwanden, en alles in de buurt van de krukas wordt toch voornamelijk van onderaf gesmeerd?

En wellicht een stomme vraag: Wat loopt er vast bij een vastloper?

En nu mijn bijdrage aan Bram:
Was ist passiert: motor stottert en valt uit. Startmotor krijgt de motor wel rond maar start niet. Na een klik staat alles vast.
Analyse: Startmotor lijkt niet het probleem. Stotterende motor zou kunnen duiden op wegvallen compressie van één of meerdere cilinders. Het 'klik' en vastlopen zou kunnen betekenen dat er iets in de cilinder is gevallen die vervolgens de zuiger heeft vastgezet. Afgebroken klep of voorkamer? Lees de bijdragen hierover van Willem van Everdingen. Het lijkt mij geen probleem van een krukaslager, nog van de distrubutie.
Advies: kleppendeksel lichten en kijken, daarna kop eraf. En haal er een dieselgoeroe bij

Succes en sterkte, Caspar
Trouwkoets
 


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor JantjeV8 » 27 aug 2008, 19:28

Inderdaad Trouwkoets: KAN duiden op.

We moeten het van enkele regels tekst hebben. Van een oliestroom via de bypass gaat een motor niet stotteren, maar de bypass hoort ook niet te openen en de oliedruk hoort niet te varieren (bij een vast toerental).

Nu die symptomen zich gelijktijdig voordoen geef ik aan dat een vastloper wel eens het gevolg kan zijn...

Een vastloper:
In feite is een vastloper een zuiger die zich vast vreet in de cilinder wand, meestal dus door te schraal lopen ofwel te weinig olie. Andere oorzaken zijn water in plaats van olie, te heet geworden motor als gevolg van bijv. een lekke waterslang enige tijd geleden (!!!), een slechte verbranding etc etc. Een motor die lang stil gestaan heeft kan een zuigerveer vast gaan zitten in de zuigergroef, uiteindelijk afbreken en je hebt ook een vastloper.
Een afgebroken klep, ook vanwege een slechte verbranding/afstelling, komt bovenop de zuiger, zuiger maakt compressieslag, afgebroken klep slaat knotsvast in de bovenkant van de zuiger, brokstukken komen tussen zuiger en cilinderwand en je hebt ook een vastloper.

Veel vastlopers gaan gepaard met een herrie alsof je een stalen kist vol bouten en moeren door elkaar rammelt.
Het komt ook voor dat een zuiger, even los van de oorzaak, even klem loopt in de cilinder en zich weer los weet te werken. Hij zal ongetwijfeld krassen achterlaten, en een geoefend oor zal een klop-geluid horen naderhand, maar de motor kan nog goed lopen. Eigenlijk is dat geen vastloper, maar een aanloper.
Soms loopt een motor vast en na afkoeling wil hij nog wel eens weer starten. Er is iets aan de hand, maar de schade kan meevallen.

In dit geval is het moeilijk de conclusie te trekken, maar het feit dat een aantal dingen gelijktijdig optreden maken bepaalde oorzaken wel erg aannemenlijk.

Als je er geen verstand van hebt, laat een ander oordelen.

2e versnelling zetten en duwen, duw je de auto door zijn compressie heen, dan zit hij redelijkerwijs niet vast. Als je dat weet zou je hem even kunnen proberen te starten, hoor je iets geks, direct uitzetten.

Oliepeil controleren, kleppendeksel lichten en klepspeling controleren. Compressie meten geeft ontzettend veel informatie, uitlaatspruitstuk demonteren en in de uitlaatkanalen kijken kan erg veel informatie geven. Olie aftappen en beoordelen, carterpan demonteren en kijken wat je daar in tegenkomt. Heb eens een Parker vulpen met gouden clip aan de dop in een carterpan gevonden...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor bluemoon me » 30 aug 2008, 18:57

Aan alle bovenstaande leden van dit topic even hartelijk dank. Daarnaast is de kleppendeksel geligt en de direcete oorzaak ligt in een gebroken distributieketting. En dit weer doordat waarschijnlijk dat de oliedruk te gevarieerd is geweest ,waant die houdt de spanning erop op de ketting. In een nieuwe topic ga ik nu vragen wie er mij tips kan geven bij het vervangen van de ketting daar de rest van de ketting onderin ligt.
bluemoon me
 


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor Trouwkoets » 30 aug 2008, 21:40

Bram, de symptomen vlak voor 'vastlopen' wijzen toch op een andere oorzaak. Bij het breken van de distributieketting valt de motor in één keer uit.
Het lijkt er meer op dat de ketting is gebroken ten gevolge van een andere storing.

Dus ik denk dat je de kop moet lichten om te kijken hoe de zaak er daaronder uit ziet.

Caspar
Trouwkoets
 


Re:motor vast gelopen.

Berichtdoor MB280E » 30 aug 2008, 23:02

Je zou mmoeten nagaan wat het probleem is met de wisselende olidruk.
Het is best mogelijk dat de ketting is gebroken omdat de nokkenas vastliep.
Waarschijlijk zijn er een paar kleppen krom/gebroken en zal de kop eraf moeten om uitsluitsel te geven.
Veel succes ermee.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten