[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Motorkracht valt weg tijdens rit op snelweg : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 21:55

Motorkracht valt weg tijdens rit op snelweg

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Motorkracht valt weg tijdens rit op snelweg

Berichtdoor hcbotje » 08 apr 2007, 19:49

Hallo,

Vandaag reed ik met mijn 300D vanuit Wageningen richting Emmerich (duitsland ongeveer 60km van mij vandaan) en halverwegen in de buurt van Duiven viel opeens de kracht van mijn auto weg. Wat ik ook deed de motor gaf geen echte reactie meer.. Na flink wat geklooi op de vluchtstrook heb ik hem op een fatsoenlijke plek stil kunnen zetten. De auto starte hierna vrij moeilijk en het blok schudde flink. Toen de ANWB maar gebeld en gelijk alles even nagelopen, wat bleek nou.. de motorolie zat onder de minimale maatstreep. Hierna ben ik heel voorzichtig naar de dichtsbijzijnde pomp gereden om vervolgends ongeveer 1 1/4e van een liter olie bij te vullen (inmiddels de ANWB afgebeld).

Hierna heb ik de auto even stationair laten lopen en alles leek weer als normaal, had zelfs het idee dat toen ik weg reed dat de auto een betere respons gaf.

Is het mogelijk dat dit soort problemen zich voor doen puur door een tekort van olie in het blok?

Weet iemand een ander probleem waar dit soort dingen naar voren komen? Ik heb er een keer eerder last van gehad en dit was enkel op de snelweg, alleen toen was het van heel korte aard en kon ik daarna prima door rijden, of de olie toen ook aan de lage kant was kan ik niet echt vertellen.

Ik zal het zowieso aan mijn vaste garage vragen, maar misschien heeft iemand een idee?

Groeten

Hans<br><br>Bericht gewijzigd door: hcbotje, op: 2007/04/08 22:12
hcbotje

Antwoord:Maf probleem vandaag op de snelweg

Berichtdoor Govert » 08 apr 2007, 20:51

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/06 20:37
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Jeremy » 08 apr 2007, 21:00

Volgens mij kan dat nooit aan het te kort aan olie liggen. Zoveel heb je nu ook weer niet bijgevuld en er zit altijd wat extra olie in het carter. Een klein beetje onder het minimum kan dus geen problemen geven. Ik denk dat je het ergens anders moet zoeken, maar heb eigenlijk geen idee waar. Maar die olie dat is het niet, dat weet ik haast wel zeker.

Gr, Jeremy
Jeremy

Berichtdoor janbenz1 » 08 apr 2007, 21:51

Hallo Hans,

Je hebt toch een diesel? tenminste wat ik uit je vorige berichten heb opgemaakt 230C verkocht,ivm aanschaf diesel.

Is je luchtfilter wel goed schoon?
Volgens mij moet je het zoeken in de brandstoftoevoer.
Zijn je brandstoffilters wel recentelijk vervangen?
Is je opvoer pomp wel goed?
Het kan zijn dat de membraam gaat lekken.
Anders moet je gaan zoeken richting brandstofpomp.

Als je in deze volgorde gaat testen moet je op het probleem uitkomen.
het kan niet zijn dat door te weinig motor olie dat de power wegvalt, zolang de pomp olie krijgt wordt dit rond gepompt, en smeert de motor.
Anders valt de oliedruk ook weg.:(

Je moet het volgens mij echt in de brandstof toevoer zoeken.

En wel wat vaker je motor olie pijl checken.;)
Is echt belangrijk.

groetnis Jan.
janbenz1

Berichtdoor hcbotje » 08 apr 2007, 22:14

Hallo,

De oliedruk leek prima todat uiteraard de motor stil kwam te staan. Wat me wel opvalt is dat de temperatuur op de meter constant rond de 65 zit, is dit niet een beetje laag? Bij mijn 230C was dit zo rond de 83/84. Zou dit bij een diesel ook niet zo moeten zijn? Bij mijn vorige auto was dit ook een probleem met inderdaad het membraam.

Wat betreft het controleren van de olie heb ik inderdaad wel wat geleerd, ik schrok behoorlijk toen ik zag dat er zo weinig in zat. 1500 km geleden heb ik het gepeilt en toen was het goed.

Bij het starten krijg ik koud wel een flinke blauwe walm, misschien dat dit een slechte invloed heeft gehad op het olie verbruik.

Hans<br><br>Bericht gewijzigd door: hcbotje, op: 2007/04/08 22:23
hcbotje

Antwoord:Motorkracht valt weg tijdens rit op snelw

Berichtdoor Govert » 08 apr 2007, 22:28

<br><br>Post edited by: xxx, at: 2010/04/06 20:40
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 08 apr 2007, 22:31

He Hans, als je pijlt als je net gereden hebt zit er nog een hoop boven in het blok. Het kan best zijn dat er nu teveel in zit. En dat moet er z.s.m. uit, want teveel olie is helemaal niet goed.
En die temperatuur, dat moet minimaal 80 graden zijn.

Diesel? De afgelopen weken zijn er hier wat voorbeelden geweest van hevig verstopte filters in de tank. Motormongool heeft stil gestaan omdat er geen druppel meer door kwam.

Is het mogelijk dat dat bij jou ook het geval is? En dat dat oliepijl in je blok er niets mee te maken heeft?

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Roel280€ » 08 apr 2007, 22:54

Hans, maak je niet al te ongerust, met die duurzame techniek zal het wel goedkomen. Temperatuur mag wel ietsje hoger zijn, idd.

Een balende Roel die met zijn dagelijkse auto, een opgevoerde Leon TDI óók geen power meer had op de snelweg vandaag, wel heel, heel, heel veel zwarte rook en zicht op een gepeperde rekening van de Seatmeneer.....:angry:
Roel280€

Berichtdoor Reinout » 09 apr 2007, 10:22

Hans,

Heb je toevallig ook getankt bij dat pompstation? Als je tankdop te goed afsluit kan je tank vacuum gezogen worden, dan krijgt je pomp er moeilijk diesel uit. Als je de tankdop losdraait is het probleem weer weg. Dit komt vooral bij PPO rijders voor, omdat ze nogal eens wat plakkerig spul niet zo netjes in de tank gieten.

Ik zou inderdaad eens een nieuwe thermostaat in je auto doen. Kost weinig (13 euro) en is heel makkelijk zelf te doen. Let wel op dat door de hogere temperatuur na het vervangen de druk in je koelsysteem toeneemt, check voordat je gaat rijden of er geen slangen zijn gaan lekken.
Mvg

Reinout
(oud Wageninger)
Reinout

Berichtdoor hcbotje » 09 apr 2007, 11:56

Reinout,

Ik ben na het bijvullen van de olie verder gereden op dezelfde tank (zat nog een kwart in). Wat ik vreemd vind is dat het probleem zich tot nu toe alleen op de snelweg heeft voorgedaan, ik heb hiervoor 1500 km probleemloos gereden met de auto.

De thermostaat zal ik inderdaad vervangen. Waar zou ik deze kunnen bestellen? Is het een specifiek Mercedes onderdeel? Of zou ik dit ook bij een brezan kunnen halen oid?

Hans
hcbotje

Berichtdoor janbenz1 » 09 apr 2007, 19:25

hallo Hans,

Haal gerust een thermostaat bij de dealer, kost weinig meer dan bij brezan, en heb je de juiste.
Er zijn 2 types, die van 80 graden en van 85 graden.
In mijn benzine uitvoering zit een 85 graden, ik weet zo niet wat er in jouw diesel hoort te zitten.

verder het probleem van wegvallende trekkracht moet je toch echt zoeken in de brandstof toevoer.

Het roken bij de koude start zou ik me direkt nog niet te veel zorgen om maken, maar pijl de olie het liefst bij koude motor, zit alle olie onder in het carter.

Gebruik je wel minerale olie?, en wat voor olie gebruik je 15w40?, probeer dan een 20w50.
Dit is een iets dikkere olie, en kun je gerust gebruiken in de zomermaanden.
Doe je vlak voor de winter weer 15W40 er in.
Het voordeel is dat de 20W50 iets dikker is en daardoor een betere afsluiting geeft tussen zuigerveren, olieschraapveren en cilinderwand.
Dus gaat er minder olie bij de zuiger langs naar boven de zuiger, en verbrand er ook minder olie.
Dus minder olie verbruik.:)

En dat is wat je wilt, kleine moeite groot plezier.

Probeer het maar eens, alle beetjes helpen.

Groetnis fan jan, Út Drachten.<br><br>Bericht gewijzigd door: janbenz1, op: 2007/04/09 19:27
janbenz1

Berichtdoor hcbotje » 09 apr 2007, 20:38

Vandaag weer een stukje gereden om te kijken of het probleem weer op trad, gelukkig wel. Dit maakt het weer wat makkelijker uit te leggen. Ik heb al zovaak een probleem gehad met allerlei dingen dat het nooit kwam opdagen als je het wou laten zien aan iemand.

Morgen bel ik mijn garage op om de auto een grote beurt te laten geven.

Alle filters en olie laten vervangen en de kleppen laten stellen.

Toen ik vandaag reed kreeg ik het gevoel dat er een cylinder niet mee kwam en daardoor het blok niet goed door liep. Hij had erg veel moeite om te blijven draaien en het voelde alsof het blok niet in lijn liep ofzo. Moeilijk te beschrijven maar de auto schudde flink.

Waarschijnlijk zit er ergens troep.

Morgen weer raport.

In ieder geval met de fiets naar werk :)

Hans<br><br>Bericht gewijzigd door: hcbotje, op: 2007/04/10 11:44
hcbotje

Antwoord:Motorkracht valt weg tijdens rit op snelweg

Berichtdoor Hans 300 D » 10 apr 2007, 01:33

Controleer zeker het voorfiltertje dat bij het pompje zit. Als deze vuil is komt er geen brandstof, of in ieder geval te weinig, bij de motor .
Kosten ?? zeer weinig maar zeer effectief.
Succes
Hans 300D
Hans 300 D

Berichtdoor hcbotje » 10 apr 2007, 21:14

Morgen gaat ze naar de garage.. weet niet of ik gelijk kan worden geholpen maarja, zolang er niet naar is gekeken rijd ik er toch niet in dus :)

Misschien dat het snel verholpen is en dat de beurt dan later komt :)

Hans
hcbotje

Berichtdoor hcbotje » 04 mei 2007, 21:15

Hallo,

Hier een update omtrend het probleem met mijn 300D.

De brandstof filters zaten enorm verstopt. Dit verbaaste mij want deze waren voordat ik hem kocht nog vervangen. Na het vervangen van de grove en fijne filters heb ik probleemloos 500 kilometer gereden.

Vandaag maakte ik een ritje richting de posbank en opeens kwam het probleem weer terug, het zweet breekt me uit want er is niks vervelender dan het stil komen te staan op een 80 weg..

Auto aan de kant, ANWB maar eens gebeld.. En ja hoor .. het brandstof filter zat helemaal verstopt, na 500 km rijden notabene..

Hierbij werd het dus wel duidelijk waar het probleem zit.

Auto met een nieuw filter naar de garage gereden (2 euro inclusief montage, hulde aan de anwb).

Probleem voorgelegt bij de garage die het idee met de anwb deelde dat er troep in de tank zit.. Ook zouden ze eens kijken of een deel van brandstofleidingen eventueel poreus zouden zijn en dus vervuiling veroorzaakte.

Als nog bedankt voor alle reacties en tips.

Gelukkig lijkt het dus wel allemaal mee te vallen.. Het lijkt allemaal erger dan het daadwerkelijk is..

Hans
hcbotje

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto