[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Nauwelijks druk bij koppeling 200D : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:50

Nauwelijks druk bij koppeling 200D

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Nauwelijks druk bij koppeling 200D

Berichtdoor Oblivion » 26 feb 2010, 17:23

Hallo mensen,

Ik heb sinds een week een leuke W123 200D voor een leuke prijs weten te kopen. Hiervoor had ik een W115.
Bij aankoop merkte ik al dat de koppeling niet helemaal soepeltjes werkte, maar aangezien de prijs er ook naar was, vond ik het de gok wel waard.

Helaas, koppelen is nu erg moeilijk geworden. Het koppelingspedaal blijft vaak halverwege hangen, en het stukje waar een beetje tegendruk komt is maar 1/3 van wat het zou moeten zijn. Gek genoeg werkt de koppeling beter als ik de auto 10 minuten laat staan, dan kan ik wel weer een aantal kilometer rijden. Koppelen gaat steeds minder gedurende de reis, dat merk ik ook met schakelen; helaas ben ik dan al snel aan het tandenpoetsen. Niet lekker!

Welnu, ik weet dat deze auto een hydraulische koppeling heeft, maar ik heb geen flauw idee waar ik de reservoirs oid. onder de motorkap vind (als het daar al te vinden is). Ik heb al een tijdje op internet lopen zoeken om misschien bouwtekeningen te vinden wat mij het duidelijk maakt waar ik het koppelgebeuren kan controleren.

Misschien heeft iemand een idee wat het kan zijn en hoe ik het zelf zou kunnen oplossen?

Elke reactie/tip is natuurlijk van harte welkom.

Groet,

Wietse
Oblivion

Re:Nauwelijks druk bij koppeling 200D

Berichtdoor janbenz1 » 26 feb 2010, 18:08

Hallo Wietse,

Volgens mij zit er gewoon een droge plaat koppeling in.
Waarschijnlijk is je koppelingcilinder lek, en verlies je druk.
Is je remolie reservoir wel op peil?
Dit is nl. ook je koppelingsolie reservoir voor je koppelingcilinder.
Kijk even of deze op peil is en anders zo nodig bijvullen, en de lekkage opsporen.

Groet Jan
janbenz1

Berichtdoor Oblivion » 26 feb 2010, 18:13

Hallo Jan,

Dus als ik het goed begrijp is het het remolie reservoir wat ook gebruik maakt van de koppeling?
In dat geval; het niveau van dat reservoir staat precies tussen de min en de max, dus dat lijkt me wel ok dan.

Kan ik ook druk verliezen zonder dat ik koppelingsolie verlies?

Bedankt voor jouw reactie Jan!
Oblivion

Berichtdoor nico 280ce » 26 feb 2010, 18:36

hoi

als je koppelings cilinder inwendig lekt bouwt hij geen druk op en dan drukt hij de koppelingsplaten niet vrij
de rem en koppelingscilinder staan volgens mij met elkaar in verbinding en is het handiger om ze allebei te vervangen
iemand op de club wilde ook alleen de koppelingscilinder doen kreeg bepaalde leidingen niet los en is de actie gestaakt en ging beide bestellen om dat het dan makkelijker vervangen is

groet nico
nico 280ce

Berichtdoor JantjeV8 » 26 feb 2010, 18:52

Inderdaad, de zogenaamde nemer en de gever.

De gever zit onder de motorkap in het verlengde van de koppelingspedaal zal ik maar zeggen.
De nemer zit onder de auto langs het koppelingshuis.

Nico bedoeld het denk ik wel goed, maar zegt het niet goed.

De rem en koppelingscilinder zitten niet gekoppeld, maar enkel de olievoorraad. Het reservoirtje dus. In dat reservoirtje zit een schotje wat in geval van een remlekkage voldoende olie overblijft om te blijven koppelen en andersom.

Nemer en gever vervangen en goed ontluchten. Is zo duur niet. Ik denk wel dat je er goed aan doet om origineel te bestellen. Lexblok schreef afgelopen dagen nog dat zijn imitatie al na 20000km weer problemen gaf.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Oblivion » 26 feb 2010, 18:57

Hartstikke bedankt!

Nou weet ik in ieder wat het euvel is.
Heeft iemand een idee van de kosten van deze onderdelen, en hoe ze heten zodat ik ze kan bestellen?

Ik begin er niet zelf aan, want ik ben het type monteur die altijd schroefjes overhoudt.

Kan ik dit bij een garage doen qua uren wat dit gaat kosten?
Of is er toevallig iemand die in Groningen woont en dit tegen betaling voor mij kan doen?

Groeten,

Wietse
Oblivion

Berichtdoor JantjeV8 » 26 feb 2010, 19:16

Als Blesdijke bij jou in de buurt is kun je in elk geval op uren besparen. Ik schat in 2 a 3 uur werk.

Als je bij je onderdelen leverancier de gever en de nemercilinder besteld voor de koppeling moet dat goed komen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja

Berichtdoor Oblivion » 26 feb 2010, 19:18

Hallo Jan,

Bedankt voor de tip, ik ga dit bestellen.
Biesdijke, is dat een bedrijf? of een particulier?

Groet,

Wietse
Oblivion

Berichtdoor Wiebren240D » 26 feb 2010, 22:38

Hallo Sietse

in Blesdijke zit een sleutel garage waar je per uur een brug kan huren.
in jou geval wel nodig.
maar je kan ook lid worden van die club kost meen ik 170 euro per jaar.
en er is in de wekenden vaak iemand aanwezig.
die je wil helpen met het 1 en ander zelf goed kijken dan leer je het snelst.

met de groeten van Wiebren ut Snits.
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor Gerwin » 27 feb 2010, 13:35

Goede middag,

Ik ben ben degene waar Nico het over heeft. Kosten

Gever kleine 70 euro origineel MB!
Nemer kleine 40 euro origineel MB!

Preciese prijzen kan ik nu niet zien, ben niet thuis maar in verwegistan.

Leidingen heb ik ook aangeschaft, is allemaal zacht metaal en zeer lastig los te krijgen na een aantal jaren. Leidingen, 2 stuks 30 en 40 euro. Ben van plan er een door te zagen, de starre wanneer het spul onder de auto vandaan is hoop ik de andere gewoon los te krijgen. Als het goed gaat vervang ik er een evt twee.

Mocht je olie verliezen, slecht koppelen, raakt het achterste reservoir in het rem vloeistof reservoir leeg. Wanneer alle elektra werkt gaat bij een te laat niveau ook het lampje van de handrem rood branden, indicatie te weinig olie!

BTW er zijn twee types nemers, bouten uit het midden en in het midden! Vooraf goed kijken, is niet duidelijk bij niet MB garage welk type nodig is. MB 300D 06 83 bouten uit het midden. Dus laatste serie...

Groet Gerwin

Succes,
Gerwin

Re: Nauwelijks druk bij koppeling 200D

Berichtdoor MBvO » 04 sep 2011, 18:43

Even dit oude topic ophalen.

@Gerwin: zou je iets duidelijker willen omschrijven wat je bedoelt met 'bouten in het midden / bouten uit het midden'?

Ik heb nl. ook een probleem met mijn koppeling. De verschijnselen: een zeer langzaam dalend remvloeistofniveau; een zeer licht gaand koppelingspedaal (bijna geen tegendruk); een enorm slippende koppeling als de auto langer (>1 week) heeft stilgestaan, en het slippen verdwijnt na een stuk gereden te hebben, en sinds ik vanmorgen onder de auto gekeken heb weet ik dat er remvloeistof uit het koppelingshuis lekt. Na een paar minuten vormt zich een klein druppeltje en dit gaat sneller als herhaaldelijk het koppelingspedaal wordt ingedrukt. Het is duidelijk gele vloeistof, niet zwart (motorolie) of rood (versnellingsbakolie).
Mijn conclusie: de nemercilinder (of bedieningscilinder zoals Olving 'm noemt) lekt remolie in mijn koppelingshuis.
Nu leek die nemercilinder nog verdacht nieuw en dus denk ik dat ik hetzelfde voor heb als Lex Blok, dat dit een imitatiecilinder is die het alweer begeven heeft.

Nu mijn vragen:
1) is aftappen van de remolie in het koppelingssysteem nodig, of kan ik het bovenaan het reservoir afdoppen en dan onderaan de leiding loskoppelen (als dat lukt dan, gezien ervaringen van anderen). Ik heb nl. net vorige zomer alle remolie vervangen, maar toen de koppeling niet meegenomen.
2) Is het een kwestie van leiding los, afdoppen, moeren los, nemercilinder eraf, schoonmaken, nieuwe pakking, nieuwe nemercilinder erop, aansluiten, onluchten en klaar is kees.... of zit daar nog meer bij?
3) met de verschijnselen die ik heb, is het dan zeer aan te raden om de hele koppeling los te halen om alles schoon te maken / te vervangen? Daar zit ik niet zo op te wachten gezien de hoge kosten (want dat gaat mij hier niet lukken zonder begeleiding en een sleutelplek)

Kan iemand het onderdeelnummer bevestigen voor nemercilinder en pakking voor een 300D van 1983 (3e serie)?
Op zie ik onderdeelnummers A 0002956507 en A 0002958207 en ik zie het verschil niet zo 1-2-3.
MBvO

Berichtdoor Govert » 04 sep 2011, 20:02

Als je alleen de nemercylinder vervangt, kan je de oude nemercylinder van het koppelingshuis losmaken en dan de hydraulische leiding snel overzetten op de nieuwe nemercylinder. Het zal een beetje lekken. Remvloeistof is slecht voor je, dus gebruik bij voorkeur handschoenen. Je kan ook een rubber dopje op de leiding doen. Doe ook wat vet op het stangetje van de cylinder die de koppeling bedient.

Alternatief is eerst het systeem leegpompen, dan lekt het iets minder, maar nodig is het niet.

Nu moet je de nieuwe nemercylinder nog ontluchten. Gaat het beste door een beetje druk op het systeem te zetten van boven, door een easybleed-systeem of een handpompje. Je hebt daarvoor een deksel van een reservoir met een nippel nodig.

Als je remvloeistof vervangt, moet je altijd de koppelingscylinders meenemen. Aangezien je nog oude vloeistof in je koppelingssysteem hebt zitten, moet je bij het ontluchten doorspoelen totdat je schone remvloeistof zonder luchtbellen uit de ontluchtingsnippel komen.

Het zou mooi zijn als je bak en motor scheidt om de zaak schoon te maken, maar het is wellicht wat overdreven. Remvloeistof kan eigenlijk weinig schade in dat koppelingshuis. Eventueel kan je wat remmenreiniger in de opening naar beneden spuiten als de koppelingscylinder eruit ligt.

Het slippen is eigenlijk vreemd, als je koppelingshydrauliek niet werkt, slipt de koppeling juist niet en schakelen gaat harkerig (tijdens het rijden). Achteruit wil vaak helemaal niet, maar misschien blijft de cylinder hangen.

Het is niet ongebruikelijk dat de gevercylinder enige tijd na het vervangen van de nemercylinder ook kapot gaat.

Beide nummers zijn vervangen door A0012956807. Dit geldt voor een ZF-vierbak en een 300D.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor MBvO » 04 sep 2011, 21:33

Bedankt voor alle goede raad, dat van die remmenreiniger had ik niet aan gedacht.

En zijn er nog tips om dat in die onmogelijke tunnel onder de auto te doen? Er is niet erg veel werkruimte tussen het koppelingshuis en de carrosserie.

Nog even terugkomend op die nummers: ik heb een Getrag 5-bak (717.400 volgens mij), is het dan een ander nummer? Ik vraag maar weer, want ondanks dat de magazijnman bij de dealer hier best behulpzaam is, heeft hij niet veel kaas gegeten van onderdeeltjes zoeken in de computer...
MBvO

Berichtdoor Govert » 04 sep 2011, 21:44

Voor de vijfbak heb je nummer A2012900311 nodig, die is iets goedkoper.

Met een brug of smeerkuil gaat het wel, anders moet het met oprijbokken en een ligbedje.

Voor het losschroeven van de hydraulische leiding heb je bij voorkeur een open ringsleutel nodig, ter voorkoming van beschadiging van de wartel.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor MBvO » 10 sep 2011, 13:52

Zo, na twee uur kutten (excusez le mot) is het gelukt de nemercilinder te vervangen en te ontluchten. Wat een simpel klusje lijkt, kan toch heel lastig worden als er totaal geen werkruimte is (niet zoals in onze motorruimtes zeg maar...).

Hij zit met 1 imbus (maat 6) en 1 boutje vast (sleutel 13). De wartel was onmogelijk vastgedraaid, met een normale 12 sleutel ging het echt niet, dus een open ringsleutel geleend. Die paste er prachtig op, maar wel maar in 1 positie waarbij ik totaal geen (stukje van een) slag kon maken... dus even zitten piekeren en uiteindelijk maar de wartel aan de andere kant van de metalen leiding, aan de bestuurderskant onder de auto, losgemaakt (en het steuntje wat onder een bout van het koppelingshuis zit - dop 17). Zo konden we de nemercilinder met de leiding er nog aan uit de tunnel laten zakken. Leiding zo´n beetje half laten hangen, oude nemercilinder eraf, nieuwe eraan, wartel netjes aandraaien, en dan begin het klooien weer om de nieuwe cilinder weer netjes uitgelijnd te krijgen. Ook gelukt. Uiteindelijk de imbus vastgezet met een imbusbitje en een normale sleutel, want de ratel kreeg ik er met verleng- en knikstukjes toch niet goed tussen. Wartel en steuntje aan de bestuurderskant weer vast.

En dan ontluchten.... viel dat even mee! Het lijkt erop dat ik veel geluk gehad heb, zeker omdat ik de hele leiding moest loshalen, maar goed. Reserveband op 1 bar druk gezet. Easibleed aangesloten, eerst alleen met lucht (geen remvloeistof in het flesje), dat staat op het flesje om te testen. Leek allemaal prima, nergens siste/lekte het. Vloeistof erin, slangetje op de nippel, aftappen (sleuteltje 7) en er kwam VEEL minder lucht uit dan had verwacht. Ik heb er dus voor de zekerheid in 3 keren wel zo´n halve liter remvloeistof doorheen geperst met de nippel in verschillende posities, met het pedaal gepompt... en tot mijn verbazing zat ´t allemaal prima. Nog op de (tweekoloms) brug gestart om te testen in de vrij en in de versnelling, en prima! TOF!!!
Mijn oude nemercilinder had trouwens geen ´pakking´. Tussen de nemercilinder en het koppelingshuis zit normaliter een plastic plaatje (niet echt een pakking) met een gleufje waar je zo´n testplaatje in kan steken. Die zit er nu ook netjes tussen.
Morgen nog even de achterremmen inspecteren en dan hoop ik klaar te zijn voor de APK eind deze maand.
Ik zou nog een probleem kunnen krijgen met het rubber waar de linker centreerbout (of centerbout of hoe heet dat ding...) doorheen gaat, dat is knap aan z´n einde maar speling zit er volgens mij nog niet op.
Dan ga ik nu maar eens naar het strand om af te koelen 8-) , zweten hier in Spanje, de zomer is eindelijk begonnen (maar zal ook wel weer gauw afgelopen zijn...) :(
MBvO

Keer terug naar Techniek