Is een M102 minder dan een M110? Hangt er vanaf wat je wil en hoe je het bekijkt.
De M102 klinkt minder goed dan de M110, wegens slechts 4 cilinders. Maar bij rustig rijden is de M102 wel stiller en aangenamer.
De M102 heeft minder koppel en minder vermogen dan de M110. Maar de M102 is zuiniger dan een M110. En omwille van de 4 cilinders is een M102 ook zuiniger te rijden dan een M110.
De M102 leent zich meer om rustig te rijden, terwijl een M110 een nerveuzer motorkarakter heeft. Het koppel komt pas vrij bij hogere toeren, dus je zit meer gejaagd te rijden. Al hangt het ook af van jezelf : kijk maar naar het verschil in rijstijl tussen The White Rider en MB280E.
Nu aan de andere kant kan je met die M102 ook serieus jagend rondrijden, de hoge toeren opzoeken (ik denk niet direct aan iemand nu momenteel).
Onderhoud is op een M102 eenvoudiger : kleppen stellen, oliefilter vervangen, ... minder werk en beter bereikbaar. De bougiekabels moeten er niet af bij kleppen stellen, je hoeft de gasstangen niet los te maken, ... Voor het oliefilter moet je niet half onder je auto kruipen om eraan te kunnen, ... Maar een M102 heeft wel een benepen oliefiltertje zitten. Die filter elke 10 000kms vervangen is zeker geen overbodige luxe!
Verder is het onderhoud op een M102 ook goedkoper : minder olie, minder koelwater, minder bougies, ... (ahja logisch wegens kleinere motor).
De M102 is een modernere motor dan een M110, zo heeft de M102 geharde klepzittingen, kan zonder problemen op loodvrije benzine, ... Wil je op gas rijden, dan is een M102 een betere keuze, wegens veel kleiner inlaattraject van de M102, dus minder kans op backfires (tenminste als je kiest voor de goedkoopte en niet voor een gasinjectiesysteem(*) ).
De keuze en verschil tussen beide is niet zo simpel. Wat wil je en wat verwacht je? Verwacht je een scheurmonster dat veel hedendaagse auto's te kakken zet : ga voor de M110. Maakt dat niet uit en let je meer op de kosten : kies voor de M102. Het heeft weinig zin om een M110 te kopen om dan op maximaal 50% van zijn kunnen te rijden en te gebruiken omdat het teveel kost, te luid is, ... want dan kon je beter een M102 kopen en rijden.
En verder : als vermogen echt een issue is : twijfel niet neem de M102 en vijs er een mosselman-kit op. Die zijn immers te vinden voor een M102 en zo goed als niet voor een M110.
(*) disclaimer : bij de carburatie-modellen, kan je beter voor een verdamper-installatie gaan.