Zo, na twee uur kutten (excusez le mot) is het gelukt de nemercilinder te vervangen en te ontluchten. Wat een simpel klusje lijkt, kan toch heel lastig worden als er totaal geen werkruimte is (niet zoals in onze motorruimtes zeg maar...).
Hij zit met 1 imbus (maat 6) en 1 boutje vast (sleutel 13). De wartel was onmogelijk vastgedraaid, met een normale 12 sleutel ging het echt niet, dus een open ringsleutel geleend. Die paste er prachtig op, maar wel maar in 1 positie waarbij ik totaal geen (stukje van een) slag kon maken... dus even zitten piekeren en uiteindelijk maar de wartel aan de andere kant van de metalen leiding, aan de bestuurderskant onder de auto, losgemaakt (en het steuntje wat onder een bout van het koppelingshuis zit - dop 17). Zo konden we de nemercilinder met de leiding er nog aan uit de tunnel laten zakken. Leiding zo´n beetje half laten hangen, oude nemercilinder eraf, nieuwe eraan, wartel netjes aandraaien, en dan begin het klooien weer om de nieuwe cilinder weer netjes uitgelijnd te krijgen. Ook gelukt. Uiteindelijk de imbus vastgezet met een imbusbitje en een normale sleutel, want de ratel kreeg ik er met verleng- en knikstukjes toch niet goed tussen. Wartel en steuntje aan de bestuurderskant weer vast.
En dan ontluchten.... viel dat even mee! Het lijkt erop dat ik veel geluk gehad heb, zeker omdat ik de hele leiding moest loshalen, maar goed. Reserveband op 1 bar druk gezet. Easibleed aangesloten, eerst alleen met lucht (geen remvloeistof in het flesje), dat staat op het flesje om te testen. Leek allemaal prima, nergens siste/lekte het. Vloeistof erin, slangetje op de nippel, aftappen (sleuteltje 7) en er kwam VEEL minder lucht uit dan had verwacht. Ik heb er dus voor de zekerheid in 3 keren wel zo´n halve liter remvloeistof doorheen geperst met de nippel in verschillende posities, met het pedaal gepompt... en tot mijn verbazing zat ´t allemaal prima. Nog op de (tweekoloms) brug gestart om te testen in de vrij en in de versnelling, en prima! TOF!!!
Mijn oude nemercilinder had trouwens geen ´pakking´. Tussen de nemercilinder en het koppelingshuis zit normaliter een plastic plaatje (niet echt een pakking) met een gleufje waar je zo´n testplaatje in kan steken. Die zit er nu ook netjes tussen.
Morgen nog even de achterremmen inspecteren en dan hoop ik klaar te zijn voor de APK eind deze maand.
Ik zou nog een probleem kunnen krijgen met het rubber waar de linker centreerbout (of centerbout of hoe heet dat ding...) doorheen gaat, dat is knap aan z´n einde maar speling zit er volgens mij nog niet op.
Dan ga ik nu maar eens naar het strand om af te koelen
, zweten hier in Spanje, de zomer is eindelijk begonnen (maar zal ook wel weer gauw afgelopen zijn...)