MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 01:09

oliedruk is ineens vreemd

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

oliedruk is ineens vreemd

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 09 feb 2007, 00:36

bij de afgelopen APK een week geleden was het eveneens tijd om de olie en het filter te vervangen. het filter was helemaal noodzaak omdat het oude filter antiek was. voorheen zat de druk bij warme en belaste motor altijd tussen de 2 en de 3. bij stationair zakte de druk naar 1 of minder

Nu met het nieuwe filter is het ineens anders. ongeacht de temperatuur van de motor, krijg ik de druk bij stationair niet onder de 2, of misschien net een MM onder de 2 veel meer niet in ieder geval. bij belaste motor gaat hij altijd netjes naar 3.

moet ik mij zorgen gaan maken omdat de druk zo hoog is nu bij stationair? of zie ik iets verkeerd en was de lage van voorheen (bij stationair) een teken dat het oude filter aan eind was?

vriendelijke groeten

adriaan
AdriaanVogelzang

Antwoord:oliedruk is ineens vreemd

Berichtdoor 250petrolgrun » 09 feb 2007, 00:44

Hee Adriaan,

Je oude antieke filter zat volgens mij vol met rommel uit de loop der jaren.
Die motor van jou W123 weet niet hoe die het heeft nu, 't is net of ie een bypass operatie heeft gehad die oliepomp kan zijn lol niet op, die hoeft niet meer de olie door dat filter te persen dus bouwd hij makkelijker druk op.

Dus volgens mij mag je heel blij zijn met een oliedruk van 2bar.

Leve de Koningin, Arno uit de Hofstad(groep)
250petrolgrun

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 09 feb 2007, 23:02

Dank voor je geruststellende antwoord!

ik begon me al zorgen te maken dat er iets niet goed zou zijn... bij rijden zit de druk nu altijd op 3 bar en ongeveer 2 bij stationair.

door die verandering in druk zat ik me zorgen te maken. helemaal omdat mijn motor de M102 bekend staat om het oliefilter dat eigenlijk te klein is voor de motor. tenminste als ik het duitse forum mag geloven.

bij stationair nu rondom de 2 en bij het minste gasgeven springt hij meteen naar 3. voor de filterwissel kwam de druk niet eens tot drie zelfs niet op de snelweg, bleef bij 2 hangen op bedr. temperatuur... wat heb ik het ding aangedaan...:blush: :blush: :blush: :blush:

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor JerommekeOhjajoh » 09 feb 2007, 23:08

Hallo Adriaan(tje, ik zie Bassie)

Ik heb ook al eens ergens een topic geschreven met hetzelde probleem! Ik neem aan dat jij ook een 230E of 200E motor hebt?

Begrijp ik nu goed dat jij alleen het filter hebt vervangen?? Als dit zo is, raad ik je met klem aan om je olie ook te verversen!! Hier 500 of 1000 km mee rijden en dan alles weer vernieuwen dus ook het filter weer!

Bij mij wil je niet geleven wat voor troep er nog allemaal in het blok zweefde dmv zeer slechte olie of verkeerde olie en echt roetdeeltjes!

Olie kost geen drol en dat filter voor 10 euro wordt je ook niet arm, toch en je hebt dan een mooi schoon blok van binnen!!!

Succes er mee en maak je zeker geen zorgen (kon ik ook pas later zggen, ha,ha)

B)
JerommekeOhjajoh

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 10 feb 2007, 10:58

ik heb ook de olie ververst... wees gerust... ik heb een m102 carb. motor

adriaan
AdriaanVogelzang

Berichtdoor janbenz1 » 15 feb 2007, 00:53

Wat voor olie heb je er in gedaan?
Toch wel minerale olie 15W50 hoop ik?
Maar spoelen kan geen kwaad, doe het maar gerust zoals Jeroen zegt.
Even na 1000km, mag ook na 500km olie en filter vervangen.
Aangezien je filter behoorlijk verstopt zat kun je beter een keer vaker verversen.
Ook omdat zoals je zelf al heb opgemerkt dat het filter iets aan de kleine kant zal zijn is dit de beste oplossing.
Uiterlijk om de 5000km ververs ik de mijne ook, inclusief filter.
Ik heb nl. ook een 200m aar dan op LPG.

Groetnis fan jan, Út Drachten.
:lol:
janbenz1

Berichtdoor AdriaanVogelzang » 15 feb 2007, 19:52

uiteraard ouderwetse minerale olie 15w40 Jan. In mijn wagen geen synthesiche olie... iets in me zegt dat dat namelijk niet goed gaat komen

adriaan
AdriaanVogelzang

Keer terug naar Techniek