Ik zou wel eens vergeten, dat een Mercedes eigenlijk gemaakt is om mee te rijden...urenlang de ster achterna, begeleid door een sonore dieselbrom en met de wind in het haar door het open schuifdak.
Moet er wel een aanleiding zijn. Die was er: Mercedes bestaat 125 jaar dit jaar en vierde dit met een grootse bijeenkomst op de voormalige luchthaven Tempelhof. Op vrijdag 26 augustus vertrokken wij tegen 11 uur (ja, wat aan de late kant) vanuit Hilversum naar het oosten. Nu heb ik deze route al heel wat keren afgelegd richting Polen, maar het blijft een rotweg! Het was druk, het schoot niet op, er haalden truckers in, er stond file en er waren Baustellen...tegen acht uur die avond waren wij bij het door mij gehuurde appartement in de wijk Charlottenburg in West-Berlijn. Daar vonden we een parkeerplek voor de deur.
Op zaterdagochtend gingen we dan naar de voormalige luchthaven Tempelhof, om het moois te gaan smaken.
- Ik vind het goed dat als die Duitsers iets organiseren, ze nooit de 'eerste levensbehoefte' uit het oog verliezen.
- Is dit nu mijn eigen kleur (Hansablau) of is het het iets lichtere ' Chinablauw' ? Twee wagens in dezelfde kleur kunnen er toch verschillend uitzien. Deze auto, een Tsjech, was toch al raadselachtig: een 200D serie I met een dashboard met houtstrip. Hoe kan dat?
- Voor Govert een voorbeeld van zijn favoriete busje. Deze was helemaal gerestaureerd, ik moet zeggen daar gaan de Duitsers naar mijn smaak wel eens wat te ver in.
- Ik heb een zwak voor de Hanomag-Henschel-Mercedes. Hier uitgevoerd als, wat de Duitsers noemen, ' Prittsche' , met laadbak. Vroeger kon je die in Nederland ook nog wel zien, bijvoorbeeld bij marktkooplui.
- Even proefzitten in de nieuwe E klasse, toch een beetje het achter achterkleinkind van de W123. Is dit over 30 jaar ook een klassieker
- Zo gaan de Duitsers op vakantie. Ze hebben gevoel voor avontuur, maar dan zijn ze toch op alles voorbereid.
- Deze vind ik ook prachtig. Ik weet niet hoe hij heet. Is dit een ' Haubenlaster' ? Ook die zag je heel vroeger nog wel rondrijden. De Bussumse brandweer heeft nog steeds een brandweerwagen van dit type in de kazerne staan.
- In de clubtentoonstellingen ruime aandacht voor deze Pagode, die 30 jaar in de rivier de Necker had gelegen. Nu eigendom van de Pagode-club, die om onbegrijpelijke reden niet tot restauratie overgaat...
- Zo'n Ponton blijft ook mooi. Zoals bekend was de dieselmotor voor dit model een voorloper van de OM615 en verschilde hij er niet eens zo veel van.
Nou dat was het even voor wat betreft de Mercedes verjaardag. Na de Techno Classica heeft mijn vriendin voorlopig genoeg Mercedessen gezien.
Ik heb nog algemene Berlijn plaatjes die post ik later misschien nog.
De 200D reed als een trein! Geen problemen ondervonden. De actieradius op een tank diesel bedraagt ca. 600 km.
Groet Arjan