[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
nieuwe aanwinst - 123ignition : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:43

nieuwe aanwinst - 123ignition

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

nieuwe aanwinst - 123ignition

Berichtdoor Leon » 17 mei 2008, 20:29

Ondertussen kennen we allemaal wel mijn relaas én hebben we kunnen lezen dat ik laatst weer een klein rondje heb gemaakt. Er zijn 2 dingen die ik nog niet helemaal vertrouw, waarvan mijn ontsteking er 1 van is. (de andere is de carburateur, waarvoor een revisieset in bestelling is). Maar goed, er zit schot in de zaak, wat een nieuwe financiële injectie rechtvaardigd :)

Wat heb ik gedaan?

Ik ben gisteren naar gereden, gezellig gekletst (hij is meer een citroen man, wat enkelen hier aan zal spreken) en naar huis gereden met een nieuw speeltje:

Verpakking

Uitgepakt, je ziet de + en schakeldraad en de vacuumaansluiting

Binnen ziet er ook degelijk uit.

Goed, t'is duur, maar ik heb geleerd wat geld uitgeven is bij de LIAM. Dan valt dit weer mee zeg maar.

Hij voelt stevig en solide aan. Goede Beru verdeelkap erbij enzo. Hou jullie op de hoogte mbt inbouwen.
Leon

Re:nieuwe aanwinst - 123ignition

Berichtdoor Wiebren240D » 17 mei 2008, 20:53

Hallo Leon

dit is denk ik geen miskoop een elektronische ontsteeking is altijd beter dan een gewone onsteeking met puntjes.

gewoon deze erin zetten wel op tijd maar dat komt daar beneden wel goed denk ik.

veel suc6 met het herstel.

ik hou het toch maar bij mijn ouwe Diesel hoor.

groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Markparket » 19 mei 2008, 17:51

Leon,

Ben benieuwd hoe het inbouwen, rijden en vooral de prestaties/verbruik met de 123Ignition gaan worden.

Bij mijn EEND (;-)) waren de resultaten echt verbluffend, top dik 10 kilometer hoger en verbruik 10% minder...
Markparket

Berichtdoor alex240diesel » 20 mei 2008, 12:11

Leon,

Ik ken het ook van mijn 2cv motor en die loopt door het systeem een stuk mooier. Echter moet ik er wel bij zeggen dat dit erg motor afhankelijk is. Ook het resultaat van het verminderd verbruik is erg motor en gebruiker afhankelijk.

Ben bienieuwd naar je verslag van inbouw ;)
alex240diesel

Berichtdoor Leon » 20 mei 2008, 23:24

nou.. de "inbouw" stelt geen reet voor.

Nouja, een klein reetje dan. Ik kwam er na veel prutsen achter dat het vorkje onder de verdeler maar op 1 manier past (anders krijg je de verdeler er niet goed in, en schiet het vorkje er weer uit), en dan zit de verdeler 180 graden verkeerd om. Dus, veertje los, pennetje eruit getikt, vorkje 180graden omgedraaid, pennetje weer terug, veertje er weer op.

Wat heb ik gedaan:
1. nieuwe blue coil bobine (had ik nog liggen) zonder voorschakelweerstand aangesloten
2. motor met cilinder 1 op bdp gezet
3. oude verdeler eruit, nummertje bekeken, curve op de 123ignition aangepast.
4. nieuwe verdeler erin (en dan vergeten we even het prutsen)
5. nieuwe verdeler met de + op de bobine aangesloten
6. 123ignition heeft een ledje die de "fire" aangeeft, dus draaien totdat ledje brand.
7. vastzetten en schakeldraad aangesloten op bobine.
8. verdeelkap erop, bougiekabels aangesloten
8. starten en lopen
9. lamp erbij gepakt, stationair op 14 graden en met 1500 toeren op 16 graden gezet.

Video erbij:
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8770&hl=nl

What's next? De carburateur in orde maken. Heb bij Marcel Kappen een pakkingen / revisie setje besteld en dan maak ik van de 3 carbs die ik heb liggen 1 goede. Eens kijken hoever ik kom; open in nog wel een nieuw topic over :)<br><br>Post edited by: leon, at: 2008/05/21 10:47
Leon

Berichtdoor alex240diesel » 21 mei 2008, 12:19

Leon, ff een vraagje over dat afstellen van de voorontsteking. Deze is in principe toch korrekt als je de oude goed had staan, of moest je deze nog werkelijk verstellen?
alex240diesel

Berichtdoor Leon » 21 mei 2008, 13:09

In principe wel, alleen de gebruiksaanwijzing zegt precies op bdp, maar er zit ook een stickertje op "read Mercedes manual" oid. En die zegt 14 graden statisch. Dilemma dus. Dus toen de motor eenmaal liep heb ik de lamp er even bijgepakt en hem wat beter op tijd gezet.

Bedenk mij nu alleen dat ik dat mét vacuumslang heb gedaan. Moet zonder volgens mij...
Leon

Berichtdoor henklith » 21 mei 2008, 14:16

Hoi Leon, ik zou voorzichtig zijn met aan twee zaken tergelijkertijd te werken, als het niet goed werkt weet je niet waar je moet gaan zoeken, of in de C, of in de O, (ff steno).
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Leon » 21 mei 2008, 14:32

ik snap...

Maar nu weet ik zeker dat de ontsteking goed is. Elektronisch doet het óf wel, óf niet. De oude deed het dus blijkbaar een beetje; De flitslamp flitste er super onregelmatig op.

Dus, nu kan ik mij ook richten op de carburateur; ik heb er nu 3 liggen: mijn oude cdtu, een cdt van marktplaats, en een "nieuwe" cdt van een m102 motor (die met zon plastic deksel). Van die 3 wil ik in ieder geval 1 goede maken, met nieuwe pakkingen enzo.
Leon

Berichtdoor henklith » 21 mei 2008, 14:52

Ok leon, je komt in elk geval niet met niks :o))
Ik hoop dat het met wat creativiteit gaat lukken.
Ik heb ook redelijk mijnbekomst van revisie setjes, voor al van die carburateurs, maar daar hebben we het al eens over gehad he :o)
Als je nog iets zoekt heb ik misschien nog wel wat los spul in een doos.
En anders kan je altijd nog gas in bouwen Leon, ben je van die vervl,, die lastige stomberg carburateur af.
Groet, Henk.
henklith

Berichtdoor Leon » 21 mei 2008, 16:17

tja.. als het aan mij had geleden had er nu al gas in gezeten (tenminste.. eerst dinitrol) maar de liam heeft een flink gat in mijn Mercedes potje gemaakt. Zal voorlopig nog wel even zo blijven rijden dus ;)
Leon

Berichtdoor henklith » 21 mei 2008, 17:02

Hoi Leon, ik heb je meer gehoord over Liam, ben even kwijt wat dat was.
Ik weet niet hoeveel je per jaar rijdt, maar je kan er al behoorlijk op verdienen, ik weet niet precies waar het omslagpunt ligt, dat verandert bijna elke dag :o))
Je moet wel het idee hebben dat dit de auto is waar je een flink aantal jaren mee verder wilt natuurlijk.
Groet, Henk.
NB: bij Orsou in Eindhoven bouwen ze gas in voor rond de 900
Je kan er op wachten, in mijn W115/200 zit ook gas van ze
henklith

Berichtdoor alex240diesel » 21 mei 2008, 18:16

Omslag punt logt volgens mij bij 15dkm. Ik heb ook een Orsou systeem, rijd super, en nooit meer benzine nodig ;) dus ook geen geklooi met carbjes.
alex240diesel

Berichtdoor Leon » 21 mei 2008, 19:09

tja.. dit is een "auto voor de pret" (nu hoor ik jullie denken.. welke pret?), maar veel rij ik er niet mee. Max 3000 per jaar oid.

Maar goed, ik scoor wel weer eens een LPG van marktplaats af, en dan weer een weekendje hobbyen..
Leon

Berichtdoor henklith » 21 mei 2008, 23:37

Hoi Leon, er is niets met een auto voor de pret!!
Bij 3000 Km per jaar bespaar je al 300 Euro aan brandstof.
dus in 3 jaar zit je al op winst. (gerekend bij een inbouw kosten van 900 euro).
Misschien is de waarde van de auto na inbouw ook hoger dus dat is ook mooi mee genomen.
Ik rij nu een jaar of 3 met mijn 200/W115, op gas (daarvoor een jaar op B), ik rij gemiddeld 4000 zeer prettige kilometers met 200/W115, dus ik zit nu ook al op winst, echt waar het is scoren :o))
Groet, Henk
Oh ja het is ook goed voor het "miljeu" :o))) (wat dat ook is)
henklith

Berichtdoor Remigius » 24 jun 2008, 23:44

Hoi Leon,

Hoe is het uiteindelijk afgelopen met die 123Ignition? Ik zit er zelf ook te denken om er een aan te schaffen. Ik heb een 230 met vacuumvervroeging ook? Nu je hem een tijdje hebt, verbruik verbeterd? Betere motor loop etc?

Ben benieuwd,

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor alex240diesel » 25 jun 2008, 12:30

Remy, Jij maakt mij ook nieuwsgierig, dus Leon, hoe gat het met de 123Ignition?
alex240diesel

Berichtdoor Remigius » 26 jun 2008, 08:20

Mocht je nog hierop terugkomen Leon. Hoe zat he tmet die vacuum vervroeging?

Ik zie hem niet op de verdeler zitten-op de verpakking wel als ik het goed zie? Is het merkbaar beter nu je de verdeler afgesteld hebt, zonder vv?

Groeten,
Remy<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2008/06/26 08:20
Remigius

Berichtdoor Leon » 26 jun 2008, 19:33

goed... hier is leon :)

Als je kijkt op de foto's, zie je echt het messing busje van de vacuumaansluiting zitten.

Wat betreft de stavaza:

Er zit sinds afgelopen week een nieuw opgebouwde carburateur op. Aangezien ik net even tijd had, gekeken of ze wilde starten. Dat ging. Motortje loopt nog niet helemaal fris: ploffen uit de uitlaat en onregelmatige loop. Ik verdenk een of meerdere kleppen, alhoewel ik al 3 keer gesteld heb.

Verder kan het ook de as van de "heizklappe" zijn. Die afdichtringen zijn weg aan een kant (met dank aan de liam) en daardoor lekt het uitlaatspruitstuk. Dat kan natuurlijk ook zorgen voor slechtere loop.

Ik ga van het weekend nog een keer kleppen stellen, stel de choke even af (verbindingsas is iets te lang, dus te hoog stationair) en dan kijk ik of ik die as af kan dichten. En dan eens kijken of ik een rondje kan rijden. Even langs een garage, met CO meter :)

plaatje:

Video:
<br><br>Post edited by: leon, at: 2008/06/26 19:38
Leon

Berichtdoor Remigius » 01 jul 2008, 08:35

Hoi Leon,

Ziet er mooi uit zo. Ik zie de vacuumvervroeging zitten, ik bedoelde eigenlijk die op je nieuwe Ignition.

Je pomp ziet er anders uit, rechtsonder, maar voor de rest net mijn motor, alleen schoner:-), zeker de carburateur!

De videobeelden moet ik thuis even kijken-kan niet hier op kantoor.

Het afstellen met de 123ignition nadat je de vacuumslang had ontkoppeld ging goed? Ik wil er zeker een nemen-helaas even niet nu, kom net terug van een operatie uitlaat vervangen..

Houd ons op de hoogte als je wilt.

Bedankt en groeten,

Remy
Remigius

Volgende

Keer terug naar Techniek