[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliedruk : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:04

Oliedruk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Oliedruk

Berichtdoor rvs230c » 23 aug 2007, 18:05

Ik ken mijn coupeetje nog niet goed genoeg, perslot rij ik er pas 2,5 week mee.
Maar vandaag viel mij op dat bij koude motor starten de oliedruk netjes opliep naar de 3 bar.
Na een ritje stad/snelweg/stad van +/- 30 km kom ik voor een verkeerslicht tot stilstand zie ik de oliedruk wegvallen naar 1,5 bar.
Een klein beetje gas loopt de druk op naar 2,5 bar en tijdens rijden staat hij gelijk weer op 3 bar. Gas loslaten maar wel laten rollen valt hij vervolgens terug naar 2,5 bar en bij stilstand weer op 1,5 bar.

Is dit een normaal beeld of moet ik me langzaam zorgen gaan maken.

Oja de motor heeft pas origineel 39750 km gelopen.

Grt
Ruud
Zwijndrecht
rvs230c

Re:Oliedruk

Berichtdoor Semrick » 23 aug 2007, 18:12

Hallo Ruud,

Dat is wel heel weinig die km.-stand. 39.750 km. Ik ga er van uit dat je een nu bent vergeten en dat het 390.750 km of in die buurt moet zijn.

Voor wat betreft de oliedruk lijkt het me niet nodig om je zorgen te maken. Ik heb zelf een diesel en die blijft bij warme motor stationair net iets onder de 2 bar hangen. Die van jou geeft dus iets minder aan.
Mijn meter valt bij gas loslaten ook niet zo snel terug maar ik weet dus niet of daar verschil in zit tussen een diesel- en een benzinemotor.
Belangrijkste is echter dat de meter naar 3 bar gaat tijdens het rijden en als je gas geeft. Als dat niet gebeurd dan is het tijd om jezelf zorgen te gaan maken.
Overigens is hierover op het forum al het nodige geschreven.
Even met de zoekfunctie "Oliedruk" ingeven en je vind waarschijnlijk een schat aan informatie en ook de antwoorden op jouw vraag.

Groeten,

Eric van de

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trouwkoets » 23 aug 2007, 18:37

Zoals Semrick zegt geen waarden om je zorgen te maken. Ik weet niet hoe het zit bij de M115 motor, maar de M102 heeft een krap bemeten oliefilter. Als bij mij (M102) de oliedruk bij stationair draaien met warme motor de 1,5 bar gaat naderen is het tijd om olie en filter te wisselen. Bij verse olie en filter zakt hij niet onder de 1,9 bar.
Overigens is de oliedruk behoorlijk afhankelijk van de viscositeit en stroperigheid van de olie. Meestal wordt aangeraden of minerale of half sythetische olie 15W40 te gebruiken, in de wintermaanden wellicht 10W40.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Pieter300TDT » 23 aug 2007, 19:55

Mijn 300TDT

koud 2,5 bar ,stationair gas 3 bar

warm 1,5 a 1,8 bar ,gas 3 bar

ondergrens mag 0,5 bar zijn geloof ik

Verder is het zo hoe dikker de olie ,hoe hoger de druk ,er is 20W50 minerale olie voor oltimers (citroen ds ,hiervan is de oliepomp waaier /plunjer tov het huis nogal ruim bemeten )

Had in het verleden een camper ,fiat 80 pk ,maar 4500kg ,had zo op zijn flikker gehad dat de lagerschalen van de krukas versleten waren eea had erg veel speling ,de olie pomp brengt (meestal als deze goed is ) een volume aan olie rond ,de lagerschalen enz ,bepalen de tegendruk ,zie het als een tuinslang die je aan het uit einde dichtknijpt ,nu had ik na 5 km warme motor bij kwart gas veels te weinig olie druk ,toen door de garage was er 10W40 synthetische olie ingedaan echter na 10 km weer het zelfde probleem ,ook oliepijl iets boven max bracht geen verbetering ,toen de 20W50 er in gedaan en ik kon 50 km rijden en dan pas bij stationair toerental lichte pas het oliedruk lampje op

kocht de olie bij brezan geloof ik 4 a 5 euro per liter
Pieter300TDT

Berichtdoor rvs230c » 23 aug 2007, 20:20

De km stand klopt echt.
De auto is in de tijd gekocht door een toen zeventig jarige duitser (1979) die enkel de zomervakantie reed.
Na de vakantie werd de auto netjes geschorst.
Begin dit jaar is de auto na lange stilstand naar NL gekomen en toegevoegd aan de verzameling van mister Blik op de Weg Leo de Haas.
Van hem kocht ik de MB met een km stand van 38600.
Echt je weet niet wat je ziet, maar ze is echt de onaangetaste zuiverheid.

Goed iedergeval bedankt voor de reacties.

Grt,
Ruud
rvs230c

Berichtdoor Riczun1 » 23 aug 2007, 21:46

Ik heb ook een 230 coupe, dus ook met het m115 blok, maar ik precies hetzelfde hoor.
Al hoewel ik bij een klein beetje gas wel zo 3 bar druk heb en warm stationair draaiend rond de 1,8 bar.

Dus je hoeft je geen zorgen te maken!<br><br>Post edited by: Riczun1, at: 2007/08/23 21:50
Riczun1

Berichtdoor Govert » 23 aug 2007, 22:48

Deze vraag ("de oliedruk zakt als hij stationair draait") komt vaak voor op de Mercedes fora. Je zou bijna wensen dat Mercedes-Benz een oliedruklampje had gemonteerd in plaats van de drukmeter.

Warme olie is dunner dus minder drukopbouw. De handleiding stelt dat een stationaire druk van 0,3 bar goed is, zolang bij gasgeven de druk maar naar 3 bar gaat.

Als je dikkere olie wil bij een warme motor, dan is vooral het getal achter de W van belang. Er is geen verschil tussen 10W40 en 15W40 als ze warm zijn, wel tussen 10W40 en 15W50. Overigens zijn er ook verschillen tussen de oliemerken, de ene is "dikker" dan de ander.

De handleiding van je Benz is hier te lezen:
http://www.xs4all.nl/~ipenburg/Mercedes ... ual/?front

De oliedruk staat op deze pagina:
http://www.xs4all.nl/~ipenburg/Mercedes ... nual/?p052

En welke oliediktes je kan gebruiken bij welke temperatuur staat hier:
http://www.xs4all.nl/~ipenburg/Mercedes ... nual/?p095
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee