hoi,
zo, na een dag sleutelen,(gewoon op straat dus voel nu van alles waarvan ik niet wist dat ik het had) heb ik weer nieuwe schokbrekers, nieuwe remklauwen achter en heb er rubber ringen bij gelegd boven de achter veren.
bij mij zaten rubbers met twee puntjes en daar heb ik een rubber boven gelegd met één punt.
met als resultaat dat de wagen een 8mm hoger staat van achteren, en het rijd me toch heerlijk met deze nieuwe dempers :thumbup: :thumbup: , had ik natuurlijk veel eerder moeten doen, net als de banden.
eigenlijk is dat verkeerde zuinigheid,maar ach alles kan nou eenmaal niet gelijk.
even over de veren verwijderen, ik had van een garage waar ik veel kom de veerspanner geleend en een kant ging redelijk vlot terwijl de spanners niet echt paste op de achterveren, ze waren voor de voor veren.
na dat de spanner twee keer was losgeschoten ,is best gevaarlijk dus dat doe ik in het vervolg niet meer kan je zo maar een vinger of erger kosten, heb ik op aanraden van een oude Mercedes kenner het subframe aan de achter kan laten zakken en dan kan je bijna de veren verwijden zonder dat deze onder spanning staan.
dit werkt voor de 123 en ook voor de 126 welke het zelfde onderstel hebben.
gewoon auto op blokken zetten aan de achterkant, remtangen verwijderen, krik onder het cardan en dan de vier boutjes los draaien waar het rubber aan de achterkant van je cardan mee aan de bodem van de auto zit.
dit is sleutel 13, dan de krik laten zakken en een kind kan de was, het is weinig werk en een stuk veiliger dan die verkeerde spanners, met de juiste spanner is het trouwens ook niet echt eenvoudig omdat de ruimte beperkt is en op deze manier heb je meer ruimte.
de foto's laten zien hoe ik het gedaan heb.
dit jaar doe ik niets meer aan de taxi als alleen maar rijden