door JantjeV8 » 28 aug 2010, 11:51
Dat is te koud Arno, ook al vriest het 15 graden, de bedrijfstemperatuur ligt even oven de 80 graden. Als hij heel even inzakt is dat niet erg, je thermostaat reageert wat traag, als hij even later maar gewoon op de juiste temp komt.
@Jurgen:
Mijn ervaring is dat de temperatuur toch best goed constant te houden is van de om617. Mijn 300GD, 1983 met later opgebouwde turbo en zonder verdere modificaties doet dat prima. De G weegt 2150kg, daarachter vaak een aanhanger met auto er op of nog erger, met een aanhanger hout door de modder het bos uit ploeteren. Er ligt vaak genoeg 2,5 a 3 ton hout op de wagen, de wagen erbij en de om617 sleurt de 5 ton totaal naar de 85km/uur. Temperatuur blijft gewoon goed. Hij mag best wat hoger worden, maar als hij hard moet werken bergop, en je zorgt dat er altijd nog een streepje gas over is, moet de temperatuur wel weer stabiel blijven, al is het dan wat hoger. Krijgt hij dat niet terug gekoeld, is er toch iets niet helemaal in de haak.
Zit je in hoog gebergtes weet ik niet wat ijlere lucht er mee doet, dat heb je hier niet.
Overigens hebben we dit jaar met een 300TDT (weliswaar W124) en vouwwagen er achter wat bergen in Frankrijk genomen. Echt gaaf om te ervaren dat zo'n 6-cilinder zich vastbijt. Een Volvo v50 zonder aanhanger zakte bij Luik al onder de 80, de 300TDT blies met ruim 100 naar boven. Verder in Frankrijk kreeg ik de kans om vanaf een rotonde onder aanloop een 9% helling te nemen, startend van achter een DKW A4 2,5 TDI eveneens met vouwwagen. Gewoon kicken om halverwege de helling dat ding voorbij te stomen.... Super auto's, die Benzen.