door Brijn » 12 aug 2007, 14:05
Ok, je hebt dus niveauregeling: bestaat uit: pomp op de motorkop, resevoir rechts tegen het schutbord, leidingen naar achteren, twee soortement van schokbrekers, veerbenen, twee veerbollen en een niveauregelaartje aan de achterste stabilisatorstang. Alles bij elkaar een betrouwbaar systeem, maar er kunnen storingen optreden, alles in rijdklare toestand (stationair) onbeladen:
1.Veert als een plank: veerbol(len) stuk.
2.Deint als een 2CV, "schokbrekers" leeg/lek.
3.Veert goed, maar staat te hoog/te laag, afstelling van de niveauregelaar verkeerd, of regelaar defekt, om een verkeerde basisdruk te camoufleren, want niveaupomp defekt, kan de basisdruk niet handhaven.
4.Consumeert de motorolie op, overlopend reservoir, zwarte olie: keerring van de niveaupomp stuk.
Onbelast pompt het hydraulisch systeem (met de niveauregelaar in neutraal) "zinloos" de olie rond, met instandhouding van basisdruk in de veerpoten
Zwaar belast stuurt de regelaar extra druk naar de veerpoten die dan omhoogkomen, haal je de last weg dan laat de regelaar de druk afvloeien terug het reservoir in.
Komt vaak voor: veerbollen stuk, membraan tussen hydrauliek en stikstofkamer kapot: nieuwe bbollen plaatsen, plm 130 euro/stuk
Komt voor: niveaupomp defekt: niet te repareren, nieuwe kost 770 euro, dus een tweedehandsje zou prettig zijn
Komt ook voor: niveauregelaar defekt, geen ervaring mee, maar het lijkt me geen ingewikkeld ding
Komt ook voor: lekke veerpoten: beetje lekken/zweten mag/moet wat de olie smeert ze. Dure jongens.
Komt zelden voor: keerring pomp stuk.
Goed afstellen en controleren is specialisten werk.
De hele reutemeteut afschakelen en gewone schokbrekers plaatsen kan je doen, maar je hebt dan zwaardere achterveren nodig.
Zo.
Bert