[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
nieuwe wetgeving belasting? : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 03:53

nieuwe wetgeving belasting?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

nieuwe wetgeving belasting?

Berichtdoor Karin » 05 jul 2008, 13:26

Hallo,

Ik ben Karin en overweeg een oldtimer Mercedes te kopen. Omdat ik dat leuk vind en omdat de enige manier voor mij om een Mercedes te rijden is, wanneer ik geen belasting hoef te betalen en weinig verzekering.....
Waar ik nu niet zo goed hoogte van krijg, is alle plannen omtrent kilometerheffing e.d. Ik hoor dat de belasting er dan helemaal uitgaat, maar dat je wel provinciale belasting moet gaan betalen. En natuurlijk per kilometer duurde uit bent. Weet iemand hoe ze de oldtimerrijders dan willen ontlasten en of ze dit uberhaupt nog wel van plan zijn? Ik heb momenteel geen plek om zelf te sleutelen, dus dat zal ik moeten uitbesteden (aan Harrie? heb hem deze week ontmoet en dat heeft mijn enthousiasme niet getemperd...)met alle kosten van dien, dus dat belastingverhaal is wel belangrijk voor mij. Anders moet het helaas toch een klein autootje van enkele jaren oud worden.
Wie weet hier meer over?
Karin

Re:nieuwe wetgeving belasting?

Berichtdoor jan280CE » 05 jul 2008, 14:57

Er komt met de invoering van de kilometerheffing nog wel iets op ons af

De huidige stand van zaken

De kabinetten Balkenende hebben de kilometerheffing tot beleid verheven. Conform het regeeraccoord van het kabinet Balkenende-4 moet minister Eurlings de kilometerheffing in 2011 implementeren.
Deze kilometerheffing bestaat uit de volgende elementen:
- het platte kilometertarief: gemiddeld € 0,034 voor elke gereden kilometer;
- het spitstarief: € 0,11 voor elke kilometer op een wegvak;
- het toltarief: een locatiegebonden vergoeding om extra weginfrastructuur te bekostigen.
- het versnellingstarief: een locatiegebonden vergoeding om versneld te investeren.
De genoemde tarieven zijn in het blad Cobouw van 30-9-2006 vermeld.
In ruil zullen de BPM en de motorrijtuigenbelasting worden verlaagd c.q. afgeschaft.

De verwachting van het kabinet is dat door verplaatsingen extra te belasten, de congestie beduidend zal afnemen. Men heeft het over een verwachte afname van de files met 10% in de regio Rotterdam en met 3,5% in de regio Amsterdam.
Om de kilometerheffing in te voeren zal de Wet Bereikbaarheid en Mobiliteit worden aangepast. Naar verwachting zal dat in 2009 plaatsvinden.

Waren in de voorlopige plannen nog de mogelijk van vrijstelling ingebouwd (voor bijv. motoren en oldtimers) is nu intussen duidelijk geworden dat in elk geval de motorrijders die vrijstelling niet meer gaan krijgen. Hoe het met de oldtimers gaat in mij nog niet duidelijk, maar ik kan mij voorstellen dat(zelfs bij een vrijstelling voor oldtimers) uit de diverse meetpunten blijkt dat de oldtimer als alternatief gaat dienen en men op die wijze probeert de kilometerheffing te ontduiken, dit lek snel gedicht gaat worden.
Daarnaast zullen de Provincies (door het wegvallen van de Provinciale opcenten) overgaan tot het heffen van een ingezetenenbelasting.
Het autorijden zal linksom danwel rechtsom fors duurder worden en het uiteindelijke doel is om door middel van de financiele druk op de automobilist een koude sanering door te voeren en er minder auto’s op de weg zullen gaan rijden. De toekomstige parkeerbepalingen en tarieven (bijv. Amsterdam) zijn hierbij vergeleken peanuts

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Nico Vliet » 05 jul 2008, 16:26

Karin,

Denk dat je er redelijkerwijs van uit kunt gaan dat er in de nabij toekomst dingen gaan veranderen. Gunstiger zal het er voor oldtimers waarschijnlijk niet op worden.
Kijk naar je persoonlijke situatie en wat je plannen zijn met de Benz.
Ga me er zelf niet al te druk over maken. Heb de Benz er voor de lol bij.

Groeten,

Nico.
Nico Vliet

Berichtdoor Vinnievw » 05 jul 2008, 17:41

Er zal ongetwijfeld een alternatieve vrijstelling komen voor oldtimers: de vraag zal alleen zijn wat de leeftijdsgrens wordt van die vrijstelling. Ik kan me niet voorstellen dat een auto uit de jaren 50 (met een 6 volt systeem bijvoorbeeld) moet worden voorzien van een GPS module om het gereden aantal kilometers te meten.

Ik vermoed een verhoging van de grens van 25 jaar naar 30 jaar, zoals dat in Duitsland ook het geval is.
Vinnievw
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee

Berichtdoor D!rk » 05 jul 2008, 18:57

Een verhoging van de leeftijd komt er zeker aan, dit staat ook in vele adviesrapporten. Google er maar eens op los. Auto's van vandaag gaan veel langer mee, al moet ik dat met al die electronica dat nog zien...

Ook zou me het niks verbazen, dat LPG uit klassiekers geweerd worden. Achteraf een nieuwerwetsch LPG installatie aanbrengen, dat riekt naar veelrijders, en dat wil de staat niet.

Groet
D!rk

Berichtdoor henklith » 05 jul 2008, 21:05

Verhoging van de leeftijd van 25 jaar naar 30 of 35 lijkt mij wel reel.
Ik hoop dat de FEHAC ook nog wat voor elkaar krijgt voor ons, bijvoorbeeld de eerste 5.000Km vrij van verplaatsings kosten.
Zou een draagvlak voor te vinden zijn denk ik zowel bij de FEHAC aangeslotene als bij de politiek.
Ook de FEHAC zegt altijd dat de klasiekers in princiepe geen dagelijkse woonwerkverkeer auto's zijn, het is hobby met beperkt gebruik van de oudjes, ook de verzekerings maatschappijen gaan uit van beperkte inzet van de auto's.
Wil je dus 10.000km per jaar rijden, moet je er nog een lkassieker bij nemen.
Ik ben klaar voor de 15.000 :o))
Groet, Henk
henklith

Berichtdoor Douwe Jan » 05 jul 2008, 23:55

In de toekomst gaan we met z'n allen schoon en geruisloos rijden op elektriek.

Er komen vast "ombouwsets" voor het bestaande wagenpark en dus ook voor oldtimers (?)

Het fraaie motorgeluid, zoals we dat kennen, zal verstommen en dan is het de vraag of het "oldtimergevoel" nog hetzelfde is .........

Tot die tijd nog maar even genieten, lijkt me.

Groet, DJ
Douwe Jan

Berichtdoor wwwW123 » 06 jul 2008, 02:28

ik zou gewoon afwachten en hopen dat de fehac het wint. verder blijft het speculeren en daar hebben we niet veel aan......
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Citrobenz » 06 jul 2008, 10:17

Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 06 jul 2008, 10:36

ik zou er iig maar niet vanuit gaan dat het goedkoper wordt. dit geldt niet alleen voor ons, maar ook voor degenen die gewoon wegenbelasting moeten betalen. als ik lees dat dit ons 34 per gereden KM kost en nog eens 11 cent spitstarief, dan kom ik uit op 44 cent. ongetwijfeld zal het dan niet al te lang duren of het tarief komt op 50 cent.

wanneer rijden we over het algemeen het meest? juist in de spits. er zal toch gewerkt moeten worden om de maffiose graaigrage bende die in den haag zetelt van geld te kunnen voorzien, teneinde allerlei per kabinet wijzigende lachwekkende ministerietjes (denk even aan monthy python en the ministery of the funny walks) en jullie weten waarschijnlijk direct waar ik het over heb m.b.t. de huidige samenstelling. afijn al met al gaan we waarschijnlijk per twee kilometer ongeveer een euro betalen. reken dam maar eens uit hoeveel kilometers je kunt maken voor het huidige bedrag aan wegenbelasting. pak maar even een zuurstofmasker een een bus lachgas...

uiteraard loopt nederland weer voorop in de hele groene beweging, (ooit bedacht dat de kracht van de natuur wellicht vele malen groter is dan het beetje olie dat wij verstoken? enkele tienduizende jaren geleden was het hier tropisch, het is ook al eens met ijs bedekt geweest alier....) enfin we zijn weer eens het braafste jongetje van de klas, en de bevolking is zo volgzaam als makke lammetjes... en zo worden we met zijn allen weer een plakje armer...

Actie voeren is zo passé, zo vreselijk jaren '70 en '80, de Nederlandse bevolking is nu des avonds moe, wil zijn pilsje en zijn televisieserie, moe van het harde arbeiden voor de hypotheek, voor de hoge consumptie en concurrentie met de buurman om er toch vooral bij te kunnen horen met de nieuwste snufjes op allerlei gebeid, en vooral voor de staat. Het kan hem niets schelen dat hij in feite is gedegradeerd tot niets minder dan een lijfeigene. Ja veel anders is het niet, we pikken de accijnsverhoging op de brandstoffen zonder meer! Oh ja we mogen van onze premier heel hard "boe" roepen, en zelfs dat komt niet van de grond in dit landje (de snelwegen worden eenmalig geblokkeerd door de vrachtwagens en daarmee is de kous af, niks geen weken durende stakingen zoals in zuidelijker landen allang was gebeurd...

Moeten we dan met de trein en met de bus? ook geen optie, ga voor de lol eens met de trein in de spits (die tegenwoordig al om 15 uur begint. Af en toe moet ik dat, op het moment werk ik redelijk veel in Zeist, ik heb dan zes uren lesgegeven, ga maar met de trein omdat het verkeer toch stilstaat op de terugweg, maar na die zes uren te moeten hebben gestaan, moet ik er maar niet al te hard op rekenen dat ik een zitplaats kan krijgen op de terugweg ; juist.... met alle autos die er op dit moment op de weg zitten, moet je in de trein nu al staan. Het is als een ezel die je een wortel voor zijn neus houdt, maar doen alsof het een alternatief is... 's morgens vroeg rijden de treinen nog redelijk op tijd maar na een uurtje of 12 wanneer de Nationale Slakkengang zo'n zes uren bezig is, lijkt het allemaal niet meer te werken.

Zo genoeg gemopperd, ik ga aan de koffie, maar denk er allen maar eens over na!

Adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Nico Vliet » 06 jul 2008, 11:13

Ja Adriaan, het hele CO verhaal is mi ook absoluut een misvatting of beter gezegd, wordt door regeringen bewust gebruikt om een aantal zaken te realiseren.
Ooit een engels wijntje gedronken? Nee, ik ook niet maar in de middeleeuwen was die er wel....

http://www.co2-feiten.nl/
Nico Vliet

Berichtdoor henklith » 06 jul 2008, 11:15

Zo,, dat geeft lucht Adriaan :o))
Toch, ik kan het niet genoeg benadrukken, dat hele belastingvrije rijden, is toch geboren uit ideen van hobbyisten, die met een 60 dagen kaart een enkele keer de weg op gingen, op vakantie bijvoorbeeld, of naar een aantal meetings.
Voor het gemak heeft men toen gezegd vooruit maar, er wordt alles bij elkaar maar zo weinig gereden met die oudjes, dat we het maar wat simpeler maken, en gewoon de wegenbelasting (zoals het toen nog hette)geheel afschaffen.
Pas daarna zijn er allerlij mensen en handelaren gekomen die er wel brood in zagen om op grote schaal maar kilometers te gaan maken met die auto's, gewoon lekker belastingloos rijden, wie wil dat nou niet toch?
Gelijk LPG er in, als een soort winst verdubbelaar!
Dit is dus de categorie belastingvrije rijders!!
Daarentegen heb je ook de (echte) klassieker rijder, die er vaak nog een dagelijkse auto bij heeft voor de vele kilometers naar zijn werk.
Ik ben zelf een soort tussen categorie, ook echt niet helemaal zuiver hoor ik geef het toe, maar ik kom in elk geval niet boven de 10.000KM met al mijn drie klassiekers bij elkaar.
Ook weet ik dat ik makkelijk praten heb mensen, ik hoef niet meer naar mijn werk :o( of :o) ?
Ik heb al eerder gezegd de FEHAC kan wellicht wat voor ons betekenen in de nieuwe tijden, maar ook deze gaat terecht uit van beperkte inzet van de auto's.
Als we met z'n allen gigantische aantallen kilometers gaan maken met onze oldtimers, wordt de FEHAC in een keer van tafel geblazen door de politiek!
Zo dat lucht ook op :o))
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor jan280CE » 06 jul 2008, 11:25

Heerlijk dit simplisme en de wijze waarop ook dit topic uit de hand loopt.

Het kilometer gebeuren komt mede uit de koker van de VVD ( die in ander topic plotseling wordt gefeteerd als de hoeder van alle oudere auto,s en haar bezitters in Amsterdam) en de ANWB. Het orginele plan is intussen ook omarmt door de groene khmer en zal good to good nu ten uitvoer worden gebracht. De eerste miljoenen voor experimenten zijn intussen ook al gereserveerd, dus de kans dat er nog een weg terug is lijkt me nihil. Het is dan ook bizar om te zien hoe diegenen die het gaat raken niet verder komen als een beetje ginnegappen over de elektrische auto. Appeltje eitje dus voor de boven ons geplaatsten. Let wel door invoering van het systeem zal van elke gekentekende auto exact bepaald kunnen worden waar, wanneer en welke snelheid een auto (ook de oldtimers door middel van foto/kentekenherkenning) zich bevindt. Geen probleem nietwaar niemand heeft iets te verbergen, en we zijn allemaal brave burgers mezelf inclusief . Toch gaat me langzamerhand de wijze waarop de overheid steeds meer greep en controle op ons krijgt en uitoefend mij benauwen. Daarnaast is het uiteindelijke doel het aantal auto’s op de weg te verminderen door het hanteren van de financiele botte bijl. Gelukkig zijn we allemaal rijk dus het raakt ons niet. De ondernemer die zijn kilometerprijs aan ons doorberekend betalen we met een glimlach. Hoofddoel is toch dat het plebs nu eindelijk eens van de weg verdwijnt, en dat we weer ens ouderwets kunnen gassen.

Groet,

Jan
jan280CE

Berichtdoor Motormongool » 06 jul 2008, 11:38

Motormongool

Berichtdoor rvs230c » 06 jul 2008, 11:51

Adriaan,

Je beeldvorming betreffende de km tariefen is niet juist overgenomen.

- Het tarief voor de platte km's is € 0,034 ct/km.
- Het spitstarief is € 0,11 ct/km.

Totaal dus € 0,144 ct/km.

Dat dit later wordt opgetrokken naar het €urokwartje van Bakellende, twijfel ik niet aan.

Kosten wat het kost zal deze regering niet die doeltreffende maatregelen nemen die nodig zijn, maar de burger opzadelen met hogere lasten.
Leegmelken.....

Files oplossen, milieu minder belasten......door betalen.....me hoela.

Grt,
Ruud<br><br>Post edited by: rvs230c, at: 2008/07/06 12:13
rvs230c

Berichtdoor Douwe Jan » 06 jul 2008, 12:51

Douwe Jan

Berichtdoor henklith » 06 jul 2008, 13:04

Maw. Voor niets gaat de zon (nog) op :o))
Groet, Henk

NB: zoek de zon op, het is zo fijn, wie zong dat ook al weer?
Louis Davids of Heintje ?? ver voor onze tijd al, of waren ze hun tijd al ver vooruit?
henklith

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 06 jul 2008, 18:43

punt is wel dat op de één of andere wijze wij met zijn allen (ik bedoel dus heel nederland) deze dubieuze praktijken van de overheid klakkeloos aannemen. zo ook de prijzen voor de brandstoffen. onlangs las ik in het nrc een artikel waarin stond dat in china bijvoorbeeld de benzine en diesel nog geen kwartje kost. puur omdat de overheid een wettelijke maximumprijs oplegt aan pomphouders. uiteraard is de brandstof niet leverbaar tegen dergelijke prijzen. de oliemaatschappij en de pomphouder moet immers ook wat verdienen. de rest wordt daar op het moment bijgelapt door de overheid. nu vind ik het toch stug dat wij met 17 miljoen mensen moeten bloeden voor de 8? miljard anderen op deze wereld waarvan de meeste naties het gedoodverfde milieu aan hun laars lappen...

ad
AdriaanVogelzang

Berichtdoor Govert » 07 jul 2008, 02:10

Wat zou er nu gebeuren met de file's en het aantal auto's in Nederland als brandstoffen een kwartje kosten en er geen houdersschapsbelasting zou zijn? Meer of minder file's?
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.

Berichtdoor Markparket » 07 jul 2008, 02:33

Ehhhhhhh....

Meer????