En zo zie je maar, er komt nooit een einde aan deze discussie. Zolang ze niet stoppen met motorolie produceren, want dan zal het ineens wel niet meer uitmaken wat voor olie er komt, als er maar olie te vinden is
Toch heb ik nog niet gehoord van een W123 motor die stukgegaan is door verkeerde olie. Te weinig olie, da's wel een probleem. Teveel ook trouwens. Er gaan wel veel verhalen over supersyntheten die vastgekoekte rommel losspoelen enzo, maar ik ben het niet tegengekomen. Er zullen vast ervaren monteurs zijn die wel eens zoiets gezien hebben, maar ik heb het hier op het forum (gelukkig) nog niet gelezen.
Toch zou ik niet weten waarom je 20W50 zou gebruiken als dat niet door de fabrikant is aangeraden. Misschien stond het wel in het 'mogelijke olie-tabelletje' maar het is zeker niet de olie met de meest optimale temperatuurspreiding. In grote lijnen kun je zeggen dat een 20W50 uit 1983 qua viscositeit gelijk is aan een 20W50 uit 2011 - evt. stabiliteit, additiven etc. niet in acht nemende - dus als MB in de 80's 10W40 aanraadde, zal dat nu niet anders zijn. Tenzij je een torenhoge km.-stand hebt, dan kun je een wat dikkere olie pakken om het verbruik te beperken. Maar in feite is dat geen oplossing, alleen het blok aanpakken is dan een oplossing.