[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
niveauregeling : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:43

niveauregeling

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

niveauregeling

Berichtdoor Paulus » 27 mei 2007, 10:43

Hallo allemaal, heb een vraagje, ben sinds kort in het gelukkige bezit van een 300TD automaat.(zie ff voorstellen) Rijdt fantastisch ! Heb echter een probleem met de niveauregeling ondanks het feit dat hier 2 jaar gelden aantoonbaar veel aan gedaan is. Hij komt te laat omhoog en lekt behoorlijk olie bij het overdrukvat ? dat in de hoek bij de rechter koplamp zit. Hij lekt daar ook als hij bij een tijdje stilstand aan het zakken is. Ik probeer veel zelf te doen maar blijf hier vanaf. Heb ook geen brug. Heb hier de 5e een afspraak voor gemaakt. Mogelijk dat iemand hier al meteen op aanslaat ? Hoor graag van jullie, groeten Paulus. :blush:
Paulus
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor wil240td » 27 mei 2007, 12:21

Hallo

Ook ik heb problemen met mijn niveau regeling bij mij is n.l een leiding stuk precies boven de achter as (doorgeroest) dus naar de lokale dealer hier in de buurt voor nieuwe leidingen waar ze tot 2 maal toe de verkeerde leidingen bestelden.Toen zat ik dus met mijn handen in het beetje haar wat ik nog heb.Hierop heb ik Harrie Putte gebeld en hem mijn verhaal uitgelegd waarop Harrie zij breng die leidingen maar terug ik bestel ze wel voor je en zet ze er ook onder voor je.Even later kreeg ik een telefoontje van hem dat de leidingen besteld waren maar dat dat ff kan duren en zogauw ze binnen waren hij mij zal bellen voor een afspraak (dat noem ik nog eens service)
Dus als je Harrie belt kan hij je mischien meer vertellen over jou probleem


grts Wil

wil240td
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor peterjavelin » 27 mei 2007, 20:12

hallo paulus
heb je berichtje bij ff voorstellen ook gelezen.
heb er nog eens over na gedacht.
ik heb zelf mijn niveauregelaar vervangen en gelijk de olie ververst van dit systeem.
ik had toen de fout gemaakt om het opslagreservoir {rechts voor bij de koplamp}tot max te vullen,als dan de auto een tijdje stil staat loopt de olie voor een gedeelte terug naar dit reservoir en loopt hij op een gegeven moment over{groote plas olie onder de auto}.
misschien is dit bij jou ook het geval????
anders de leidingen even controleren of slangen klemmen.
wat betreft het te laat omhoog komen van de auto,bij mijn auto duurt het een seconde of dertig na het starten
succes peter<br><br>Bericht gewijzigd door: peterjavelin, op: 2007/05/27 20:16
peterjavelin
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Paulus » 28 mei 2007, 18:13

Heb je eventueel een tel. nr. van die Harry. Heeft hij zelf een bedrijfje en waar zit hij ?
Ik heb nog eens goed gekeken. Hij komt dus echt te laat omhoog. Is hij eenmaal op hoogte en wordt hij geparkeerd voor een nachtje, is het niveau in het tanktje eerst nog op het max. en uiteindelijk door het zakken van de auto loopt het tankje gewoon over. Er hangt ook iets olie aan het metalen "kastje"wat achter onder de auto hangt. Over een week kan hij in elk geval op de brug. gr. Paul.
Paulus
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Wiebren240D » 28 mei 2007, 18:34

Hallo Paulus

deze syte word gesponserd mede door Klasse KLassiek staat hier op de syte met naam en toe naam en telnr erbij even goed kijken denk ik

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Citrobenz » 29 mei 2007, 12:26

Zo te horen heb je er teveel olie in zitten waardoor hij overloopt.
Maak in iedergeval de filters goed schoon, en denk er om dat je er de juiste olie in hebt zitten.
Bij Citroen heb ik genoeg meegemaakt, had je ook doe hetzelfers die er verkeerde olie in het systeem gooiden.
Ook al gebruik je de juiste olie, dan nog heb je veel verschil.
Het beste resultaat heb je met de olie van Castrol, wel wat duurder maar zeker de betere, uit ervaring.
Als je goedkope olie er in hebt zitten vervuild de boel waardoor de vertraging op kan treden.
Dus eerst zou ik de filters en regelaars schoonmaken en de olie verversen.
Succes!
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Citrobenz » 29 mei 2007, 13:29

Hallo Trouwkoets,
Als het membraam in de veerbol stuk is wordt die ruimte gevuld met olie.
Hierdoor wordt de veerring ook erg stug.
De veerbollen kun je op druk zetten, als je de (plug) uit de veerbol draaid en er komt olie uit, weet je dat de membraam stuk is. Dan kun je hem dus ook niet meer opnieuw met stikstof vullen, maar moet de bol vervangen worden.
Hierdoor loopt de voorraadpot dus niet over, eigenlijk zou het niveau hierdoor iets zakken.
Ook als er lucht in het systeem zit gaat dit er soms via de voorraadpot uit, (de lucht)Meestal is het echt een geval van teveel olie in het reservoir.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Trouwkoets » 29 mei 2007, 14:34

Henk,

Er staar ook:"Hier de analyse van de leek" :laugh:

Je hebt natuurlijk, als vaste klant van het merk met de dubbele chevron, meer ervaring met deze materie. Ik heb wel begrepen dat er enige verschillen zijn met Citroen. Het systeem is bij T toegepast icm gewone vering. Verder schijnt er geen (vul)nippel te zitten op de bollen van MB.
Als het membraam kapot gaat moet het gas ergens heen. Het kan alleen weg via het oliesysteem. Ik ben overigens met je eens dat je een kapot membraam direct zou moeten werken in het rijgedrag.
Echter een te vol systeem, daar heb je 1 of 2 keer last van en dan ben je er vanaf. Zou ik zo zeggen

Verder is het een slecht teken dat de auto bij stilstand van achteren 'wegzakt', en na starten zou de auto binnen een seconde of 15 wel weer op niveau moeten zijn.

Paulus, hoe rijdt de auto? 'Wipt' de achterkant bij verkeersdrempels? Komt de achterkant netjes omhoog als je met 2 man in de achterbak gaat zitten?

Caspar
Trouwkoets
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Paulus » 31 mei 2007, 16:02

Caspar, bij een nog "warme" auto, als de achterkant dus nog niet ver omlaag gezakt is, gaat hij met 2 personen erin goed omhoog, binnen een halve minuut is hij dan op hoogte.Je hoort af en toe wel een tikje bij het stijgen, lijkt me niet schokkend. Als hij een nachtje gestaan heeft en de achterkant echt is teruggezakt, waarschijnlijk op zijn laagst, ben ik wel 5 minuten aan het rijden voordat hij op hoogte is. Bij het nemen van drempels merk ik geen "gewip" dit doet hij lekker comfortabel. gr. Paul.
Paulus
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Trouwkoets » 31 mei 2007, 16:32

Wederom de leek. Dit zou kunnen worden verklaard door een beperkt debiet (volume per tijdseenheid)dat door de niveau regelaar naar de bollen wordt gepompt. Een probleem in de regelaar, of een probleem van de pomp (beperkte oliedruk). Samen met het feit dat de achterkant helemaal wegzakt gedurende de nacht (m.i. hoort dit niet) zou ik eerst eens gaan kijken naar het regel apparaat. Ik heb begrepen dat daar een revisie setje voor bestaat.
Overigens een kleine mijlpaal bereikt met deze posting:
<br><br>Bericht gewijzigd door: Trouwkoets, op: 2007/05/31 16:35

Trouwkoets
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor jacob2 » 01 jun 2007, 00:24

Even off topic,Caspar GEFELICITEERD!!!!!
GURU! JAJA....
jacob2
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Martin123T » 01 jun 2007, 21:28

Dat revisiesetje, heb ik ook wel belangstelling voor. Wie weet daar meer van?
Martin123T
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Paulus » 05 jun 2007, 17:48

Beste allemaal, ik heb een probleem. Auto stond vandaag op de brug. Het blijkt dat er behoorlijk wat lekt. Schokbreker achter lek, beide veerbollen lek, en regelkastje lekt. Monteur adviseert om alles te vernieuwen, ook de nog goede schokbreker om het meteen goed te doen. (heeft ook mijn voorkeur) Dit gaat natuurlijk veel geld kosten. Wie kan mij, liefst vanavond nog, goede tips (en tel.nr's) geven van bedrijfjes waar ik voor een nette prijs aan deze onderdelen kan komen. Mercedes zelf rekent natuurlijk de hoofdprijs. En kan dat regelkastje inderdaad gereviseerd worden ? en waar ? Hoor heel graag van jullie. gr. Paul.
Paulus
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Wiebren240D » 05 jun 2007, 18:38

Hallo Paul

ja niveauregeling als je dat weer orgineel klaar wilt hebben is wel het mooiste voor een kombi maar dat zijn projekten wat finacieel wel geld kost is maar net wat wil je erin steeken.

en idd allebei de schokbreekers vervangen.
ik zie dat je in Brabant woont ik denk dat Mercedes only in Hapert voor jou het adres is waar je moet zijn.

je mag hier ook wel naar Sneek komen dan help ik je wel verder maar dan moet het wel mooi weer zijn ik weet nog wel een kombi te staan maar of daar nog niveau regeling onder zit weet ik niet moet ik de eigenaar eerst bellen maar goed koop zal het niet worden denk ik.
als je het goed koop klaar wilt hebben zet je er gewoon zware veeren onder met gewone schokbreekers onder en het pompje voor op de moter eraf en daar een plaatje op maaken als dat kan tenminste dat weet ik niet

maar veel suc6 groeten van wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Paulus » 05 jun 2007, 22:18

Hoi Wiebren, bedankt voor je reactie. Ik weet dat mijn monteur in 1e instantie ook dacht dat er "normale" schokbrekers onder konden. Had hij een aantal keer gedaan. Vandaag bleek dat dat nieuwe type kombi's geweest waren.(na 1985) Voor deze uit 1979 ging dat niet op. Paste niet. Waren allemaal te groot door inderdaad te kleine veren. Hij dacht dat daarom alleen de niveauregeling hersteld kon worden.(wat inderdaad prijzig zou zijn) Hij heeft volgens mij niet gedacht aan het plaatsen van grotere veren waardoor het mogelijk wel zou kunnen. Kan deze optie morgen eens bespreken. Heb je toevallig een idee welke veren er dan onder moeten ? Hoor het wel, gr. Paul.
Paulus
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Trouwkoets » 06 jun 2007, 09:30

Paulus,

Ik kan me bijna niet voorstellen dat 'alles' lek is en vervangen moet worden. Volgens mij moet daar nog eens kritisch naar gekeken worden. Enige opmerkingen van de leek:
[*]De Rijnstadgroep heeft een sleutelruimte met een brug
[*]Verschillende mensen hebben ervaring met niveauregelingklusjes: Jeroen (JerommekeOhjajoh), MarceldB, Peter Javelin, om maar een paar namen te noemen
[*]De niveau regelaar is volgens mij wel voor weinig te krijgen: Klaas Bankersen (+31651517084) in Den Helder heeft nog een T staan voor de sloop, anders Ebay, Mercedes-only.com, enz. Bollen zijn volgens Henk (Steenwiekermoat) goed bij in de onderdelenhandel te verkrijgen en schijnen daar 90 euro te doen, en de schokbrekers zou ik denk ik gewoon nieuw kopen. Of onder de sloper van Klass Bankersen vandaan halen

Ik zou NOOIT ombouwen naar gewone vering. Dan is je koets wat mij betreft niets meer waard.
Trouwkoets
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor wwwW123 » 06 jun 2007, 13:29

...iets klopt er nog meer niet; ergens staat ook, dat er al veel geinvesteerd was (aantoonbaar stond erbij) in die niveauregeling. dus...dan kan niet alles opeens lekken. of..iets is helemaal verkeerd gemonteerd misschien of niet goed vastgezet??
meten is weten. oftewel; niet meteen honderd berichten over ombouwen naar gewone vering, maar eerst eens op de brug zetten, kijken enz. enz.
ga anders naar harry of naar Mercedes only inderdaad.
wie weet valt het zat mee..
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1582
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Paulus » 06 jun 2007, 19:29

Beste allemaal, nogmaals dank voor jullie reacties. Ombouwen naar normale vering gaat sowieso niet door. De draagarmconstructie van deze modellen laat dat niet toe. Wel van jongere T's. We gaan dus voor origineel. Allereerst wil ik stellen dat mijn monteur volledig betrouwbaar is. Kan ik stellen na 15 jaar, ook mijn hele familie is er klant. Dat zit wel goed. Hij is wel heeeeel precies. Op zich niet verkeerd denk ik. Wat betreft de aantoonbaar gemaakte kosten. (2 jaar geleden bij vorige eigenaar)Op rekening van 2005 staat dat de pomp vernieuwd is (voor een 2e handse) regelventiel gede- en monteerd, diverse stukken leiding vervangen, regelventiel vervangen, hoogteregelstang gangbaar gemaakt, reservoir vervangen, alleen aan materiaal (excl. werkloon) al zo'n 600 euro. Zaken die nu lekken waren toen niet vervangen. Een van de 2 schokbrekers lekt nu, uit beide veerbollen kwam een flinke hoeveelheid olie (te veel) waardoor daar dus ook lekkage geconstateerd mag worden. Regelkastje is nog niet heel kritisch bekeken, maar zat wel olie aan. Zou natuurlijk iets onschuldigs kunnen zijn.(pakking ?) Wat betreft de schokbrekers heb ik inmiddels ongelooflijke mazzel. Via Marktplaats kwam ik op 1 setje uit in Nederland, nieuw bij een particulier aangeboden, in....mijn eigen woonplaats. Bleek een partij onderdelen opgekocht te hebben van diverse merken. Had 1 setje liggen, origineel Sachs, nieuw in de doos voor een zeer schappelijke prijs. De bollen worden inderdaad bij de onderdelenhandel besteld, niet bij Mercedes zelf, heb de prijs nog niet, maar zal in elk geval minder als bij Mercedes zijn. Auto staat bij garage zelf, deels gedemonteerd. Kan er dus niet mee gaan rijden. Duurt nu wat langer ivm de onderdelen en hij alle dagen ook met andere klanten had volgeboekt. Moet nu tussen de bedrijven door. Heb er wel vertrouwen in. Het regelkastje is even afwachten. (pomp zou wel goed zijn) gr. Paul.
Paulus
 


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor Wiebren240D » 06 jun 2007, 19:53

Hallo Paul

ik kom aanstaande zondag bij iemand die heeft nog een kombi staan voor de sloop kijk wel even wat er nog onder zit neem ik wel mee als er nog wat onder zit.

dat vierkante regelpompje wat achter bij de cardan zit wil je niet weeten wat dat nieuw kost ja die bollen wat dat nieuw kost weet ik niet maar zal niet goed koop zijn.

maar ik kijk zondag wel even

de groeten van Wiebren ut Snits tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:niveauregeling

Berichtdoor wil240td » 06 jun 2007, 20:02

Hallo

Het regelmechanisme kost €475
de schokbrekkers €65 per stuk
en de bollen €80 per stuk
en 2 leidingen €65
daar komt dan de olie ook nog
Alle prijzen zijn van de dealer
dus dat is een hap geld

grts Wil <br><br>Bericht gewijzigd door: wil240td, op: 2007/06/06 20:04

wil240td
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten