[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olie: halfsyntheet zsm eruit en mineraal erin? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 07:13

Olie: halfsyntheet zsm eruit en mineraal erin?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olie: halfsyntheet zsm eruit en mineraal erin?

Berichtdoor MBvO » 03 feb 2009, 17:19

Hoi,

Ik kwam er van de week pas achter dat er halfsynthetische olie in mijn blok zit, nu ongeveer 4000 km. "Waarom weet je niet wat erin zit" hoor ik jullie denken, maar goed, die olie zat er al in bij aanschaf (gewisseld de dag voordat ik 'm ophaalde). Nu wist ik dat er Shell 15W40 inzat en nu was ik laatst bij de Shell (niet zo dik gezaaid hier in Spanje) en zag ik dat dit halfsyntheet is (Helix / Multigrade = halfsyntheet toch??). Verbruik tot nu toe is nog geen liter (maar ik wilde toch 's een flesje van dezelfde olie in de auto hebben voor bijvullen, vandaar mijn bezoek aan de Shell).
Nu mijn vraag: kan ik deze olie er best zsm uitgooien en er mineraal 15W40 ingooien, of is het 'leed' nu al geleden en kan ik het er net zo goed in laten zitten tot de volgende service beurt?
Motor is bij mijn weten nooit gereviseerd dus ik speel liever op safe met mineraal.
Bij voorbaat dank!
Bart
MBvO

Re:Olie: halfsyntheet zsm eruit en mineraal erin?

Berichtdoor Govert » 03 feb 2009, 17:31

Je schrijft dat hij al 4000 km op half-synthetische olie rijdt. Weet je ook wat er daarvoor is ingegaan? Het kan zomaar dat de auto al tien jaar of langer op (half-)synthetische olie rijdt. Overgang naar mineraal zou dan wel eens een verslechtering kunnen betekenen. Met andere woorden, het risico is niet gemakkelijk in te schatten. Het heeft ook te maken of de auto regelmatig zijn beurtjes heeft gehad of dat er lang doorgereden is met olie (= meer vervuiling in de motor).
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Semrick » 03 feb 2009, 17:45

Hoi Bart,

Gewoon laten zitten die olie.
Kan geen kwaad.
Ik rij met mijn auto ook altijd op een halfsynteet.
Er zijn op dit forum al hele discussies gevoerd over de olie (en de kwaliteit daarvan).
ALs je auto er nu netjes op draait kun je het dus gewoon laten zitten en het volgende keer ook weer gebruiken.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MBvO » 03 feb 2009, 17:55

Bedankt voor jullie replies. Ik maak me dus in eerste instantie maar niet teveel zorgen en ga toch maar 's contact opnemen met de garage waar hij vroeger in onderhoud was, kijken of die me meer kunnen vertellen. Auto heeft veel stilgestaan (toen ik 'm kocht 1000 km / 2 jaar na laatste oliewissel) en olie zag er schoon uit toen ik 'm kocht.
Zou ik helemaal goed willen doen zou ik ook tzt de zwetende carterpanpakking moeten vervangen, dan kan ik meteen zien of er veel troep in het carter zit. Maar ja, dan is dat eraf en waarom dan niet meteen de oliepomp reviseren... en als ik dan nog geen klusmaatjes gevonden heb met een brug of smeerkuil wordt het weer een duur geintje ;-)
Edit: auto start en loopt geweldig, bijna altijd zonder aan de stationairsleutel te draaien, na het schoonmaken van de tank en nieuwe filters geen stottertje meer gehad.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2009/02/03 17:01
MBvO

Keer terug naar Techniek